Edgar Illas: “Després del model Barcelona, ara som en la paradoxa Barcelona”

Entrevista al professor d’Estudis Catalans de la Universitat d’Indiana i autor del llibre 'Pensar Barcelona: Ideologies d’una ciutat global'

19.12.2023 19:46

|

Actualització: 19.12.2023 20:32

Els Jocs Olímpics de 1992 van mirar d’amagar el conflicte a la ciutat de Barcelona, i van crear un model que volia “suturar tots els antagonismes socials del postfranquisme”. En paraules d’Edgar Illas, professor d’Estudis Catalans de la Universitat d’Indiana i autor del llibre Pensar Barcelona: Ideologies d’una ciutat global, els jocs són “un moment molt representatiu d’una reconciliació que entra dins del fil de la història, quan la guerra freda s’està acabant i ja no hi ha blocs, és una representació perfecta d’aquest moment de conciliació posthistòrica”. Al cap dels anys, tant les manifestacions dels indignats com el procés independentista sembla que tornen el conflicte a la superfície de la ciutat. Però, segons Illas, són respostes fora de temps. Podeu escoltar la conversa a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

L’amnistia de la memòria

Illas explica que aquesta Barcelona en què sembla que no hi hagi dissidència ni antagonisme no és ben bé certa. Les tortures a militants independentistes durant l’operació Garzón, per exemple, es van cometre en el marc olímpic. En tot cas, van ser enterrades sota “una operació ideològica bastant eficaç per a crear un patriotisme que donava una política eufòrica”. Ho representa molt bé el fet que el batlle d’aleshores, Pasqual Maragall, esmentés el president Lluís Companys i l’Olimpíada Popular de 1936 que la guerra havia estroncat. Ho deia al costat de Juan Antonio Samaranch, que venia de la tradició franquista, i Illas diu que Maragall podria haver fet referència a més intents de Samaranch d’organitzar uns altres jocs durant la dictadura. “Però tant Maragall com Samaranch estaven encantats d’esborrar aquest passat”, diu.

Colau, el procés i la fallida de les reformulacions

Segons l’autor, el colauisme és un intent de fer evolucionar aquella voluntat de convertir Barcelona en una ciutat modèlica, però no ho fa pas basant-se “en els valors maragallistes de l’espai públic o de la conjunció entre empresa pública i privada, sinó més aviat de valors com el decreixement, l’ecologisme, un cert anticapitalisme”. El problema, diu, és que hem superat la modernitat. Ara “allò que funciona, automàticament, es converteix en el seu oposat”. “Fas una superilla al carrer del Consell de Cent i, al següent minut, allò augmenta el preu dels pisos del carrer i expulses la gent que encara hi quedava i atrau instagramers i expats.” És un fenomen que Illas anomena la paradoxa Barcelona, que substitueix el model Barcelona dels anys vuitanta i la marca Barcelona de començament dels 2000. “Tot es converteix en la seva cosa contrària de manera immediata.”

La clau és que hem de repensar la política i la història. “No hem de pensar la política com a projecte de futur ni la història com a forma de progrés, que són concepcions modernes. Hauríem d’entendre que la postmodernitat i la globalització operen des d’una altra temporalitat. La política ja no són projeccions cap al futur, sinó reaccions a les crisis del present.” En aquest sentit, tant el 15-M com el procés independentista potser fracassen en els seus objectius originals, perquè encara són idees modernes, que intenten projectar un futur, però el món ja no és modern. “Hem perdut el poder de programar el futur com el podia tenir una gent utòpica del segle XIX o un agent de l’estat del benestar del segle XX. Però això no vol dir que el poder hagi desaparegut. Ara el poder es troba en la manera com reacciones a la crisi que et ve donada. En el cas del canvi climàtic es veu clarament”, explica.

Repensar la nostra relació amb el conflicte

Aleshores, què hem de fer, si volem continuar transformant la ciutat, millorant-la, innovant-hi? Tan sols hi ha marge per a esperar que passi alguna cosa que faci reaccionar els ciutadans? Illas respon: “Jo crec que no cal preocupar-se de què hem de fer. Hem de tenir una certa confiança que, d’una manera orgànica, les coses ja surten soles. O a l’inrevés: en lloc de mirar què hem de fer, pensar què fem ara. Llegeixo el diari i sembla que el país caigui a trossos. En canvi, parles amb algú i et diu: ‘Mira, tinc aquesta empresa i hem fet això’.” Diu que ell té estudiants encisats amb Mercè Rodoreda i Ramon Llull: hi ha raons per a no caure en el pessimisme desmoralitzant. “Una de les formes de colonització espanyola és fer-nos sentir poca cosa. Hem d’evitar mirar-nos amb els ulls d’Espanya, que ens fan creure que som molt menys productius i eficaços del que som”, afirma.

Illas està molt interessat a reflexionar sobre la política contemporània per mitjà de la idea de la guerra. En el cas de Barcelona, apunta que hi ha hagut una cosa que anomena indústria de la pau, que es concreta, per exemple, en la proliferació d’observatoris i instituts. “Com que Barcelona i Catalunya no tenen exèrcit, no tenen fàbriques d’armament i participen de tot això de manera molt tangencial, hi ha qui diu: ‘Farem una subindústria de la pau i l’anirem proclamant pel món’”, explica. L’entrebanc és que, en un món endurit pel retorn de la guerra a Europa, “la pau és una mercaderia que es cotitza cada vegada menys”. La guerra és una de les lògiques realment productives de la globalització.” Ens pot semblar més bé o més malament: la qüestió moral, deixem-la de banda”, diu Illas. Vulguem o no, els barcelonins i, en general, els catalans, tenim deures: “Trobar una manera de participar de la guerra que donés una mica més de rèdit.”

Escolteu ací la resta d’episodis:

Segona temporada

Primera temporada

Recomanem

Santa Eulàlia

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any