Si voleu rebre al vostre correu aquest report diari de VilaWeb sobre el coronavirus 2019, cada vespre a les 22.00, apunteu-vos-hi ací.

Per tenir la informació actualitzada al moment, consulteu sempre el Directe de VilaWeb.

En dies com els que vivim, és més necessari que mai defensar un periodisme independent i sense por de ser crítics amb el poder. Si voleu donar suport al model de VilaWeb, feu-vos-en subscriptors.


Què ha passat avui?

A partir de dilluns vinent, només Barcelona i l’àrea metropolitana romandran en la fase 0 del desconfinament, tot i que es relaxaran les mesures. La resta del país que no era a la fase 1 hi accedirà i Formentera assolirà la fase 2. El govern espanyol ha acceptat les propostes que han fet aquesta setmana els governs del país, llevat del pas de la fase 0 a la 1 del Baix Montseny que demanava la Generalitat de Catalunya. El ministre de Sanitat espanyol, Salvador Illa, també ha explicat que a partir d’ara el País Valencià avançarà amb la província com a unitat territorial de referència, en compte dels departaments sanitaris, a petició del Consell. En aquesta guia podeu consultar tot allò que cal saber sobre les fases del desconfinament.

L’avenç gradual del país cap al desconfinament és un símptoma de la millora que experimenta la salut del país. El pas d’una fase a la següent que fan els governs amb prudència contrasten amb els estirabots de Madrid, que ha acusat el govern espanyol d’haver pres una ‘decisió política’ mantenint la comunitat en fase 0, tot i que s’hi relaxaran les mesures, com a Barcelona. La presidenta, del PP, Isabel Díaz Ayuso, ha atiat el foc tota la setmana per pressionar la Moncloa, i ha aplaudit la concentració de l’extrema dreta contra el govern espanyol al barri madrileny de Salamanca. Ayuso també s’ha vist esquitxada per una polèmica per no pagar l’apartament de luxe on viu durant el confinament. No fa gaires dies, Ayuso també va fer el ridícul en directe intentant explicar el significat de ‘Covid-19’.

A Catalunya, el govern ha proposat que es puguin autoritzar manifestacions amb mesures de seguretat, com ara l’ús de màscares, en espais amples i mantenint la distància física. El conseller d’Interior, Miquel Buch, no ha valorat la proposta de manifestació –mig presencial, mig virtual– de l’Onze de Setembre perquè encara falten quatre mesos, però ha defensat que tothom té el dret de manifestar-se. En l’àmbit internacional, avui destaca la dimissió del ministre de Salut del Brasil. És el segon titular de Salut que plega en només un mes per desavinences amb el president del país, Jair Bolsonaro, un negacionista del coronavirus.


Quin és el recompte actual d’afectats i morts?

A tot el món, les darreres xifres són de 4.594.753 casos confirmats i 306.533 morts. Del total de casos, 1.739.137 ja es consideren guarits, segons dades de Worldometer.

Els estats més afectats són:

—Els Estats Units d’Amèrica, amb 1.471.967 casos i 87.825 morts.
—L’estat espanyol, amb 274.367 casos i 27.459 morts.
—Rússia, amb 262.843 casos i 2.418 morts.
—Regne Unit, amb 233.151 casos i 33.614 morts.
—Itàlia, amb 223.885 casos i 31.610 morts.
—Brasil, amb 208.031 casos i 14.267 morts
—L’estat francès, amb 178.870 casos i 27.529 morts.


Als Països Catalans hi ha 80.545 casos, 47.827 altes i 13.149 defuncions [arran del canvi de recompte, consulteu ací la metodologia a cada territori].

—Al Principat, 63.114 casos, 35.731 altes i 11.477 morts (avui hi ha hagut 499 casos, 115 altes i 37 morts)
—Al País Valencià, 14.392 casos, 9.708 altes i 1.373 morts (avui hi ha hagut 238 casos, 218 altes i 9 morts)
—A les Illes, 1.967 casos, 1.513 altes i 216 morts (avui hi ha hagut 9 casos, 21 altes i 1 mort)
—A Catalunya Nord, 311 casos, 271 altes i 34 morts (hi ha hagut 1 cas nou respecte a l’anterior actualització)
—A Andorra, 761 casos, 605 altes i 49 morts (avui hi ha hagut 8 altes)

*No hi ha dades separades sobre la Franja de Ponent i el Carxe.


L’editorial de Vicent Partal

Manuel Valls: una vergonya per a Barcelona, una vergonya per a la democràcia europea


La píndola de Jordi Goula: ‘L’adeu de Nissan a Catalunya’

Que Nissan se’n vagi de les seves plantes de producció catalanes voldrà dir moltes coses més que la dada directa, fàcil i dolorosa: la pèrdua de 3.000 llocs de feina directes i 20.000 d’indirectes, segons dades sindicals. Si s’acaba consumant, en aquest aspecte, la marxa serà un cop molt dur per al país, atès que faria créixer un 5% la xifra de desocupats actual, una xifra encara pendent de la resolució final dels ERTO presentats.

Era previsible? Sí, no ens enganyem. L’automòbil, arreu del món, fa molts anys que té problemes. El principal –el de fons– és que la capacitat de producció instal·lada és molt més alta que la demanda existent i esperada. En el cas de Nissan, per exemple, les plantes d’aquí treballaven al 30% de la seva capacitat i així és molt difícil rendibilitzar fàbriques i inversions. Dimarts passat, en aquesta mateixa píndola, publicava que el sector de l’automòbil en el seu conjunt –és a dir, producció, comercialització i reparacions– representava el 25% de la xifra total de persones amb Expedient Temporal d’Ocupació a la motxilla. Conjuntament al de restauració i hostaleria, és el de més pes i més amenaçat en aquests moments.

Ja no es tracta solament de Nissan, es tracta de tot el sector. L’any passat, la producció de vehicles a l’estat espanyol es va mantenir i la de turismes va tenir una lleugera baixa del -0,3% i no va anar més avall gràcies a l’exportació, que es va mantenir. Pel que fa a la demanda, ha afluixat els darrers temps. A l’estat espanyol, la matriculació del gener a l’abril ha caigut un 50%, cosa normal, perquè el març i l’abril han estat mesos pràcticament inhàbils. I l’any passat va baixar, igual que a la resta de països d’Europa. A més, el sector ha tingut molts problemes amb la contaminació, amb l’aparició dels elèctrics –i unes inversions extraordinàries per a fer la transició– i, darrerament, amb la guerra comercial entre els EUA i la Xina.

‘Entre el 2007 i el 2009, les vendes mundials de vehicles lleugers havien baixat de 6 milions d’unitats a 64 milions de vehicles, un descens del 8,7% en dos anys’, explicava la consultora capdavantera mundial del sector, LMC Automotive, en la nota publicada a final de març, sobre la darrera crisi. ‘Avui tenim una nova configuració. El 2009, alguns mercats van permetre de salvar la demanda global, que no és el cas d’ara… Al mateix temps, els grups automobilístics haurien d’intensificar les mesures dràstiques a curt termini, tallant totes les despeses no essencials per a la supervivència, per mirar de limitar l’impacte de la crisi del coronavirus.’ Vet aquí el consell dels qui probablement saben més del sector.

Ara la situació de Nissan, amb el paraigua de l’aliança amb Renault, és problemàtica i els francesos –de la mà del nostre conegut ex CEO de Seat, Luca di Meo, a partir de juliol– voldran reestructurar les empreses a escala mundial, repartint mercats i produccions, per millorar la seva eficiència. Però hi ha un fet cabdal. La Covid-19 ha assestat el cop de gràcia en un sector malmès i amb unes expectatives difícils, atès que els mesos vinents el consum a tot el món quedarà tocat, per l’atur i les menors rendes que la gent obté dels ERTO corresponents –quan les cobren, és clar–, la qual cosa obligarà a fer canvis dràstics, no solament a Renault i Nissan, sinó a altres marques. Deia que el fet cabdal és que Renault –el qual principal accionista continua essent públic– ha demanat un crèdit de 5.000 milions a l’estat francès per passar el tràngol actual. La condició que hi posa el govern francès és que hi hagi relocalització de feines de Nissan a l’estat francès, per no empitjorar les coses a les plantes dels veïns, perquè al capdavall són els ciutadans francesos qui paguen l’operació.

A mi no m’estranyaria que s’acabés imposant aquesta decisió si s’arriba a una situació extrema. No són tan beneits, per dir alguna cosa, com ha demostrat ser el govern espanyol, que ha finançat ERTO a empreses que tenen filials a paradisos fiscals, una cosa que no té ni solta ni volta i que em sembla gravíssima. Si més no, per les implicacions que té finançar companyies que no volen ajudar a mantenir el nostre estat del benestar –la sanitat, per exemple– i defugen els seus deures fiscals.

Com acabarà tot? Falten un parell de setmanes per a saber-ho. De moment, aquesta tarda, Nissan ha qualificat de ‘conjectura’ la informació publicada ahir pel diari japonès Nikkei que esmenta el tancament de Barcelona. Una portaveu de l’empresa, segons l’agència Efe, diu que la informació que es va publicar ahir al mitjà nipó és una ‘notícia amb conjectures sobre el futur de l’estratègia de producció futura’ i assegurat que ‘Nissan no ha fet cap comunicat oficial sobre aquest tema’. La portaveu de Nissan sí que ha dit que el programa a mitjà termini ‘és en progrés’ i que encara no s’ha concretat. I ha afegit que, en tot cas, s’anunciarà quan es facin públics els resultats de la companyia de l’exercici fiscal 2019/2020 –que sembla que presenten unes pèrdues netes de 800 milions d’euros– el pròxim 28 de maig, sempre segons l’agència esmentada.

No ens enganyem, les coses no pinten bé, encara que la consellera Chacón reclami a l’empresa ‘lleialtat i claredat’ i digui que no ‘llança la tovallola’. El problema addicional és que la decisió es prendrà a molts quilòmetres d’aquí.


La redacció de VilaWeb us recomana avui aquests articles i enllaços:

– VilaWeb: Vicent Soler: ‘El govern espanyol va afegir un criteri que no existia i que ens va impedir de canviar de fase’
– The Guardian: Els suïcidis al Japó disminueixen a mesura que el confinament causa un canvi en els factors d’estrès (en anglès)
– Clarín: Com és viure sense feina als Estats Units: un tràngol sense indemnització i un subsidi que no sempre arriba (en castellà)
– CNN: Un poble fronterer atrapat per un estrany confinament (en anglès)
– Le Monde: El difícil recompte de les proves realitzades a França (en francès)
– BBC: Per què l’oficina post-pandèmica pot ser irreconeixible (en anglès)
– Infobae: Austràlia abandona el confinament i milers de persones ho celebren amb cerveses i cafès (en castellà)
– Deutsche Welle: Coronavirus: quan arribarà la segona onada d’infeccions? (en anglès)


Quines han estat les notícies més destacades sobre la crisi que us hem ofert avui?

Gairebé tot Catalunya i el País Valencià passen a la fase 1, i Formentera accedeix a la fase 2
[GUIA] Tot allò que heu de saber sobre les fases del desconfinament
Díaz Ayuso acusa el govern espanyol de mantenir Madrid a la fase 0 per ‘decisió política’
El govern català proposarà de permetre les concentracions amb mesures de seguretat
El País Valencià registra 238 contagis nous i 9 morts més
Dimiteix el segon ministre de Salut del Brasil en un mes
El vaccí contra el coronavirus i les patents farmacèutiques: serà accessible a tothom?
Les proves ràpides i les PCR es converteixen en el negoci de les clíniques i laboratoris privats
Fontcuberta: ‘Envieu no una foto ni moltes, sinó totes les fotos que hàgiu fet durant el confinament’
[Recull fotogràfic] Una hora a l’UCI de l’Hospital del Mar


Els enllaços i les dades a tenir sempre a mà:

La incidència de la Covid-19 en dades i gràfics als Països Catalans
[MAPA] L’evolució del coronavirus a tot el món
Consells per a anar a comprar d’una manera segura durant la crisi del coronavirus
Per què és impossible de saber ara quina és la mortalitat real del coronavirus?
Coronavirus: per què rentar-se les mans amb sabó és tan eficaç?
Les embarassades sí que corren més risc amb la Covid-19: preguntes i respostes actualitzades
Coronavirus: com podem netejar el telèfon mòbil?
Consells per als qui hagin d’aïllar-se pel coronavirus i per als familiars


–Vegeu la informació de la Generalitat Valenciana. Telèfon d’urgència: 900 300 555
–Vegeu la informació de la Generalitat de Catalunya. Telèfon d’urgència: 061
–Vegeu la informació del Govern de les Illes Balears. Telèfon d’urgència: 061
–Vegeu la informació del Govern d’Andorra. Telèfon d’urgència: 188

–Vegeu la informació de l’estat espanyol
–Vegeu la informació de l’estat francès
–Vegeu la informació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS)

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.