L’impost a les emissions afectarà el 80% dels vaixells que atraquin a Barcelona

  • El Departament d'Acció Climàtica calcula que els creuers pagaran de mitjana uns 1.440 euros

VilaWeb
ACN
22.09.2023 - 15:17
Actualització: 22.09.2023 - 16:13

L’impost a les emissions portuàries afectarà el 80% dels vaixells que atraquin al port de Barcelona. Ho ha explicat el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, que ha anunciat aquest matí que l’avantprojecte ja era enllestit. El departament calcula que els creuers pagaran de mitjana uns 1.440 euros i que el govern recaptarà 7,5 milions d’euros anuals.

Mascort confia que la taxa entri en vigor l’any que ve i diu que no tindrà un efecte dissuasiu. No hauran de pagar l’impost els vaixells que vagin a les Illes i els que atraquin per força major o per qüestions humanitàries.

La nova mesura pretén que les grans embarcacions amb capacitat o volum superior a cinc mil tones d’arqueig brut que atraquen als ports de Catalunya redueixin les emissions sense que sigui un inconvenient a l’activitat econòmica.

A partir de l’entrada en vigor de l’impost, les empreses navilieres i les armadores dels transbords, tancs, portacontenidors, creuers, petroliers, vaixells de càrrega i uns altres considerats grans vaixells que atraquin en ports catalans tindran un gravamen d’un euro per quilogram d’òxids de nitrogen o partícules emeses per embarcació.

El departament calcula que els vaixells pagaran de mitjana uns 759 euros. Concretament, preveuen que el 78% tindran una quota inferior als 1.000 euros; el 60%, de 500 euros o menys, i el 44%, inferior als 300 euros. “No parlem de grans quotes que dissuadeixin els vaixells de venir a Barcelona”, ha dit Mascort. De mitjana, els creuers pagaran 1.440 euros per atracament, els petroliers, 3.000 euros, i els portacontenidors, 445 euros.

El govern ha anunciat que hi haurà bonificacions per a les naus que disposin d’un certificat acreditable de millora energètica o un certificat de registre al sistema de gestió i auditoria ambiental de la Unió Europea. També s’estableixen reduccions de la base imposable per connexió a la xarxa elèctrica del port i per l’alimentació de tots els serveis del vaixell per energia elèctrica íntegrament subministrada per bateria interna.

El govern confia d’aprovar el text a final d’any i que entri en vigor el primer semestre de l’any que ve. La mesura era inclosa dins la llei del canvi climàtic del 2017, i acumula un retard de quatre anys.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any