L’enorme manifestació d’avui a Madrid ha estat tractada de manera molt diversa pels mitjans espanyols, però en tots els casos oferien menys informació i relleu que no pas a concentracions anteriors molt menys concorregudes. Us expliquem com ha anat aquest seguiment repassant aquests mitjans: El País, El Mundo, El Español, OK Diario, Libertad Digital, ABCEldiario.es, InfoLibre i Público.

Abans de començar: manifestació o ‘excursió llampec’?

Quan Madrid ja era plena de senyeres, les portades dels diaris madrilenys no semblaven excessivament conscients de què passava. Minuts abans de les sis només RTVE destacava la notícia com la més important. Els altres mitjans triaven titulars més petits i en llocs menys destacats, que miraven de presentar aspectes parcials. El País, per exemple, destacava el desplegament de seguretat que havia d’acompanyar la manifestació, mentre que ElDiario.es optava per presentar un reportatge amable del trajecte a Madrid ‘Set hores d’autobús per a pintar Madrid de groc’. D’una altra banda, Público, amb un directe, era el qui dedicava més esforç a informar de la manifestació.

Com era d’esperar, els mitjans de la dreta eren molt més agressius, amb l’excepció d’OK Diario, que dedicava tota la portada al Real Madrid i al retorn de Zidane al Santiago Bernabéu, que diuen que va ser molt aplaudit. Així doncs, El Español afirmava que ‘Torra ja és a Madrid i arenga els separatistes’, mentre que Libertad Digital parlava d’una ‘Incursió llampec del separatisme a Madrid’. El Mundo, més discret, es limitava a dir que ‘L’independentisme protesta’.

Madrid

Madrid

Comença la manifestació: policies protegint, llaunes de cervesa buides i manifestants amb comptagotes

Quan la manifestació ha començat, algunes de les capçaleres han canviat els seus titulars però no gaire. Matisos, això sí, interessants.

Entre els mitjans de la dreta destacava la desinformació del monàrquic ABC, que a les 18.37, quan tot el centre de Madrid era col·lapsat, publicava una notícia afirmant que no hi havia ningú: ‘Manifestants amb comptagotes.’

Les fotografies desmenteixen el titular per si soles, que s’han mantingut en la portada del diari fins i tot quan la manifestació ja s’havia acabat. Per exemple, aquestes del fotògraf de VilaWeb, Albert Salamé.

El País insistia a la portada que cinc-cents policies protegien la manifestació, no se sap si perquè eren cinc-cents o perquè la protegien. Al llarg de la tarda hi han anat insistint en tots els titulars, que canviaven però mantenint-hi els policies.

La càrrega semiòtica, tanmateix, anava a càrrec d’El Español. El diari de Pedro J. Ramirez il·lustrava el tema amb un primer pla de llaunes i brutícia tirades de qualsevol manera. Segurament per a compensar la imatge eterna de les manifestacions catalanes sense ni un paper per terra. I per evitar una foto en què es veiessin més de cinc persones també, és clar.

ElDiario.es i Público, els mitjans de l’esquerra madrilenya, ensenyaven la cara contrària. Público mantenia el minut a minut amb el vídeo de la manifestació i ElDiario destacava de notícia principal la manifestació.

L’ABC amaga el titular que més rialles havia generat…

Finalment s’acabava la manifestació amb els parlaments. Mentrestant el País seguia amb els cinc-centes policies a portada. I a les 19.25 l’ABC, per fi!, canviava la informació, amagava el titular del comptagotes que tantes rialles havia generat a la xarxa i posava una portada no menys comentada. A dalt la detenció d’un membre del secretariat de l’ANC i a baix una interpretació ben particular d’allò que feia poc que havia passat: ‘El secessionisme pressiona el Suprem als carrers de Madrid.’ Que la realitat no espatlli el relat…

I quan s’acaba la manifestació és l’hora de parlar de fracàs…

Poc abans d’acabar-se la manifestació, la delegació del govern afirmava que només hi havien acudit 18.000 persones, una xifra tan ridícula que bona part dels diaris han preferit de no parlar-ne. Però no els diaris de la dreta, que, feliços i contents, s’han posat a parlar de fracàs.

 

Alerta, però, amb El País, que ja va superar totes les línies vermelles amb el seu famós titular posterior a la manifestació de Brussel·les. En el darrer d’avui no ha pogut evitar de posar-hi cullerada: ‘La paràlisi de la Generalitat, sense pressupost ni projecte a curt termini, es va disfressar al carrer, de dinamisme i vigor.’ Periodisme?

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb