Puigdemont critica els “idiotes útils” de l’independentisme

  • El president diu que "eren causes purament polítiques que han estat estirades com xiclets per la claveguera i els seus inestimables col·laboradors"

VilaWeb
13.03.2025 - 18:34
Actualització: 13.03.2025 - 19:49

El president Carles Puigdemont ha reaccionat amb un text a les xarxes socials a les sentències judicials que hi ha hagut aquests darrers dies. “Set anys després, algunes de les causes que la claveguera espanyola ha fet servir per perseguir independentistes catalans han començat a caure. Des de l’escandalós cas de Sixena fins a la delirant trama russa passant per la immoral acusació de terrorisme pel Tsunami Democràtic”, escriu Puigdemont, que afegeix: “Eren causes purament polítiques que han estat estirades com xiclets per la claveguera i els seus inestimables col·laboradors –i també, fent servir una expressió de l’argot del món dels serveis d’informació, pels nostres ‘idiotes útils’– amb un únic objectiu: la guerra bruta contra l’independentisme.”

“Aquest castell de cartes no ha resistit el pas del temps”, diu, i reconeix que una part d’allò que cercaven ho havien aconseguit: divisió, por, recels, desconfiances o reputacions danyades, escriu. Sobre això, diu: “Construir la independència del nostre país reclama entre altres coses una conscient disposició a resistir aquesta mena d’atacs, que en alguns casos són d’una virulència i una potència de foc fortíssima”.

L’anàlisi que fa Puigdemont: “Es pot criticar tot el que vulgueu i fer retrets, només faltaria. Hem d’aprendre dels errors i de la crítica. Fins i tot alguns s’hi han acostumat tant que és l’únic tema de tertúlia i no saben parlar de res més. Però ignorar l’esforç o perdre tota empatia –res a veure amb la pena ni el plany, que ningú no es confongui– envers els qui han prestat una part de la seva vida a la causa de la independència em sembla d’una absoluta manca de sentit de país, de sentit de lluita històrica. I d’això només en treu profit l’enemic.” I acaba dient: “Avui està de moda menystenir tot aquest esforç, jo crec que bàsicament per càlculs electorals. A uns els fa nosa l’1 d’octubre, perquè el seu record els compromet a l’acció política, i a uns altres els fa nosa el concepte ‘procés d’independència’, perquè els resultats no són immediats i els deixa sense gaire espai polític per vendre una independència immediata i indolora. Però no podem perdre la memòria de la repressió, perquè els espanyols no han perdut mai la seva memòria de repressors. Només cal llegir l’excel·lent biografia de Simón Bolívar de Marie Arana per entendre millor el que explico. Això sí, m’alegro personalment per totes les persones que han quedat alliberades d’aquesta càrrega, i també per tots els amnistiats d’altres causes i llurs famílies, que saben positivament el que ha representat la llei per a ells.”

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor