01.06.2026 - 21:40
|
Actualització: 01.06.2026 - 21:55
Avui comença la selectivitat a les Illes i al País Valencià, que s’allargarà fins al 4 de juny. També es podria arribar a fer algun examen el dia 6 de juny en cas que se superposessin dos exàmens en el mateix horari.
Al País Valencià, la situació és delicada. Més de dos-cents cinquanta professors correctors de les proves d’accés a la universitat (PAU) van amenaçar públicament de renunciar-hi en bloc arran de l’actitud del Consell en les negociacions amb els sindicats educatius. Aquest malestar dels professors en plena vaga a l’ensenyament podria alterar la normalitat de les proves, doncs, tot i que la conselleria assegura que no hi haurà incidències perquè els tribunals ja s’han constituït: els cinquanta-cinc tribunals prevists ja han quedat formats, cosa que hauria de garantir que els exàmens es puguin fer i corregir d’acord amb el calendari establert. Però plana un dubte: pot ser que molts docents no s’hi presentin i això alteri el funcionament d’algun tribunal.
La matrícula oficial per a la convocatòria ordinària, la del juny, arriba a 25.666 estudiants, segons la conselleria, la qual cosa implica un nou rècord de participació. Fins ara, la xifra més alta havia estat la del 2021, amb 24.579 alumnes. El lliurament de les notes serà el 12 de juny a les 13.00 i la convocatòria extraordinària de les proves es farà entre el 30 de juny i el 2 de juliol. En cas de coincidència d’exàmens, n’hi podria haver algun el 3 de juliol.
A les Illes, 4.950 alumnes s’han matriculat a les proves: 4.005 a Mallorca, 451 a Menorca, 476 a Eivissa i 18 a Formentera. La xifra també és més alta que no pas la convocatòria de l’any passat, amb 4.860 alumnes.
Els exàmens es faran simultàniament a totes quatre illes, amb un punt d’examen a Eivissa, dos a Menorca, un a Formentera i quatre a Mallorca, a més del campus de la UIB. Els resultats provisionals estaran disponibles el 10 de juny a les 15.00, per mitjà d’UIBdigital. La convocatòria extraordinària de les proves també es farà del 30 de juny al 2 de juliol.
Detectors de radiofreqüència
Com a novetat d’enguany, per tal d’evitar fraus s’han incorporat detectors de radiofreqüència tant al País Valencià com a les Illes per a identificar dispositius electrònics no autoritzats durant els exàmens. Es tracta d’un sistema per a identificar possibles usos de dispositius intel·ligents. A més, els telèfons mòbils hauran d’estar del tot apagats i fora de l’abast dels alumnes. Aquests detectors permeten d’identificar si algun aparell electrònic emet o rep senyals de radiofreqüència per a transmetre dades. És una tecnologia que ja s’utilitza en moltes universitats per a combatre el frau acadèmic.
Hi ha sistemes que permeten de fotografiar l’examen amb microcàmeres ocultes en ulleres o bolígrafs. Les imatges poden ser enviades a una intel·ligència artificial o a una persona de l’exterior, que resol l’exercici i retorna les respostes per mitjà d’un auricular diminut, molt difícil de detectar. Si els detectors capten emissions electromagnètiques, s’investigarà l’origen del senyal: per això és important que tots els telèfons estiguin apagats. Si es detecta alguna cosa sospitosa, es podrà demanar a l’estudiant que ensenyi el telèfon. També continuarà vigent la prohibició de fer servir rellotges de tota mena i polseres d’activitat. En cas que es detecti un intent de frau, l’examen serà invalidat i qualificat amb un zero.