Viniscoop, projecció digital de les cooperatives vinícoles catalanes

  • Eva Ferré, ‘project manager’ del projecte, ens parla d’aquesta plataforma de venda online de les principals cooperatives vinícoles catalanes, que ha estat premiada i que té un primer any de trajectòria

VilaWeb
Montserrat Serra
14.01.2023 - 21:50
Actualització: 15.01.2023 - 10:53

Les cooperatives vinícoles són un gruix important del teixit econòmic del sector del vi català. Representen al voltant del 50% de la producció total de vi que s’elabora al territori. Fa un cert temps que les cooperatives vinícoles són en transformació i això es comença a veure de maneres diverses, també amb els reconeixements. L’any passat, vint-i-quatre referències de vins elaborats en cooperatives van ser distingits amb diferents premis Vinari, com ara al millor vi català pel Cabrida 2020 (100% garnatxa negra de vinyes velles, 3.500 ampolles), elaborat pel celler cooperatiu de Capçanes (DO Montsant). I la Guia de Vins de Catalunya ha guardonat el vi de carinyena blanca que elabora la cooperativa d’Espolla (DO Empordà) com a millor vi blanc i millor vi de carinyena blanca de la guia al vi la Creu 2018, de la sèrie Vins de Postal (100% carinyena blanca d’una vinya del 1950, el vi fa criança en mares dins bótes velles de cinquè ús i se’n fa una producció de 753 ampolles numerades, amb tap de suro de finca procedent d’un bosc d’alzina surera de l’Albera).

En el context d’anar escrutant la nova situació de les cooperatives vinícoles, que van deixant de banda algunes etiquetes que no les afavoreixen i se centren a potenciar els valors de vins de qualitat i els projectes d’innovació, ens ha cridat l’atenció el projecte Viniscoop, que va néixer el setembre del 2021 i que fa poques setmanes va rebre de la Cambra de Reus el premi a la innovació digital.

Eva Ferré, nascuda a Reus i de trenta-cinc anys, ve del món del màrqueting i treballa en el sector de les cooperatives vinícoles. Fa uns anys, abans de la pandèmia, li rondava pel cap d’engegar alguna mena de comerç en línia per a les cooperatives de vi. La pandèmia va ajudar a veure clar que calia una presència més sòlida en la venda per internet i això va impulsar el projecte, que prendria el nom de Viniscoop.

Dotze cooperatives vinícoles catalanes van crear Viniscoop, juntament amb el grup inversor Inotla Impuls SL. Aquest grup inverteix en diversos sectors, entre els quals el sector immobiliari i també l’àmbit digital. Destaquen per ser els creadors de l’aplicació de futbol Matchapp (1,3 milions d’usuaris). Inotla aporta els seus coneixements en l’àmbit digital, web, i de captació de trànsit en línia, i els cellers cooperatius aporten els productes i coneixement del territori.

Eva Ferré, avui project manager de Viniscoop, explica que al llarg d’un any s’hi han afegit més cooperatives i ja en són disset: “Cal tenir en compte que alguns cellers cooperatius són grups de segon grau, que apleguen diverses cooperatives. Per tant, en total hi són representades una cinquantena de cooperatives catalanes, les més representatives en l’àmbit vinícola.”

Eva Ferré, project manager de Viniscoop.

“Els vins de cooperativa són molt arrelats al territori i són vins amb una qualitat-preu molt interessant. Actualment, les cooperatives viuen un moment de transformació: cada vegada prima més la qualitat, podem trobar propostes amb varietats autòctones molt interessants… El model cooperatiu és en evolució i aquesta plataforma ajuda a visibilitzar-lo. Amb tot, també és un moment complicat, després de la pandèmia, amb les dificultats per a exportar, per a vendre en el sector de l’hostaleria, i ens trobem ressituant-nos amb tot això. Són moments difícils ara mateix, també pels augments de costos de producció tan importants, de matèries primeres, en l’àmbit energètic… I són moments difícils, en els quals la innovació i saber diferenciar-nos i saber transmetre el nostre valor i el millor que tenim, és el que ens ha d’ajudar a tirar endavant. Sempre de bracet de la qualitat, per descomptat. Si no oferim bons vins, no anirem enlloc.”

El lema: vi social

Tot just obrir la pàgina web, l’eslògan ja marca una diferència. Viniscoop opta pel “vi social”. Aquesta és la manera de posicionar-se. En aquest sentit, diu Eva Ferrer: “A Viniscoop apostem per un model que té molta repercussió al territori, perquè les cooperatives agrupen molts centenars de famílies pageses. És clar, hi ha molts altres comerços en línia, que tenen uns catàlegs molt extensos i una posició molt forta en el mercat. Nosaltres fem una proposta diferent. El que diem és que aquí el que trobaràs és un producte o uns vins que són fets amb un compromís amb el territori, amb la sostenibilitat, amb l’entorn.”

Avui el portal ofereix cent trenta referències. “No podem competir amb un portal que té quatre mil referències. Per això busquem un consumidor que vol un producte diferent, de més proximitat, més compromès amb el territori, i on pot fer descobertes molt interessants. Perquè en aquests portals de la competència, que tenen catàlegs molt extensos, aquest vi social, de cooperatives, hi és molt poc representat. Per això, a Viniscoop, el primer que veus quan entres a la web és aquesta proposta de vi social, perquè nosaltres optem per un model diferent i és el que hem de transmetre als consumidors.”

Instal·lacions del celler cooperatiu de Gratallops.

Continua Ferré: “Les cooperatives tenen un paper essencial en el manteniment del teixit agrari català. Són una xarxa que s’estén pel territori i que manté el teixit rural arreu. I potser és un valor que no els hem reconegut prou. Però voldria fer valdre el fet que quan diem que mantenen el teixit agrari català, no parlem només d’agricultura, va molt més enllà. Mantenir el teixit agrari implica que en les petites poblacions del territori hi ha vida, hi ha oportunitats de feina, hi ha gent jove, hi ha famílies amb nens, que mantenen molts pobles que d’aquesta manera no queden abandonats. És una manera de frenar el despoblament rural. I alhora significa que hi ha un relleu generacional. Si no hi ha una oportunitat de feina o una oportunitat econòmica, si no és sostenible, la gent jove no farà el relleu generacional. A més, hi ha una qüestió ambiental. Mantenir els pobles i els territoris treballats, cultivats, amb vida, també és una garantia de cara al medi. Un camp cultivat és un fre als incendis, prevé l’erosió, manté el paisatge… Té moltes implicacions.”

Eva Ferré valora el primer any de vida de Viniscoop: “Vam arrencar entre el setembre i el novembre del 2021. Ha estat un any d’aprenentatges. De consolidació del projecte i d’ampliació, per la incorporació de nous cellers i referències. I el 2023 volem que continuï així, essent un any de creixement del projecte, ampliant encara una mica més l’oferta i la proposta. En aquest sentit, som ambiciosos i volem continuar creixent.”

Bótes del celler cooperatiu Unió.

“I no descartem d’incorporar cooperatives de fora de Catalunya. Per què no incorporar alguna cooperativa del País Valencià? El més lògic és començar pels territoris més pròxims. En aquest sentit, els projectes no té límits. I de cara a un futur, la idea és mantenir-nos molt fidels al model de vi social que oferim, i que és l’eix bàsic del projecte, mirar de renovar catàleg i oferir nous vins als nostres ‘viniscoopers’, i mirar de vendre a la Unió Europea i poder exportar.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any