Famílies pel Valencià exigeix a la Conselleria que done els resultats de la consulta

  • Escola Valenciana ha presentat un recurs d'alçada perquè totes les famílies puguen garantir el seu dret a estudiar en català

VilaWeb
05.03.2025 - 13:14
Actualització: 05.03.2025 - 15:45

El conseller d’Educació, José Antonio Rovira, ha fet aquest matí una conferència de premsa per a informar sobre la consulta de la llengua, que va acabar ahir. Famílies pel Valencià ha criticat que el conseller només haja donat les dades de participació, i no els resultats. Ho consideren “inacceptable i una falta total de transparència per part de la conselleria.” Diuen que l’única solució que els donen és anar centre per centre per saber quins han sigut els resultats. Exigeixen a la conselleria conèixer els resultats de la consulta i assenyalen que aquests es generen de manera automàtica a través de la plataforma ITACA. Així, asseguren que valoraran realitzar totes les accions oportunes per tal d’exigir transparència

“La participació en la consulta és baixa i demostra que aquest no era un problema real que existia als centres educatius i que, per tant, la consulta no era necessària”, han dit. L’associació ha remarcat que la dada de participació que ha donat el conseller, 58,61%, no són de famílies, sinó de vots, car n’hi ha que tenen més d’un fill i han emès més d’un vot. Apunten, a més, que aquesta participació respon a la mobilització pel català que s’ha fet durant els darrers mesos a totes les comarques.

Famílies pel Valencià també s’ha referit a les declaracions del conseller Rovira sobre la participació de les mares i pares en els consells escolars, i ha considerat aquesta comparació com “pura demagògia”. Assenyalen que, ara, la conselleria s’ha gastat milers d’euros en la campanya publicitària de la consulta i que, fins i tot, ha enviat dues cartes als correus personals de les famílies per a animar-les a participar.

“El desenvolupament de la consulta no ha tingut un mínim de garanties democràtiques, ja que hi ha moltes famílies que no han pogut participar, sobretot en el cas de famílies estrangeres i famílies amb criatures d’adopció o d’acollida“, han afegit. Finalment, Núria Cerveró, portaveu de l’associació, ha recordat que s’han posat a disposició de les famílies afectades que no han pogut votar en el procediment de la consulta per tal de valorar totes les possibles accions legals a desenvolupar.

Per part seua, Escola Valenciana ha presentat un recurs d’alçada perquè totes les famílies que no han pogut votar, les que no vegen garantida la seua elecció, i les que han votat per error –tècnic o humà– una llengua diferent de la que volien votar, puguen exercir el seu dret a estudiar en català. Segons que han explicat, el model de recurs està elaborat d’acord amb el que estableix la normativa vigent i estarà disponible al web “Tria Valencià” d’Escola Valenciana a partir de demà, quan es publicaran les llistes amb els resultats als centres.

“Aquesta consulta mai s’hauria d’haver produït. Davant titulars garantistes, continuarem defensant el dret de les famílies a una educació en la llengua pròpia del País Valencià”, ha dit Alexandra Usó, presidenta de l’entitat.

Escola Valenciana també denuncia la irresponsabilitat del conseller Rovira per afirmar que “pràcticament el 100 % de les famílies obtindrà plaça en la llengua triada”, sense que encara s’hagen publicat els llistats als centres educatius. Segons Usó, “el conseller continua fent titulars sense comptar amb les direccions dels centres educatius ni la seua capacitat per aplicar els resultats de la consulta.”

obres
  • Tria Valencià
actors
  • Famílies pel Valencià
  • Escola Valenciana
  • Conselleria d’Educació
  • José Antonio Rovira
  • Núria Cerveró
  • Alexandra Usó
llocs
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Consulta sobre la llengua base a les escoles
  • Ple d'investidura de la Generalitat Valenciana
temes
  • Educació
  • Llengua
  • Transparència
subtemes
  • educació en català
  • Informació pública i transparència
  • Participació en la consulta i anomalies (vots múltiples)
  • Impacte en famílies estrangeres i adopció/acolliment
  • Recurs legal i campanya publicitària
VilaWeb ja ha explicat com la consulta sobre la llengua base ha estat marcada per incidències tècniques i pressions de la conselleria, amb cartes repetides de Rovira a les famílies i denúncies de manipulació del procés per a arraconar el valencià . En aquest context, Famílies pel Valencià torna a denunciar la manca de garanties democràtiques, ara perquè el conseller només ha fet públics els índexs de participació i no els resultats, després d’un procés en què ja havien avisat de l’exclusió de famílies amb fills d’acollida i de persones amb NIE .

Per una visió més àmplia, VilaWeb ha recollit com Escola Valenciana i ACPV assenyalen la consulta com un procés innecessari i opac que ha acabat reforçant el suport social al català i ha motivat la petició de dimissió de Rovira per la seua gestió i per l’endarreriment en la publicació de dades . Alhora, l’anàlisi de Jordi Antolí mostra que, malgrat el marc polític hostil, la mobilització ciutadana ha salvat centres de referència del valencià i ha evidenciat que la societat entén l’escola en català com una eina de cohesió i de drets lingüístics .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor