La Generalitat estudia la viabilitat de nous trens a la Costa Brava, les Terres de l’Ebre i la Seu d’Urgell-Andorra

L'objectiu de tots tres projectes és oferir una xarxa de transports que superi la visió de la radialitat de l'àrea metropolitana de Barcelona

VilaWeb
Redacció
25.11.2022 - 10:18
Actualització: 25.11.2022 - 10:59

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Departament de Territori ha adjudicat la redacció d’informes d’estudi de viabilitat d’una nova línia de tren-tramvia a la Costa Brava, una altra a les Terres de l’Ebre i una línia ferroviària que enllaci la Seu d’Urgell i Andorra. Els documents han de valorar-ne la viabilitat i fer una estimació del cost del projecte, una proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial.

La intenció de la línia a la Costa Brava és que connecti amb una freqüència inferior als quinze minuts els municipis que envolten el massís de les Gavarres i que tingui dos ramals principals: un de connexió amb l’aeroport de Girona i un altre que connecti Girona-Banyoles-Olot. També caldrà resoldre l’enllaç interurbà del sistema urbà Girona-Sarrià de Ter, passant per Santa Eugènia, Fontajau i Montilivi. El recorregut tindria una longitud aproximada d’uns 144 quilòmetres. L’estudi s’ha adjudicat a la UTE Bews-Ingerop per 289.900 euros.

La de les Terres de l’Ebre també ha d’oferir una freqüència de trens de menys de quinze minuts i es vol que connecti Roquetes-Tortosa amb l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar. La nova connexió, amb el pas del tren en trams interurbans i tramvia en trams urbans, haurà de preveure tant la intermodalitat com la connexió amb més serveis ferroviaris a l’estació de l’Aldea perquè esdevingui una ròtula ferroviària de connexió de les comarques ebrenques amb València, Tarragona i Barcelona. El traçat ha de preveure dos trams: d’una banda, la connexió Roquetes-Tortosa-l’Aldea, i d’una altra, l’Aldea-Amposta-la Ràpita-Alcanar. Tot plegat tindrà una longitud estimada de 41 quilòmetres i l’estudi s’ha adjudicat a Ayesa Enginyeria i Serveis per un import de 88.200 euros.

El tercer projecte té l’objectiu d’analitzar una nova connexió de tren a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari amb Barcelona, convertint l’estació d’Alp (Cerdanya) en una ròtula amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa. La longitud aproximada del nou traçat seria d’uns 57 quilòmetres i per a tenir una bona connexió amb la capital catalana caldria, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts d’encreuament. Es contemplaran dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. Dins el Principat andorrà, la idea seria connectar Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. L’estudi s’ha adjudicat a Meta Engineering per un import de 120.000 euros.

Tots tres projectes tenen la voluntat de configuració de la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat, que necessitaran transports, una visió diferent de la radialitat vers la gran regió metropolitana.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes