Nando Cruz: “Un macrofestival és com un laboratori amb un sistema de castes molt clar”

Una conversa amb el periodista musical que s’ha erigit com un dels crítics més articulats d’aquest model de lleure, de cultura i de negoci

17.06.2025 19:40

D’ençà que va publicar el llibre Macrofestivales, el agujero negro de la música (Península), el periodista musical Nando Cruz s’ha erigit en un dels crítics més articulats d’aquest model de lleure, de cultura i de negoci. En aquesta entrevista, explica per què els macrofestivals tenen conseqüències nocives per a les ciutats que els acullen, com Barcelona, i reflexiona sobre les contradiccions dels assistents i les alternatives que veu viables. Considera que danyen molt el sistema musical del país i els veu com un “un sistema de castes molt clar”, on es fomenta la segregació, una manera ingrata de consumir la música, una mena de turisme amb molt poc retorn econòmic a la ciutat, i, tot sovint, la precarietat laboral.

Podeu escoltar la conversa sencera a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

Una bombolla que no esclata

Cruz atribueix als festivals de gran envergadura, com el Primavera Sound o el Sónar, tots dos a Barcelona, trets de “dobles o triples guetos”. D’entrada, perquè l’elevat preu de l’entrada ja passa un filtre important, però dins, entre les entrades VIP i les diferències en les retribucions i les condicions dels qui hi treballen, la cosa va encara més enllà: “És com un laboratori, perquè t’hi trobes gent que cobra un milió i mig d’euros per fer una hora d’actuació, gent que cobra deu euros per una hora de feina servint birres, gent que paga vuit euros per una cervesa i de seguida li cau a terra… I tot allò no esclata socialment per raons que són bastant difícils d’explicar, perquè és un espai on hi ha unes castes molt clares i molt extremes”, reflexiona.

La seva teoria és que tothom accepta el seu paper dins d’aquella bombolla, d’una banda, perquè, de fet, és una extensió de la vida que hi ha fora, per bé que condensada i caricaturitzada; i d’una altra, perquè la música fa de dic de contenció. “Una de les victòries d’aquests models de concentració de l’oci i de monocultiu dels espais de música és fer creure que no existeix res més”, diu Cruz. En realitat, però, habituar-nos-hi fa que ens perdem la immensa majoria del lleure que hi ha a la ciutat, cosa a què solen contribuir, sovint, la majoria de mitjans, que denuncia que invisibilitzen la resta de l’oferta.

Cruz recorda que fa trenta anys, quan es van començar a normalitzar els festivals al país, ben poca gent hi guanyava diners. La clau va ser descobrir que els festivals no tan sols atreien públic, sinó que aquest públic s’hi podia arribar a gastar molts diners. Quan es fa l’associació entre el turisme i la música, els festivals “comencen a rebre copets a l’esquena i el suport econòmic de les administracions”, que encara avui hi aboquen molts ajuts. Les marques s’hi interessen, la publicitat entra en efervescència –en l’era digital, a més a més, els usuaris en fan publicitat de franc contínuament– i els festivals aconsegueixen, fins i tot, que gent a qui no interessa especialment la música hi vagi. Així, amb el temps, s’arriba a un punt en què, mal que les entrades tinguin preus desorbitats, el pressupost és encara més ambiciosos, perquè hi ha molt de recorregut per als abusos al consumidor dins el recinte.

L’impacte per al teixit musical

Una de les conseqüències més greus, segons Cruz, és el perjudici per al teixit musical de la ciutat i del país. La capacitat econòmica que tenen aquests macrofestivals, sobretot els més forts, és tan per damunt de les petites sales de concerts, per exemple, que fan captius els artistes i, de retruc, les empreses del sector. “A Barcelona tenim empreses que han tardat un any a cobrar la feina que han fet per un festival, però, com que el festival és el peix gros, has de passar per l’embut, perquè aquest peix potser et donarà feina l’any vinent. Aquesta concentració del negoci, tant de poder en tan poques mans, no és gens bona per a ningú”, diu. Aquesta concentració, a més a més, ha anat acompanyada d’una estacionalització que fa que sembli, fins i tot, que la música en viu només és possible a l’estiu i fa que, per a alguns grups, l’ofici se’ls redueixi a tres mesos l’any –de vegades, per contracte i tot.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Tercera temporada

Segona temporada

Primera temporada

Recomanem

Santa Eulàlia

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)