Ofèlia Carbonell: “Podríem enderrocar la Sagrada Família i continuaria venint gent”

Entrevista a la violoncel·lista i autora de la novel·la urbana ‘Fusta i resina’ (Columna Edicions)

10.10.2023 19:40

|

Actualització: 24.10.2023 16:30

La violoncel·lista Ofèlia Carbonell és una experta en observar i viure detalls de la ciutat que a molts se’ns escapen. Per exemple, com expliquen Barcelona els nòmades digitals a les seves xarxes socials; què fan els turistes estrangers quan vénen; com és que, tan sovint, les converses a Barcelona semblen monòlegs. Ara ha escrit un llibre que es diu Fusta i resina (Columna Edicions), dins la col·lecció Brunzits, de Juliana Canet, perquè diu que li faltava una mirada jove sobre Barcelona, un relat de la ciutat on sentir-se representada, físicament representada: “Volia escriure sobre Barcelona i des de Barcelona.” Havia tingut una època d’obsessió amb Mercè Rodoreda i amb Vida privada, de Josep Maria de Sagarra, i això li va donar “una imatge mitificada de la ciutat, que no acabava de saber traduir amb allò que vivia”. La seva Barcelona no coincidia amb la que havia llegit als llibres.

Podeu escoltar la conversa a SpotifyAppleGoogle i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

La ciutat i les aparences

La protagonista de la seva novel·la no bada mai boca. No és tan sols un tret de caràcter, sinó una manera de criticar com la ciutat funciona de vegades d’aparador, com un mercat narcisista en què tothom s’afirma i s’explica a si mateix, però en què mai no flueix la conversa. “De vegades, quan et mous en segons quins llocs de la ciutat, sents que allò que diguis és completament indiferent. Em sento com si jugués a pàdel, amb una paret de rebot”, diu Carbonell. Això li va sobtar quan va començar a fer vida a Barcelona, d’adolescent, per estudiar al conservatori. “Molta gent que anava coneixent, amb la intenció d’afirmar-se, en lloc de parlar amb tu et feia un discurs, i després veies que el reproduïa amb una altra persona, i jo sentia que la ciutat era un joc d’anar dient tota l’estona qui som a qui ens vulgui escoltar”, recorda.

Això la va fer molt activa a internet, i ella creu que el trasllat d’aquest joc d’aparences a la realitat virtual ja és una cosa ben generalitzada. “Hem integrat internet com una capa més de la nostra persona. Ho fem servir d’aparador. Per a mi, hi ha hagut èpoques que l’Instagram era una mena d’aparador professional”, explica. Amb el temps, a parer seu, l’aparador d’internet s’ha fet més important que el de carn i ossos. Ho detecta especialment en l’escenografia i el simbolisme que fa servir la gent jove a TikTok, i en l’habilitat amb què uns quants joves han sabut construir personatges a les xarxes que els han servit per a projectar-se laboralment i trobar una carrera que, en origen, es basa tan sols en les aparences i la narrativa.

Una aventura per a estrangers ociosos

També els turistes i els expats viuen Barcelona com un decorat, diu Carbonell. Ella sent una fascinació estranya per la seva manera de passar-hi el temps, una enveja fins i tot. “Passen per Barcelona com de colònies, sense relacionar-se amb res ni ningú de la ciutat”, diu. Després de la pandèmia, li semblava que Barcelona es convertia en un escenari per a viure una aventura. En la manera com relaten el seu dia a dia a les xarxes socials, això s’observa perfectament. “Hi ha un munt de contingut a internet de gent que romantitza Barcelona. Es lleven, fan una torrada d’alvocat amb cafè, se’n van a passar el dia en un coworking, dinen pasta amb quinoa no sé on, a la tarda passegen i compren roba de segona mà pel Born, i al vespre surten de festa”, explica. Però, segons Carbonell, en el fons, tot plegat no deixa de deshumanitzar la ciutat. “El menú d’un brunch a la superilla te’l pots trobar a París i a Manhattan”, lamenta.

Això, és clar, ha anat en detriment dels veïns, que com més va més sofreixen l’ofec dels preus astronòmics del lloguer. Ella fa cinc o sis anys que viu a Barcelona i ha estat en quatre pisos diferents. Al principi cercava habitacions d’estudiants i s’hi estava temporades curtes, incertes, fins que tornava l’inquilí original. En un dels pisos, durant la pandèmia, el propietari els va apujar el lloguer i van haver d’anar-se’n, tal com li passa a la protagonista de Fusta i resina. Així, els llogaters com ella a l’estacada, sense estalvis per a pagar la fiança d’un pis nou, amb els diners de la fiança antiga del tot invisibles i sense trobar pis nou. Ara, que viu a l’Eixample, contempla com tot d’estances s’han convertit en caus d’aquests passavolants que no compren ni rentadora perquè, ben mirat, al cap d’un any ja no hi seran.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Segona temporada

Primera temporada

Santa Eulàlia

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any