Els tres governs “progressistes”, els enterradors de la immersió lingüística

Cal que algú explique com és possible que els governs de progrés de les Illes, el País Valencià i el Principat implanten ara a l'escola les polítiques lingüístiques que proposava el PP

Vicent Partal
10.02.2022 - 11:37
Actualització: 10.02.2022 - 12:36
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La situació és tan insòlita com indignant. Avui al Parlament de les Illes Balears, com expliquem en aquest article, es debat en comissió el dictamen de la primera llei d’Educació en la història de les Illes, una llei que s’ha d’aprovar el dia 22 d’aquest mes. A l’apartat lingüístic, la llei conté una sorpresa ben grossa: es basa en el polèmic decret de mínims aprovat temps enrere pel govern de Jaume Matas (PP). De manera que, segons això que s’ha previst, català i castellà es repartiran les hores de classe al 50%. I tan sols deixa una porta oberta que si algun claustre combatiu vol anar més enllà ho puga fer. D’aquesta manera el govern progressista de les Illes, en què participen els nacionalistes de Més per Mallorca, sancionarà i elevarà a categoria de llei una mesura contra la immersió lingüística en català, una mesura inventada pel PP.

[En una primera versió d’aquest editorial s’afirmava de manera errònia que Més per Menorca participa del govern. Però els nacionalistes menorquins no en formen part i només van signar un acord per investir la presidenta Armengol. Demane disculpes per haver comès aquest error.]

I açò, si fa no fa, passa al País Valencià, on aquest curs la introducció a secundària de les normes lingüístiques contingudes en la llei 4/2018 –coneguda popularment per “llei del plurilingüisme”– ha fet retrocedir l’ensenyament de la llengua catalana a les escoles i instituts. Concretament per culpa del Programa d’Educació Plurilingüe, les escoles que seguien les línies en català –reeixides i molt més que consolidades– s’han trobat forçades a introduir el castellà allà on no hi era –tal com van exigir el PP i Ciutadans– i amb això han passat d’un ensenyament pràcticament monolingüe en català a un en què el castellà s’ha de fer servir en el 40% de les classes. I, com a les Illes, això, que ho va voler fer el PP i no se’n va sortir, ha estat obra del govern progressista, en què participa Compromís, que té a les seues mans, a més, la Conselleria d’Educació.

I, per si no fos prou, també al Principat el govern progressista i independentista d’ERC i Junts ha anunciat que treballa en la redacció d’un nou pla educatiu, que es presenta formalment com una reacció a la imposició del 25% de castellà per les institucions espanyoles, però que a la pràctica sancionarà la mort de la immersió lingüística ordenada pel poder judicial. Ho expliquem també en aquest article.

La situació, doncs, és catastròfica. Del punt de vista lingüístic, sens dubte, però també del punt de vista polític. Perquè ja em direu quin panorama tenim si els tres governs autonòmics que es qualifiquen de progressistes i nacionalistes, tots tres, fan possible justament l’aplicació de les polítiques contra la immersió dissenyades pel PP. De què serveix, doncs, votar-los?

Tanta unanimitat reclama, evidentment, explicacions. I en aquest cas podem parlar, segurament, de la por, de la pressió brutal que exerceixen les institucions espanyoles i de les campanyes permanents d’assetjament, desplegades sense miraments pel nacionalisme espanyol. Però crec que també hauríem de parlar de la dimissió d’un sector dels mestres. I molt especialment de l’acomodament en les cadires del poder de tota una generació de joves nacionalistes que per primera vegada trepitgen les catifes dels palaus i obliden allò que defensaven fa anys. I encara de la seua incapacitat política, dels seus enormes errors de principiant. I de la gravíssima equivocació que molts nacionalistes i independentistes han comès aquests darrers anys menystenint frívolament el paper central i essencial de la llengua catalana en la conformació de la nostra nació. Denunciar, desemmascarar, combatre i fer rectificar l’impacte d’aquestes “teoritzacions” interessades és, per tant, una tasca urgent. Segurament la més necessària, la primera de totes.

 

PS1: Avui s’incorpora a la secció d’opinió de VilaWeb Estel Solé. El seu primer article el trobareu ací: “Ara toca obeir el desig de llibertat“.

PS2: Fins el 31 de març tots els lectors de VilaWeb poden rebre de franc el Diari de la Nit, la publicació que arriba a les deu del vespre a les bústies de correu dels subscriptors, amb les informacions del diari de l’endemà, les opinions i l’editorial. Amb aquesta iniciativa volem difondre una de les eines més importants i reconegudes del servei de subscripció i, alhora, permetre a tots els lectors de fer un tast de la nova maquetació i la nova imatge gràfica del diari, perquè aquest butlletí ja incorpora tots els canvis que aviat es podran veure a la pàgina web i a les aplicacions.

Per a rebre de franc el Diari de la Nit fins el 31 de març, només cal que registreu el vostre correu electrònic ací.

Si ja sou subscriptors de VilaWeb i per alguna raó no rebeu el Diari de la Nit, aviseu, si us plau, a suport@vilaweb.cat.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Pere-Andreu Ubach
Pere-Andreu Ubach
09.02.2022  ·  22:27

Mentre no arrenquem de les seves grapes el poder, és estèril pensar en pressionar.

Els hem de foragitar de les institucions. I això ho podem fer votant Escons en Blanc, que no té res a veure amb “votar en blanc”.

Josep Usó
Josep Usó
09.02.2022  ·  22:27

Fa molts anys, massa, que les esquerres s’han refugiat en un discurs còmode però buit. I han anat acceptant les imposicions de tothom com a inevitables. Al final, com també han acceptat que qualsevol pot fer de tot, molts dels qui estan a llocs ce responsabilitats no serveixen per a res. No es podrien guanyar la vida fora “de la política”. De manera que quan ha arribat l’atac espanyol contra la llengua, es limiten a administrar el desastre. I ni se’ls acut anar-se’n a casa per a no ser responsables de la catàstrofe. No so plantegen perquè veuen que mantenint-se al lloc continuen cobrant a final de mes. I Espanya els manté perquè li fan la feina bruta.

Carles Serra
Carles Serra
09.02.2022  ·  22:52

Alçades d’ara i visto lo visto Vicent que vols que et digui; quant alguna persona/partit ens deia/ens diu que és d’esquerres ja se li donava/dona la credibilitat de grans valors democràtics i socials, malgrat ja fa molts temps ho va definir perfectament en Pla, lo més semblant a la dreta espanyola és l’esquerra espanyola, com porten 300 de colonització i una forta immigració dels diferents pobles d’espaÑa, aquesta realitat també la podem aplicar en els polítics/partits catalans.
És com això de definir-se independentista polítics/partits, quan els fets es demostra abastament tot lo contrari.
Si Vicent, ara ens trobem amb aquesta trista realitat, ja em diràs com definiries actualment els d’ER, independentistes? I els de Compromís? nacionalistes Valencians?
Fins que no desemmascarem aquest partits definint-lo’s/ qualificant amb base els seus fets i no com ells es vulguin definir per seguir enganyant el personal; ep!!! Vicent i els Comuns/Podemos d’esquerres i democràtics? per patar-se de riure per no plorar.

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
10.02.2022  ·  00:16

També els mitjans, tots, heu deixat fer durant molts anys
Perquè era molt “guai” dir-se d’esquerres, i perdonar tot el que feien les esquerres i comprar les estafes (ben evidents, per cert) de les esquerres.
Perquè quedava malament que un periodista català pogués definir-se o declarar-se de centre (i ja no en parlem de dretes).
Que cadascú es miri en el propi mirall i que, per la part que a tots ens toca, ens caigui la cara de vergonya

Joaquim Campanyà
Joaquim Campanyà
10.02.2022  ·  00:23

Aquests governs no tenen res de democràtics. Govern i Parlament estan en mans dels partits i la Partitocràcia és un oligopoli més proper al monopoli que a la democràcia. Per això es diu que les revolucions mai es fan des de el poder constituir, s’han de fer des de el poble.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
10.02.2022  ·  00:23

Quan un servidor de vostès era membre dels Grups de Defensa de la Llengua cap als inicis dels 1980′ hi hagué un filòleg de la Vall d’Albaida que ens va fer el següent símil:

“L’idioma sembla millora perquè anem corrents cap al nord, mentre que no s’adonem que correm sobre el gel d’un iceberg que s’encamina cap al sud i a una velocitat major que nosaltres no podem igualar per molt depressa que correguem”

I açò és el que ens continua passant 40 anys després. L’època pujolista només va estar un miratge sense cap substentació legal real. Ara hem vist amb dades que tot era prestigitació. Que ve de “prestigi”…però res estructural consistent.

Comptat i debatut, l’iceberg fa 315 anys que va cap al sud. L’iceberg és tot l’aparell legal existent contra el nostre idioma nacional. I tot l’aparellatge coercitiu per a fer-lo complir. Que, en darrera instància, el que vol aconseguir és fer-nos és que desapareguem nosaltres, passant a ésser “uns” més dels d’ells.

A VW cal considerar que som una minoria de l’avantguarda en aquestes qüestions de supervivència. La resta són, o bé tocacampanes, o bé enemics declarats nostra i part que ja els està bé disoldre’ns en un magma indiferent de sucursalitats amadrilenyats.

I quan diem “el poble” no sabem ben bé de què inflació poblacional estem xerrant. Per tant cal augmentar la irradiació del pensament alliberant que amare més gruix poblacional.

Canviar el rumb de l’iceberg requereix d’armament pesant, del què no disposem.

Dissent de les veus d’alarma ploraneres que reclamen ser tractats en peu d’igualtat en un estat que va nàixer per a anorrear i espoliar tot allò on arribaren els seus tentacles. No ho serem mai. España entra en aquesta no per a fer justícia sinó per a ajusticiar-nos.

Aquesta és una guerra de supervivència, i qui ho explque demanera diferent fa Jocs Florals del XIX.

Com hem pogut arribar fins ací? Doncs desobeïnt llurs lleis colonials.

De dues maneres diferents i complementàries: els catalans orientals oposant una resistència esgotadora que comença a fer fallida. Els occidentals desobeïnt continuament i anàrquica sense plantar cara i fent la viu-viu fins que ens deixaren estar per inútils i babaus desubstanciats.

Fa uns 18 anys arrere aparegué un personatge histriònic que digué coses contra l’espanya que mai se li passà pel cap a Pujol. Aqueix artista era Paco Camps, que lesdigué de l’alçada del Miquelet, fins que el poder-estat profund li aturà els peus i es va escagarritar. Des de llavor ençà el tenen dins del salabre.

Anem dalt d’un iceberg i del que es tracta es de desfer-nos-en a base de descongelar-lo. Tal com van fer tants d’avantpassats nostres a base de desobeir les lleis que ens van a la contra i concentrar l’activitat a apujar l’activitat calorífica per desglaçar-lo.

Sense perdre el temps a que els polítics facen res.

I si volen fer res, que s’agafen a roda…..per què no hi ha temps a malbaratar.

Josep Blesa (València)

ixe

Encarnació Parets
Encarnació Parets
10.02.2022  ·  01:52

Com diu la Marta Rojals la meua política lingüística és “l’entenc però no el parle” Bé, faig excepció amb la PN i la GC perquè sóc massa vella per passar, ni que siga una nit, al seu “trullo” La llengua és la cosa nostra de cada dia.

Ed Garrido
Ed Garrido
10.02.2022  ·  02:54

Aixi es Sr Partal. El Cambray ja va dir que no pensava fer res, i que s’estava molt be amb el cul a la poltrona, sabates ben enllustrades, xofer i el micro de Tv3 sempre a punt per difondre les seves parides. Som Escola va fer una manifestacio “ludica i festiva”, amb quatre capgrossos i speech informal del de Pineda al Telenoticies, on el Toni Cruanyes el feia passar per un gran estadista, ferm i decidit, per continuar amagant la seva mediocritat. Pais trist i covard. Si la gent continua votant aquests mediocres, s ha acabat tot.

Rosa Sanchez
Rosa Sanchez
10.02.2022  ·  06:37

Finalment sembla que el model basc surt afavorit en tot. Escola pública en català i que tinguin escuelas i així no hauran de fer l’esforç d’apendre el català i els que volen estudiar en català no hauran de fer l’esforç d’aguantarlos diariament. A més és molt desagradable ser ultra i que parlin en català.

Jordi Torruella
Jordi Torruella
10.02.2022  ·  06:50

Tu, poble, inverteix els esforços en defensar la llengua i oblida la resta.

Pere Ribera
Pere Ribera
10.02.2022  ·  07:03

Si al final resultarà que aquests governs donaran la raó al Bauzà i la seva TIL i tot. Quina vergonya més gran.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
10.02.2022  ·  07:29

Esquerres espanyolissimes i analfabetes. Educació per no ensenyar i una policia nazional analfabeta, quin goig d’educació d’esquerres analfabetes. Per votar esquerres, volen analfabets, quin goig de nazional.socialisme

Alfons Tur
Alfons Tur
10.02.2022  ·  07:33

Estan caient les màscares i les comèdies del règim del 78 apareixen com són en realitat. Els feixistes ja no dissimulen i els col.laboracionistes tampoc.

Magdalena Sans
Magdalena Sans
10.02.2022  ·  07:33

Bon dia Sr. Partal,
no sé qué està passant en el seu diari. Jo des de fa anys el primer article que llegeixo al matí és el seu perquè parla de la situació política dels països catalans amb molta sabiesa argumentativa I documentada, sempre amb esperit positiu, optimiste.
Darrerament aquest comentaris polítics els fan també altres periodistes que hem provoquen aburriment, són comentaris generalistes, amb moltes opinions emocionals sense cap argument savi i sobre tot amb un pessimisme terrible, només veuen lo negatiu sense comprendre el perquè, tampoc s’explora en el seu diari propostes novedoses que hi han a les xarxes (excepte algunes entrevistes).

No sé qué està passant al diari, pero els periodistes polítics són “más de lo mismo” de altres diaris, jo vull llegir un diari que m’aixequi no que m’enfonsi, prou de veure el got mig vuit, cal veure lo positiu i que està fent bé …. I sobre tot entendre que no s’arraclarà el món en dia, que s’ha de tenir paciència, ni rendir-se tan fàcilment.

Albert Miret
Albert Miret
10.02.2022  ·  08:08

Ens morirem de vergonya.

Salvador Molins
Salvador Molins
10.02.2022  ·  08:34

Hi ha una cosa que vostè Sr. Partal ja ha escrit més d’una vegada i jo no hi estic d’acord, diu que durant aquests anys del “Procés” havíem omès la defensa de la llengua, però com que jo i molts això no ho hem fet no hi estic d’acord. S’intentava no barrejar la llengua amb la campanya fortament independentista que requeria tot l’esforç de que fóssim capaços, però només hi hagué un però i fou protagonitzat per Oriol Junqueras i la seva ER. No podem parlar en plural Sr. Partal, vostè blanqueja i barreja molt sovint, massa sovint l’actuació d’ER, no foren tots, fou ER qui subliminalment i sibil·la anar parlant una i altra vegada de considerar el castellà una llengua oficial a la república catalana. Cada vegada que Oriol Junqueras i ER ho feien jo els contestava en nom meu i de Catalunya Acció, no menteixo, és a les hemeroteques de Google. Twitter i de la mateixa Vilaweb. Molts altres col’lectius per prudència, segurament equivocada, callaven.

Ara és l’hora de complir el Mandat del Referèndum d’Autodeterminació de Catalunya del 1r d’octubre, que és edificar la incipient República Catalana Independent, la primera columna de la qual és la Llengua.

Adjunto en aquest comentari una Conferència de Santiago Espot, president de Catalunya Acció que demostra el que he escrit i a més dóna pautes per al reeiximent de la Regeneració lingüística de la Nació Catalana.

I davant del que està passant ara mateix he de dir que ER amb el suport de Junts de Jordi Sànchez, de fet, destrueixen la immersió lingüística a les escoles. ER neda i guarda la roba i l’agressor es fa fort.

No podem votar ER que esdevé reculada i traïció en tots sentits. Junts i CUP en són còmplices donant-los suport. sinó canvien sincera la seva actitud enfront la Llengua de Catalunya, si no canvien el sentit d’aquestes lleis i planten cara a tot l’espanyolisme organitzat, jutges i “gobierno” el de la falsa “Mesa de Dialogo”

La immersió lingüística no la hem de reduir sinó al contrari, la hem de reforçar. S’ha de vetllar perquè és compleixi. Si renunciem aquesta lluita fem un gran mal a la catalanitat de Catalunya. L’escola plenament en català!

Ens cal una acció decidida en favor de la Llengua catalana, hem d’assegurar-ne el present i el futur. Els parlants no abandonant-la, els professionals alertant de la situació i cercant les maneres per millorar-la i els polítics defensant els drets i deures dels catalans envers el primer valor de Catalunya, el que li dóna nom i sentit.

Qui vulgui el bé de la catalanitat de Catalunya no podrà votar ER ni els seus suports en les properes eleccions.

ER neda i guarda la roba, davant el 25% i l’agressor es fa fort. Cal no votar ER, que esdevé reculada i traïció en tots sentits, en el lingüístic i en el nacional.

Doneu, doncs un cop d’ull a aquesta entrada:

“L’Estat català i la plenitud de la llengua”.

http://discursosalanacio.blogspot.com/2010/03/14-lestat-catala-i-la-plenitud-de-la.html

I veureu com no tots els catalans durant els anys primers del procés i fins ara han trait o oblidat la nostra Llengua.

Ara és l’hora de defensar-la si n’esdevenim conscients, malgrat totes les dificultats.

Visquem la Llengua i amb ella Edifiquem lleials la República Catalana Independent.

Victor Serra
Victor Serra
10.02.2022  ·  08:39

A la pràctica, fer un 50% de castellà i un 50% de català suposarà no fer català, perquè els castellanoparlants, sempre mandrosos a l’hora d’aprendre altres idiomes, imposaran el seu corró.

Maria Auxiliadora Arguimbau
Maria Auxiliadora Arguimbau
10.02.2022  ·  08:41

Serà perquè el PSOE, dit PSIB a les Illes, no és ni tant sols progressista.
A mi em sap greu que fins i tot l’OCB li ha donat suport.
A les Illes sempre hi ha hagut decret de mínims, s’ havia de fer un mínim de català amb la idea que més endavant es pogués implantar tot l’ ensenyament en català i si s’aprovava el projecte lingüístic de fer l’ ensenyament totalment en català i el castellà com a assignatura s’implantarà i quan hi va haver alguna denúncia sempre la vàrem guanyar als tribunals. La llengua vehicular sempre la llengua catalana. Llavors no fèiem por, es pensaven que no anava de debò, però ara l’estat veu un perill que es recomponguin els països catalans. El Conseller d’educació a les Illes, tot i ser de Pollença, no s’ha distingit per la defensa de la nostra llengua, llavors fa mal defensar-la.
Confiï amb els professors, més que en les lleis. Anirà bé.

Josep Soler
Josep Soler
10.02.2022  ·  08:56

Efectivament. En Bauzá ho va començar, els de Ciudadanos reforçar i en Junqueras amb el suport de seu partit, li ha donat carta de naturalesa (i pel que sembla amb el consentiment, ho col·laboracio també dels de JUNTS.
En fi que tal com està el pati, com diu l’Albert Miret, ” ens morirem de vergonya” però serem la darrera generació. Les pròximes com que tindran el castellà com a única llengua, ja no patiran i menys tindran vergonya.

jaume vall
jaume vall
10.02.2022  ·  08:57

“Ens morirem de vergonya”
…. i tindrem allò que ens mereixerem, allò per el que hem sagnat, suat i plorat.

Ara, això sí, moltes victòries morals : “The Economist situa Espanya a nivell de democràcia defectuosa” i bla, bla, bla.

Això és com perdre la final de la copa d’Europa, i que el dia següent els diaris es posin d’acord que vam jugar molt bé, però que l’àrbitre era parcial en contra nostra, i que els jugadors rivals són barroers, individualistes, maleducats, i violents. I que a sobre hem tingut mala sort perquè s’ha lesionat la nostra figura.

Molt bé, i ?

Joan Benet
Joan Benet
10.02.2022  ·  09:11

Sé que no és la feina d’un diari, però Vilaweb és de les poques eines que ens queden…
Perquè no comencen a donar veu a les alternatives? L’Albano Dante, Foreign Friends of Catalonia, La República en Marxa, en Varufakis…
Les que siguin. De les més consolidades a les més extravagants…
Crec que ha arribat l’hora de deixar aquesta penya per inútils i començar a treballar per les alternatives.
Estic cansat de cagar-me en tot dia si i dia també. Vull treballar per canviar-ho tot i ja no vull perdre ni un segon en aquest món de mediocres infantilitzats.

Miquel Urquizu
Miquel Urquizu
10.02.2022  ·  09:12

És clar que el govern tampoc desobeirà la sentencia del 25 % de castellà. El cas Juvillà és el preludi de tot el que ens portarà 2022. El govern del 52%… jajajaja. Va fer bé Laura Borràs de no dimitir. Entre tots (inclòs VW) se la volien carregar.

Jaume Riu
Jaume Riu
10.02.2022  ·  09:26

FER COMÈDIA
Deixem-nos estar de dretes i d’esquerres, que ja hem vist el que fan els uns i els altres amb l’economia, amb els Drets Humans o amb la cultura, i no hi veig la diferència.
Mentre siguem a dins de l’àrea d’influència de la monarquia franquista apuntalada amb el règim del 78, resulta que a l’autonomia de Catalunya no li correspon ni administrar els recursos econòmics, ni aprovar les lleis d’equilibri social que aprova el parlament ni, de cap manera, gestionar la sanitat, l’ensenyament o els recursos culturals.
L’Autonomia “dins” del regne d’Espanya és un desastre per Catalunya, i no té cap justificació. És una enganyifa, com diria Clara Ponsati.
Votar un govern de la Generalitat autonòmica sempre intervinguda no ho farem més, i tampoc no anirem a votar la composició d’un parlament que des de la retallada de l’estatut aquell 2010, fins a totes les lleis prohibides i els càrrecs inhabilitats que hem comprovat després, ja ha vist tothom que seria fer comèdia.

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
10.02.2022  ·  09:54

Independència o desaparició!

Aleix Gaus
Aleix Gaus
10.02.2022  ·  10:43

Es volen asegurar la cadira el seu sou i tant aquets canvis de camisa nar ales a la dreta espanyolista i una esquerra completament falsa sincerament és vergonyos. Si nosaltres no protegim el nostre idioma la nostra nació queda ofegada, depen de nosaltres ja que tenim uns politics tant mediocres

David Badia
David Badia
10.02.2022  ·  10:54

La solució la te la societat civil, ajudan i ser-ne socis d’entitats catalanistes que lluiten per l’us social del català, per exemple Plataforma per la Llengua i des de el nostre lloc de treball i tornan els e-mail que rebem particularment en castellà, retornar amb tota l’educacuó que l’informació la volem rebre en català

Joan Josep Gras
Joan Josep Gras
10.02.2022  ·  10:56

Aixó no són governs, són simples gestors de la sucursal de Madrid.

Pep Agulló
Pep Agulló
10.02.2022  ·  11:00

POTSER ENS CALDRÀ UNA “GUERRA CIVIL” (perdó per la paraula) PER DEFENSAR LA LLENGUA…

Si això és una guerra de supervivència, que ho és, potser ja en quedem quatre, o potser ja som morts vivents, però si no veig la resistència és que no veig tampoc país…

PS. Estic força amb la Magdalena Sans: 07:33. Concretament, les cròniques d’Ot que indiscutiblement aporten idees, són poc propositives… per no dir-ne d’altres. També entenc que la “intel·ligència” en general va del tot perduda… i proliferen els spins-doctors dels partits a tot arreu.

Víctor Torguet
Víctor Torguet
10.02.2022  ·  11:02

Subscric el que proposa en Joan Benet.
Sense ànim de de posar Vilaweb en situacions compromeses (malauradament en aquest estat neo-franquista s’ha de gestionar molt bé el balanç risc / oportunitat), hem de fer tots plegats que VW esdevingui un motor més actiu (doncs ja actua com a tal) per desfer-nos de la indiscutible colonització a la que estem sotmesos.

Montse Milian
Montse Milian
10.02.2022  ·  11:07

No puc dir res perquè fa temps que no em queden mans per tapar els forats que cada dia fan aquesta colla de polítics ineptes, prepotents i destructors.
Només sé que viuré permanentment alçada.

Carles Macaya
Carles Macaya
10.02.2022  ·  11:10

No, això no. No ho puc admetre de cap de les maneres.

Es indignant. Hem arribat al capdavall del carrer. Fins aquí. Prou.

La llengua es i era un punt d’acord comú de la gran majoria i ho ha de continuar essent.

Ben alt i clar ho dic. Així no. Es una claudicació.
Es una liquidació de la llengua que a tanta gent li ha costat fins i tot vessar sang.
Hem de reaccionar i di prou, prou, prou…

No súbdits. No sotmesos. INDEPENDENCIA!!!
l’AUTONOMIA I LA NEO-AUTONOMIA QUE ENS VOLEN IMPOSAR ELS DE CASA SÓN UN IMPEDIMENT PER CRÈIXER I SER LLUIRES.

La única sortida és la independència…
Independència, independència, independència sense eufemismes o renúncies.

joan rovira
joan rovira
10.02.2022  ·  12:09

El que està passant és que VilaWeb està provant de consolidar de fa temps l’enroc de rei quan, al meu entendre, hauria d’escollir obertura de dama.

PS. Maria Auxiliadora Arguimbau, Joan Benet, Pep Agulló i Joan Torquet, avui; i, com Berta Carulla i molts altres abans. Gràcies per estar amatents.

Mercè Duran
Mercè Duran
10.02.2022  ·  12:09

Independència i català UNICA llengua oficial.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
10.02.2022  ·  13:24

El problema politic més greu que tenim, tant Catalunya com España, són les dites esquerres, que també es diuen progressistes. I és que són de una ineficàcia corprenedora si tenim en compte els objectius que declaren perseguir. Tenen un rerafons internacionalista molt mal entès. Fa dos segles quan van neixer de fet, l’internacionalisme i l’universalisme eren reaccions que servien de armes defensives davant uns enemics molt poderosos però pocs : ” nosaltres estem oprimits però som molts a tot arreu i si ens ajudem solidariament no ens podran oprimir més”. L’inconvenient d’aquestes estratègies era i és que es menysté i oblida l’individu i la persona i fa a tohom més vulnerable. S’oblida que la llibertat que no pot exercir cada persona no és llibertat real.

I aleshores es facil confondre solidarisme amb uniformisme. Aleshores és quan ser català o parlar en català és quelcom secundari a l’hora de fer la revolució i canviar les coses de dalt a baix. L’error gravíssim de tot això és que acaben fent el joc a les dretes estatalistes però econòmicament internacionalistes i globalitzadores, i que s’acaba per no canviar res de res. I aqui teniu les esquerres progressistes aprovant lleis i normes que havien proposat les dretes més extremes, però que no s’havien atrevit mai a imposar. Cruel, però lògica, paradoxa.

” Si el proletariat no reconegués el dret a l’autodeterminació, el seu internacionalisme fóra una paraula buida, i la solidaritat de classe entre els treballadors de les nacions oprimides i de les nacions dominants fóra impossible.”Andreu Nin, 1934.

Jaume Palau
Jaume Palau
10.02.2022  ·  13:54

Crec que avui per avui, les persones d’avançada edat som les úniques que estem practicant el parlar català arreu, encara que ens contestin en castellà, i exigir si veiem que la persona que en atent, bàsicament quan en som clients, sap perfectament el català, ens diu Bon Dia, segueix en català, però, ai les ah!, de cop i volta es passa al castellà per obra de màgia. També potser que la culpa de tot plegat sigui nostre, perquè no em vist fins ara que es el que estava passant i durant l nostra vida laboral hem emprat el castellà quan l’altre ens parlava el castellà. Ara els nostres fills i nets fan el que fèiem nosaltres, i repeteixen l’error, o potser encara ho troben més normal. Tal com diu encertadament, com li es habitual, en Partal, hi ha hagut també deixadesa a l’escola per part del professorat, de la direcció dels centres i per la part més responsable: La Generalitat, Ajuntaments (bàsicament del cinturó industrial de Barcelona) i resta d’institucions. Ara bé els hi poden exigir la seva part de responsabilitat quan la culpa es nostra també? . Pues que vol que li digui, que diria en Iu Forn, doncs penso que en el repartiment de culpes les Administracions en tenen més que els altres. Es com alguns polítics s’han expulsat la responsabilitat dient que la independència la de fer el poble, doncs miri sí, però començant pels polítics, que amb la seva política han de convèncer als no convençuts que ens cal la independència si volen viure millor, en un pais millor, com deia la malaurada Muriel Casals. Perquè “ampliar la base” sense fer res per ampliar-la es un eufemisme que ja no ens empassem.

Ferran Moreno
Ferran Moreno
10.02.2022  ·  13:58

Els partits estan decidits a viure sine die de l’autonomia, per molt que, de tant en tant, vagin deixant anar proclames parlant d’independència dirigides als crèduls de cada parròquia. Amb l’autonomia els seus sous i el seu estil de vida estan garantits.

Però l’autonomia cada cop és més simbòlica. L’estat mira de recentralitzar i deixar sense contingut totes les competències que pot. I després del conat d’independència encara amb més motiu que mai.

Atacant la llengua miren d’activar tota la gent que viu a casa nostra i és contrària a la independència, compensar i fer minvar el sentiment nacional. La reacció dels polítics és protestar -per vergonya torera- i posar pedaços -claudicant- a totes les imposicions judicials.
Fan el mínim que han de fer per justificar el seu sou pagat per tots nosaltres: queixar-se i fer teatre.
Uns el fan molt bé -el teatre-, com la -dit per alguns- possible futura presidenta de l’autonomia, i molts altres ja ni dissimulen. A la pràctica, fas veure que mires de parar els cops mentre segueixes vivint del momio.

De retruc, ens tenen a tots entretinguts “defensant” la llengua (la autonomia) quan abans aspiràvem a la independència.

La única sortida possible és bandejar tot això, nou(s) partit(s) i noves iniciatives de la societat civil al marge del circ de la classe política. O reaccionem, deixem de defensar-nos i passem a l’ofensiva o anem a la desaparició progressiva.

Roser Caminals
Roser Caminals
10.02.2022  ·  15:33

Les entitats civils i la ciutadania catalana interior i exterior han de generar al seu si la unitat que els partits són incapaços d’assolir. Si això no passa, ens esborraran del mapa. Hem de desafiar no tan sols l’estat espanyol sinó el govern català.

Anna Torrents
Anna Torrents
10.02.2022  ·  16:22

Això és devastador!

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
10.02.2022  ·  16:52

Auxili, que venen els nostres!

Rafael Benavent
Rafael Benavent
10.02.2022  ·  17:50

“Auxili, que venen els nostres!”: Res més ben dit, Josep Pasqual. Montse Milian: “Ineptes, prepotents, destructors…” I jo afegiria: Cínics, Covards, Indignes del poble que vos ha elegit i representeu. Si no teniu agalles per plantar cara, dimitiu! “Contra” Franco vivíeu millor”. No se us notava la gepa.

Jordi Camprubí
Jordi Camprubí
10.02.2022  ·  18:05

El cop que faltava al català a Menorca. Si a Menorca l’ús social del català ja és precari ara ja serà l’estocada definitiva.

Josep Arnau
Josep Arnau
10.02.2022  ·  21:04

Amb la dreta en el poder es quan hem avançat mes capa la llibertat. L’esquerra catalana es un bluf, el seu únic leit motiv es evitar que mani la dreta. Fins que nosaltres no acceptem això o la esquerra canvie no tenim res a fer.

Jordi Buïl
Jordi Buïl
10.02.2022  ·  21:48

Crec que, davant la situació de la llengua, cal que els qui tinguin interès a defensar-la i fer-la avançar —prescindint del que puguin dir diaris, vilawebs, televisions, partits, òmniums, assemblees nacionals, consells per la república i tutti quanti— s’agrupin per pobles, per barris, per carrers o per… i comencin a pensar què poden fer en el seu radi d’acció, i s’hi posin.

Il·lu González
Il·lu González
11.02.2022  ·  01:34

Els meus pares castellanoparlants, per allà a finals dels 70, van demanar a l’escola de monges on jo anava quan començarien a donar classes de català. Mentre el català no esdevenia com a mínim llengua d’estudi curricular, ells em van apuntar a classes de català que es feien a l’escola com a extraescolar.

D’un temps cap aquí tinc la sensació que estem retrocedint a aquells temps foscos d’una manera tan accelerada que abans no ens adonem ho haurem perdut tot si no espavilem.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes