Alba Arboix: “Hi ha esglésies a Barcelona que només fan una missa la setmana i s’hi podrien combinar activitats”

Entrevista a l’arquitecta i autora del llibre ‘Barcelona. Esglésies i construcció de la ciutat’

30.01.2024 19:40

|

Actualització: 30.01.2024 20:05

“Destruint l’església heu restaurat l’església, la que es fundà per a vosaltres, els pobres, els oprimits, els desesperats…” És un fragment de “L’església cremada”, el tercer article de Joan Maragall sobre la Setmana Tràgica, publicat l’any 1909, en què responia a la crema d’esglésies i esperonava un procés d’obertura i retrobament de la institució amb els ciutadans. Ha passat més d’un segle i l’església l’ha fet, aquest procés, però hi ha qui sosté que encara es pot anar més enllà, en el sentit físic d’obrir-se: l’arquitecta Alba Arboix, professora de Disseny a la Universitat de Barcelona, és autora del llibre Barcelona. Esglésies i construcció de la ciutat, editat per l’ajuntament en col·laboració amb l’arquebisbat. Arboix diu que avui, a Barcelona, hi ha moltes esglésies poc concorregudes que encara es poden destinar a nous usos.

Podeu escoltar la conversa a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

El foc, les bullangues i els polígons

Arboix explica que, per entendre el paper de l’església en la construcció de Barcelona, és essencial recordar què eren les bullangues de 1835, un esclat de protestes contra el clergat que va incendiar molts edificis religiosos. Tots els convents de la Barceloneta, per exemple. “No anaven contra qualsevol tipus d’església, anaven contra els monestirs i els convents, entitats tancades, impermeables, amb molt terreny: els horts del convent, les dependències monacals”, explica. Eren espais amb molt de sòl i poca obertura, mentre, “dins de les muralles, la gent lluitava per uns pocs metres quadrats lliures”. El ministre d’Hisenda espanyol d’aleshores, Juan Álvarez Mendizábal, ho aprofità per expropiar molts d’aquests terrenys, una operació que s’anomena desamortització.

La crema és un fenomen recurrent a la història de Barcelona, i es repeteix després durant la Setmana Tràgica i la guerra de 1936-1939. Passa a tot el món, però certament, apunta Arboix, d’una manera especial a Barcelona i a Amsterdam, dues de les capitals més laiques d’Europa. La recuperació de terrenys, amb Mendizábal, retrata molt bé com l’església és al centre de l’ordenament urbanístic de la ciutat. Com un altre episodi anterior, la llei Floridablanca, de vora 1785, que va obligar que els cementiris parroquials anessin fora les muralles. “Totes les placetes que hi ha al voltant de les grans esglésies que ens vénen al cap eren cementiris, abans. Espais tancats que es van obrir”, explica Arboix. “El sistema de places i placetes de Ciutat Vella neix de les esglésies parroquials, quan s’empedren els cementiris. La trama urbana dels espais buits comença gràcies a les esglésies.”

Encara que no ho sembli, les esglésies continuen essent un element rector del creixement de la ciutat –i de tota l’àrea metropolitana– fins i tot durant el segle passat. Amb les grans onades migratòries i el creixement de la població, neixen nous barris que, mentre aixequen habitatge, aixequen també esglésies. “Cada nou barri de polígon té la seva església”, explica Arboix. “Potser no sembla que als anys seixanta l’església encara es fes servir com a element aglutinador de barri, però va passar, ja fos perquè els nouvinguts eren del sud d’Espanya i allà són més creients o perquè l’imaginari encara era molt potent”, diu. Les esglésies fan de fita urbana i d’aglutinador social dels qui vénen a viure a la ciutat, i una volta construït tot plegat, eixamplen l’espai públic amb places, passeigs o bulevards.

Aprofitar les esglésies que estan més en desús

Molts edificis religiosos, amb els anys, s’han reconvertit per a més usos. La capella dels Àngels, per exemple, es pot llogar per fer-hi actes. Arboix proposa un debat que admet que és polèmic i que genera moltes reticències. “Quan un edifici religiós queda desús, no hi ha gaire discussió que s’hi ha de posar una nova activitat. Després potser discutirem quina és més pertinent per a aquell barri o què necessiten els veïns, però tothom està més o menys d’acord que, si té un cert interès patrimonial, s’ha de mantenir, que no és moment d’anar enderrocant i reconstruint”, diu. “Però jo crec que hi ha un debat més interessant: què fem amb totes aquelles esglésies que tenen una intensitat d’ús tan baixa que només obren un dia la setmana, per exemple, el diumenge a les dotze per a fer missa”, es demana l’arquitecta.

A parer seu, hauríem de començar a acceptar que, a banda de la missa dominical, una església “pugui servir de local d’assaig el dilluns i el dimecres, ser un lloc on fer concerts el divendres, i per què no, albergar-hi una exposició temporal.” D’aquesta manera, “en uns edificis que són en uns llocs privilegiats, normalment als centres neuràlgics dels barris, s’hi poden combinar activitats”.

Escolteu ací la resta d’episodis:

Segona temporada

Primera temporada

 

Recomanem

Santa Eulàlia

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any