El comiat de ‘Santa Eulàlia’: quatre mirades sobre el futur de la ciutat

Un episodi especial amb els arquitectes Vicente Guallart i Maria Rubert, el periodista Antonio Baños i la cuinera Ada Parellada

22.07.2025 19:40

Aquest episodi de Santa Eulàlia és ben especial. En primer lloc, perquè és el darrer, tot i que després de l’estiu tornarem amb un projecte nou que n’aprofitarà el bagatge. En segon lloc, perquè excepcionalment n’hem canviat el format. Durant cent vuit episodis, hem procurat que Santa Eulàlia fos un espai on asseure’s, concentrar-se i parlar de la ciutat sense la cotilla del ritme institucional. Però aquest últim capítol no l’hem enregistrat a l’estudi: hem demanat a quatre convidats del programa que triessin un lloc de Barcelona, qualsevol, i hem anat a trobar-nos-hi. N’ha sortit una tria curiosa: un pont enmig de la muntanya, un canòdrom sense gossos ni veïns, un mercat que ja no ho és i una estació on les coses acaben… i tornen a començar. Una metàfora en quatre parts de la Barcelona que ens espera.

Podeu escoltar la conversa sencera a Spotify, Apple, Google i Amazon, a més de la pàgina on sou ara.

Quatre mirades sobre el present i el futur de la ciutat

La primera parada no és cap racó cèlebre ni massificat, sinó un petit mirador a Collserola, prop del centre d’innovació de l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya, dirigit per Vicente Guallart. Guallart, que va ser arquitecte en cap de la ciutat entre el 2011 i el 2015, ens va dir el novembre del 2022 que la ciutat es trobava en un moment de transformació profunda que només tenia lloc cada cinquanta anys, i que hi havia en joc moltes coses. Ara encara duu la idea més enllà: “Hi ha dos futurs: l’un, que la civilització humana col·lapsi les pròximes dècades. Per tant, passaria com a l’Imperi Maia o l’Azteca, en què les ciutats van quedar cobertes de natura. D’aquí a cent anys, la natura podria cobrir Barcelona si l’abandonéssim. A Birmània també hem vist ciutats així. Hi ha un altre futur. Treballem amb la idea de fer biociutats, ciutats que segueixin les regles dels sistemes naturals”, explica.

De Collserola baixem fins a l’avinguda Meridiana, una de les diagonals que esventra Barcelona, i que evoca dues coses que hem tractat molt a Santa Eulàlia: la presència del cotxe, la mobilitat i l’entrada i la sortida cap a les corones metropolitanes. El març del 2023, dos mesos abans de les eleccions municipals, el periodista Antonio Baños va venir al programa a parlar del llibre que tot just acabava de publicar, Barcelona no té solució, i ens aclaria una cosa molt important: que no tingui solució no vol dir que no tingui futur. Baños ens rep a la graderia de l’antic canòdrom municipal, on venia de petit a veure les curses de llebrers amb el seu avi, i que avui s’ha reconvertit en un Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. “És el desert de la postmodernitat barcelonina. Això és l’exemple d’una llarga tradició, que ja ve de Maragall, d’arquitectes i urbanistes de casa bona que dissenyen –segons les modes i segons el criteri polític– sobre barris dels quals desconeixen les necessitats”, diu Baños.

La cuinera Ada Parellada ens cita al Mercat del Born. El gener passat ens va parlar de com havia vist la pèrdua de la tradició a través de la gastronomia, però sempre vital i animosa, no ens en parla amb pessimisme, sinó amb energia per a continuar treballant. Potser per això ens cita aquí: un lloc que barreja la memòria i el present. “Els mercats són la universitat del gust i de la cuina i, darrere de cada taulell, t’hi trobes un catedràtic. No són venedors, sinó experts en allò que venen”, diu Parellada. Barcelona, explica, té un model de mercats molt característic que cal preservar perquè, enmig de la deriva de gentrificació i transformació abrupta de les grans ciutats, són encara illots de vida comunitària.

El trajecte s’acaba on és gairebé inevitable d’acabar: en una estació de tren. Hi trobem l’arquitecta Maria Rubert de Ventós, amb qui ja vam parlar el febrer del 24, una amant de l’estació de França que mira d’entendre i d’explicar com les infrastructures cusen les ciutats i els països. És una estació inexplicablement buida, diu, que funciona gairebé com un refugi climàtic, i que retrata bé els problemes de previsió que hem tingut en aquesta ciutat –i en aquest país. A Barcelona, diu, ens hi falten estacions, perquè en tenim menys i tot que al segle XIX. Per exemple, la connexió de l’estació de França amb la del Morrot, on ara només arriben mercaderies, hauria de ser urgent. “Les ciutats l’encerten quan, com la gent, aprofiten allò que tenen, quan en treuen partit. Si tens costelló a la nevera, fes uns bons fideus. Aquí tenim una estació buida. No en fem un museu! Prou de museus ferroviaris. Calen estacions!”, s’exclama. La de França, a més, és una porta d’entrada literal i simbòlica.

Un agraïment final

I abans d’agafar el tren a la tardor, on baixarem a estacions noves i parlarem amb nous passatgers, d’una altra manera però amb la mateixa mirada, cal un agraïment. Gràcies per haver-nos seguit fins aquí, per la fidelitat, pels suggeriments i per les idees, perquè Santa Eulàlia ha estat gairebé un projecte en xarxa: l’hem construït, maó sobre maó, amb les propostes dels oients i dels convidats. Gràcies als convidats, és clar, gràcies al Carles Garcia per l’esforç i la paciència, gràcies a l’Enric Galli, a la Bel Zaballa i a la Maria Castanyer. Ha estat un goig escoltar i aprendre com ho hem fet. Tornem de seguida.

 

Escolteu ací la resta d’episodis:

Tercera temporada

Segona temporada

Primera temporada

Recomanem

Santa Eulàlia