Eulàlia Gómez Escoda: “Les noves parcel·les a Barcelona es tendeixen a fer iguals, i és un problema”

L’arquitecta reivindica la importància de les plantes baixes de la ciutat i proposa solucions perquè sobrevisqui el petit comerç

11.06.2024 20:00

|

Actualització: 11.06.2024 20:04

El comerç té un paper decisiu en l’aparença de les ciutats: per la diversitat, per la vitalitat, pel tipus d’activitat. Les grans metròpolis es promocionen amb la imatge de la seva silueta urbana, plena d’edificis històrics o gratacels, però allò que en defineix el caràcter, en realitat, són les plantes baixes. L’arquitecta Eulàlia Gómez Escoda, que s’ha dedicat a fer-ne recerca i té una tesi sobre el tema, explica que de vegades no en tenim prou cura. “Quan dissenyem aquests edificis, normalment pensem molt en què passarà a dalt i, en canvi, a baix pensem que ja vindrà algú que ho omplirà d’activitat”, diu, i és un error, perquè els establiments a peu de carrer són com la carn per a un esquelet. “L’any 1961, la urbanista Jane Jacobs ja explicava que les portes són com ulls al carrer, i que com més portes hi hagi en un tros de carrer, més segur i actiu serà. Més possibilitats hi ha que en algun moment hi hagi algú entrant i sortint”, explica. El petit comerç, per exemple, hi té un paper important, perquè articula una xarxa humana de contactes que, a banda de vitalitat, aporta confort i seguretat en la vida al barri.

Quant al comerç i aquestes activitats que hi ha a les plantes baixes, Gómez recomana diversitat d’horaris i de funcions, perquè “una farmàcia no té els mateixos horaris que una fleca, o que unes oficines” i “la barreja entre els uns i els altres enriqueix”. La ciutat ha de dormir, també, diu, però per a la vida urbana és bo “que hi pugui haver decalatges d’intensitat i de menes d’usuaris que fan servir les diferents activitats; d’edats, de gènere… Fins i tot hi ha determinats comerços que tendeixen a cridar més l’atenció individualment i d’altres que es fan servir més en grup”. A parer seu, aquesta idea encaixa amb allò que fa brillar les ciutats: el conflicte, entès positivament. “És molt més interessant una ciutat gran i barrejada que no pas un lloc on no hi ha conflicte, ni perill, ni baralles. Com més gent hi ha i més diferents som les unes de les altres, més fàcil és també trobar algú amb qui connectar, o amb qui treballar”, diu. I “aquesta idea de barreja té a veure amb l’obertura que el comerç tradicionalment ha donat a les ciutats”.

En aquest sentit, l’arquitecta alerta de la importància de l’estructura parcel·lària de la ciutat, “que ho condiciona gairebé tot”. La gràcia de barris com l’Eixample, per exemple, és que no estan dividits en parcel·les totes idèntiques, sinó que són molt fragmentades, irregulars, perquè provenen de com estava repartit el sòl agrícola abans que s’hi edifiqués. “Com més barrejades les mides de les parcel·les, més barrejades les coses que hi poden passar”, diu. I Gómez considera que, en els trossos nous de Barcelona que es van edificant, es comet l’error de fer parcel·les iguals, cosa que no afavoreix aquesta diversitat. I això no porta bons auguris per al petit comerç, que “podrà sobreviure si al costat té grans peces que absorbeixin els usos que el petit comerç no pot assumir”. Podeu escoltar la conversa a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

Les voreres per als badocs i per als consumistes

La fixació divulgativa de Gómez per les plantes baixes també li ve perquè considera que no solem observar-les prou, no ens adonem de la mena de rajoles que trepitgem cada dia, ni recordem el color del rètol que té el comerç que hi ha just davant del nostre lloc de feina, o si té persiana. A ella mateixa li passa, reconeix, però mira d’evitar-ho perquè troba que aquests detalls són la imatge més inclusiva de la ciutat, allò que en veu tothom, qualsevol persona que camina. Per això fou decisiva la implementació generalitzada de les voreres, un dels grans invents que al segle XIX van transformar les ciutats, perquè “garanteixen que hi hagi una separació entre un trànsit que va a una velocitat i un altre ritme més caminable”. Això normalitza, dins les ciutats, l’acció de passejar tot badant. “Surto de casa a passejar i no necessito anar a la muntanya, a la natura, per tenir una experiència sublim d’una bellesa que m’emocioni, sinó que caminar per la ciutat i veure aquests escenaris també pot ser emocionant”, reflexiona. L’acte de badar, reivindica, té un sentit emancipador, i va molt relacionat al moment en què les dones van poder començar a caminar soles, sense la companyia d’un home.

Les voreres també nodreixen la ciutat dels aparadors i, per tant, del consumisme. “Això de caminar arran de terra, o el naixement de les voreres, no es pot deslligar del capitalisme, i de l’aparició de productes que ja no serveixen només per a satisfer les necessitats bàsiques sinó que generen un desig associat”, explica Gómez. Així i tot, demana matisos, i defensa que la teoria sobre els avantatges de tenir una teranyina de comerços prop de casa és igualment vàlida: no es tracta de tenir grans marques o franquícies a dos minuts a peu, sinó que a una distància caminable tinguis els productes i elements que et garanteixin la subsistència: estris per a cuinar a casa, aliments frescs, roba, etc. –a banda, és clar, d’altres necessitats, com una escola per a dur-hi la canalla o un centre de salut. Distingint-lo del comerç que mira d’originar una necessitat que no teníem abans, el petit comerç pot donar un cert confort comunitari. És un element molt important per als immigrants, per exemple: “Reconèixer en determinades plantes baixes símbols que et recorden el teu país d’origen o productes de la teva infantesa també serveixen per a arrelar-te amb la ciutat on t’has hagut de desplaçar”, diu.

Entre totes les menes de comerç, Gómez diu que té debilitat pels mercats. “Els mercats ofereixen una cosa essencial i el cas de Barcelona és paradigmàtic, perquè des del segle XIX la ciutat ha assumit la responsabilitat de poder oferir comerç fresc als ciutadans”, diu. Els mecanismes han evolucionat força d’ençà que els productors agrícoles paraven taules als mercats, però troba “bastant bonic de pensar que la ciutat ofereix una infrastructura pública, que és aquest paraigua, la gran coberta, i que, a dins, s’hi posen venedors privats o negociants que venien el menjar”. Malgrat això, a Barcelona hi ha exemples de mercats lliurats al turisme, com el de la Boqueria, i mercats en què la reforma s’ha de compensar amb la instal·lació d’un gran supermercat a sota, com en el cas del de Sant Antoni. Gómez no és pas pessimista en aquest punt i considera que totes dues coses són compatibles i que ha estat pitjor en unes altres grans ciutats, on s’han enderrocat. A Barcelona, si més no, s’han mantingut i amb una distribució prou bona per a tots els barris.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Segona temporada

Primera temporada

 

Recomanem

Santa Eulàlia

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho