Ramon Sentmartí: “L’arribada de la certificació de producció agrària sostenible és en curs”

  • Hem parlat amb el director gerent de PRODECA arran de la fira internacional de vins Prowein, que s’ha fet a Düsseldorf aquesta setmana

VilaWeb
El director gerent de PRODECA, Ramon Sentmartí.
Redacció
25.03.2023 - 21:40
Actualització: 26.03.2023 - 10:02

Aquesta setmana s’ha fet la fira de vins Prowein a Düsseldorf, la més important del mercat internacional. Hem parlat amb Ramon Sentmartí, director gerent de PRODECA, a fi que ens faci un balanç de la fira d’enguany, un espai que mostra interessos i tendències i en què Catalunya s’ha presentat, tal com l’any passat, amb el lema “Catalunya, on el vi és cultura”. Hi han participat cent vint-i-cinc cellers de les dotze denominacions d’origen del Principat (i quatre associacions vinícoles), noranta de les quals amb el lema impulsat per la Generalitat. Aquesta xifra és pràcticament la mateixa que la de l’any passat.

A diferència de l’any passat, que per raons vinculades a la covid Prowein es va fer al mes de maig, enguany ha tornat al març, data tradicional dins el calendari de fires internacional de vins. Això i el fet que els compradors del mercat asiàtic, especialment de la Xina, també hagin pogut viatjar (l’any passat no podien, encara), ha fet que la Prowein hagi crescut en nombre de visitants: si el 2022 hi van passar uns 38.000 visitants, enguany s’ha parlat de 49.000. Tanmateix, aquesta xifra encara resta lluny de les assolides abans de la pandèmia, al voltant dels 62.000 visitants.

Ramon Sentmartí ho atribueix a raons diverses, que diu que caldrà estudiar: “Hi ha hagut molt més dinamisme que no pas l’any passat, però no és la Prowein d’abans de la covid. I això s’ha de veure, perquè han passat unes quantes coses. Tot i que sempre hem de tenir en compte que Prowein és la fira de referència amb relació a la quantitat i qualitat de visitants i els sis mil expositors que s’hi congreguen. Però entre les coses que han passat aquests darrers anys, pels cellers catalans, per exemple, és el fet que es fa la Barcelona Wine Week al febrer i la valoració que se’n fa en general és molt positiva. És una fira a casa; vénen molts compradors; hi ha compradors que diuen que com que ja ens hem vist a Barcelona no cal que ens veiem a Düsseldorf, o potser a la Prowein hi anirem cada dos anys, no caldrà cada any… També hi ha la Wine Paris, que pren embranzida. I una cosa que hem d’anar seguint és el fet de fins a quin punt en aquests dos anys de pandèmia i, en conseqüència, de fires no presencials, els canals alternatius que s’han originat, alguns promoguts per les fires mateixes, han fet que els compradors internacionals hagin reduït la presència en algunes fires. Hem de seguir aquest context de possible reordenació de fires, de possibles canvis en tot aquest sector.”

Una imatge de l’espai dels cellers catalans a la fira Prowein d’enguany.

En el context de la Prowein, l’INCAVI i PRODECA han presentat la web catalanwines.com amb la voluntat de promocionar i divulgar internacionalment el sector vitivinícola català i donar a conèixer la història dels vins i vinyes de Catalunya. Sentmartí explica: “Aquesta web sorgeix de la voluntat que tenim al departament de passar del volum al valor, és a dir, de posar l’accent en les singularitats, en allò que ens fa diferents i especialment bons en el sector del vi. Catalunya té un patrimoni vitivinícola extraordinari i, en alguns aspectes, únic al món. La web vol posar-ho de manifest al públic català i també, i sobretot, de cara al món. Molt pocs territoris poden dir que s’hi produeix vi des del segle VII abans de Crist; pocs territoris tenen la riquesa de varietats, de terrers, de climes, de paisatges… És una riquesa que comporta un munt de descobertes que es poden fer. La web la coordina l’INCAVI, però nosaltres hi col·laborem, és clar.”

Preguntem a Ramon Sentmartí quines tendències ha detectat enguany. I respon sense dubtar-ho: “Hi ha una tendència molt transversal, la qüestió de la sostenibilitat. La sostenibilitat explicada en l’àmbit de la producció, de l’elaboració, tot el que és l’adaptació de varietats locals, l’embalatge, l’etiquetatge… Tots els elements que tenen a veure amb la sostenibilitat i com es fa arribar al consumidor, que cada vegada ho valora més.”

L’any passat, Sentmartí va explicar a VilaWeb que el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural impulsava una certificació de producció agrària sostenible per reforçar els valors de la sostenibilitat. Li demanem en quina fase de desenvolupament es troba, aquest segell: “Primer es va fer un procés de preparació, després s’ha fet el tràmit administratiu i ara ja ens trobem en el pas de donar a conèixer el segell al sector. L’arribada d’aquesta certificació és en curs, però no podria donar una data d’aplicació. Això ho porta directament la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia. Ara, a la fira de Sant Miquel de Lleida enguany ja hi haurà un estand on s’explicarà. Hem entrat en la fase d’explicar-lo al sector i la fase final serà tota la implantació i la comunicació.”

Enguany fa divuit anys que PRODECA és present a la fira Prowein. La millora és substancial: “Es va començar amb cinquanta metres quadrats i ara ja n’ocupem sis-cents cinquanta i fa temps que reclamem més espai. Ha crescut molt la presència catalana. I és lògic, perquè les fires han ajudat molt a la internacionalització del sector.”

Hi ha molt a fer en l’àmbit de la internacionalització? Ramon Sentmartí explica: “Sempre hi ha molt de recorregut de millora, d’explicar-nos més per posar més valor al vi i perquè tingui un impacte en el preu. És a dir, si ens comparem amb els francesos, veiem que la relació litre/preu és molt més elevada que no pas la de Catalunya, tot i que som per sobre de la mitjana de l’estat espanyol. Hi ha molt de recorregut perquè es fan vins molt bons i el consumidor ha de prendre consciència d’aquesta qualitat i que això repercuteixi més positivament en els preus. I el catalanwine.com forma part d’aquesta estratègia.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor