“Barcelona és un cor estratègic d’Europa”: les proves, amb Joan Amorós

“El problema que té Barcelona són unes connexions ferroviàries que no estan a l’alçada ni molt menys”: totes les dades de la força de la ciutat

11.10.2022 18:30

|

Actualització: 13.10.2022 09:55

Barcelona és “un cor estratègic d’Europa” i té tanta força, gràcies a la tenacitat dels seus ciutadans, que fa nosa. Joan Amorós i Pla (Vila-sacra, 1938) ho sap explicar com poca gent: amb dades, dades aclaparadores que permeten una explicació molt pràctica dels problemes de la ciutat. Barcelona és per damunt de Madrid i fins i tot de París quan es mesura el tràfic ferroviari de mercaderies que va més enllà dels 300km. Ho revela un estudi molt ambiciós que ha elaborat Ferrmed, el grup de pressió europeu que presideix Amorós, i que presentaran el mes vinent a Brussel·les. “Barcelona és de llarg el node més important de la península Ibèrica. Si s’ha de fer alguna cosa per a distribuir tràfic, s’ha de pensar en Barcelona”, explica.

Però hi ha molts entrebancs per a impulsar la ciutat. Amorós hi posa noms en aquesta entrevista. “El problema que té Barcelona són unes connexions ferroviàries que no estan a l’altura ni de bon tros”, diu. “No hi ha les terminals necessàries, no s’inverteix amb una projecció de futur, no es preveuen els enllaços amb el port o la separació de la Rodalia i les mercaderies, que no es fa…” Aquesta mala planificació l’origina sobretot el model radial, pensat per afavorir particularment Madrid. No tan sols per part de l’estat espanyol; també per part de l’estat francès. Segons Amorós, “Barcelona és un gran hub i, de fet, la seva àrea d’influència, a part de la península Ibèrica, és el sud de França, pràcticament fins a la meitat, i això té els seus problemes.”

L’oportunitat estratègica per a Barcelona hauria de ser molt gran, si el vent bufés a favor de la ciutat i hi hagués voluntat política. El tràfic de mercaderies a Europa és avui majoritàriament per autopista i la Unió Europea, tot i que s’inhibeix massa, demana una inversió ferroviària clara i ferma. Som a temps de posar-hi remei? Quines actuacions són més urgents? Què li han dit les institucions quan Amorós els demana que actuïn? Què cal fer a l’aeroport de Barcelona o amb la gran velocitat a Tarragona? Quina és l’esperança? Com poden millorar els trens de Rodalia? D’on treu la força, Barcelona? Les respostes, al tercer capítol de Santa Eulàlia.

Recomanem

Santa Eulàlia

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes