Salellas trenca el silenci com a advocat de Cerdán i vincula la Guàrdia Civil amb “sectors que volen fer fora Sánchez”

  • No explica com va arribar a ser l'advocat de l'ex-secretari d'Organització del PSOE "per no involucrar altres persones"

VilaWeb
03.07.2025 - 09:36
Actualització: 03.07.2025 - 12:53

L’advocat Benet Salellas, encarregat de la defensa de l’ex-secretari d’Organització Santos Cerdán ara en presó provisional–, ha trencat el silenci per primera vegada d’ençà que va assumir-ne la defensa. En declaracions a El País, diu que no prepara el cas com un judici polític, però afegeix: “És raonable que, quan hi ha qüestions polítiques en joc, puguin explicar-se.” En aquest sentit, sembra dues llavors de dubte en qüestions clau en la investigació: la figura de Koldo Garcia –”és una persona condecorada per la Guàrdia Civil, indultada, que ha col·laborat en la lluita antiterrorista, que té contacte amb comandaments de la Guàrdia Civil…”–, i les intencions de la Guàrdia Civil mateixa.

“Sense saber-se gaire com ni per què, apareix un atestat sobre el senyor Cerdán que gairebé provoca la caiguda del govern [espanyol]”, ja va dir dilluns al Tribunal Suprem, en referència als setze mesos que els investigadors han trigat entre que van tenir accés als dispositius de García i la publicació de l’informe. Al Suprem, Salellas es va comprometre a cercar indicis que la investigació policíaca podia ser “un litigi estratègic de l’extrema dreta”, i ara, en conversa amb El País, recorda que “hi ha personatges foscos de la Guàrdia Civil relacionats amb Vox”. “Ens sembla que l’actuació de la Guàrdia Civil està condicionada als interessos de certs sectors de l’estat que volen fer fora Sánchez”, insisteix.

La designació com a advocat de Cerdán de Benet Salellas, ex-diputat de la CUP i advocat de Jordi Cuixart i múltiples casos de joves represaliats, va sorprendre molt en l’independentisme. Fins i tot, la CUP ho va criticar obertament, però va dir que no hi podien fer res perquè ja no era militant del partit. Salellas es nega a explicar com va arribar a ser l’advocat de Cerdán “per no involucrar altres persones”, però desmenteix que tingui cap relació amb Carles Puigdemont EH Bildu, actors polítics que tenien Cerdán com a interlocutor del PSOE.

L’advocat critica que Cerdán sigui a la presó i que cap més investigat hi sigui; és més, l’empresari Víctor de Aldama va demanar de sortir de l’estat espanyol a l’abril, i la fiscalia s’hi va mostrar a favor. “A Madrid hi ha una cultura de negociar coses amb la fiscalia. Jo em situo clarament en una estratègia de defensa”, diu sobre les diferents estratègies per a abordar el cas. “Hi ha un tracte diferent als qui col·laboren i als qui es volen defensar, i això em sembla greu”, critica.

Salellas també és molt crític amb la interlocutòria que ordena l’empresonament provisional i que ha dut Cerdán a Soto del Real: “Fa unes hipòtesis sobre cobraments i comissions que estan bé com a hipòtesi d’investigació, però que no serveixen per a acordar un empresonament.” De totes maneres, com que el principal motiu per a l’empresonament provisional és el risc que Cerdán destrueixi proves que l’incriminin, creu que l’estada a la presó serà breu, perquè els investigadors podran recollir bé totes les proves que necessitin.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor