Els quatre punts clau de la sacsejada que Ponsatí ha fet en el tauler polític català

  • Ponsatí ha marcat el retorn de la via unilateral, ha fet aflorar moltes contradiccions, ha dut incomoditat a Espanya i al Palau de la Generalitat i ha fet un gran pas en el combat europeu

Vicent Partal
29.03.2023 - 21:40
Actualització: 30.03.2023 - 09:42
VilaWeb

La sacsejada que ha fet Clara Ponsatí en el tauler polític català té moltes facetes, no totes de la mateixa importància, però totes remarcables. Miraré de fer-ne una espècie d’inventari.

1. Torna a flotar en l’ambient la via unilateral i l’independentisme desacomplexat

Clara Ponsatí va prendre la decisió de tornar a Barcelona de manera unilateral, sense tenir gens en compte l’estat espanyol. Però no és tan sols això el que va passar ahir, ni allò que importa. Perquè Ponsatí, especialment en la conferència de premsa, va ser directa, políticament aguda i incisiva i va deixar clar com és i què ha de fer qualsevol via alternativa al pacte a la baixa amb Espanya.

En relació amb això, hi ha un moment especialment clar, que és quan diu: “No he vingut a pactar amb l’estat, sinó a continuar el combat per la independència.” I marca, per si no s’havia entès prou, una línia nítida entre el comportament i la posició política de la consellera Meritxell Serret i el seu. Fent això, i fent-ho de la manera que ho va fer, moltíssima gent es va sentir, de sobte, neta de la toxina aquesta propagada per terra, mar i aire que diu que és irreal parlar avui de fer efectiva la independència o d’actuar unilateralment per aconseguir-la. D’aquesta manera, doncs, va fer recuperar a molta gent una connexió que probablement no experimentava de feia anys.

2. Afloren les contradiccions

Una acció tan rotunda com la de Clara Ponsatí també implica per força que afloren totes les contradiccions imaginables i en totes direccions. Per exemple, hi ha la reacció d’Esquerra Republicana i els seus satèl·lits intentant de fer veure que allò passava a causa de la seua opció política pel diàleg amb Espanya, denunciada precisament i de manera contundent per Ponsatí. Fa temps que ERC insisteix en l’ús de la vella tàctica manipuladora d’exposar les conseqüències com si fossen la causa, un tipus particularment perillós de fal·làcia lògica. Perillós per ell mateix, però també per a qui el fa servir, que sol acabar parant boig a còpia de dir coses contradictòries que no poden tenir un fil conductor lògic.

I així, per exemple, aquestes últimes hores hem vist defensar en públic la demencial actuació dels Mossos d’Esquadra –que la CUP ja ha demanat que s’aclaresca al parlament– per part de gent que, d’entrada, hauries de suposar que està d’acord amb aquell axioma de Hanna Arendt, que afirma que el problema de la humanitat no són els autòcrates sinó aquells que obeeixen cegament. Però, com que han de defensar un conseller que té moltes coses a aclarir sobre aquest fosc afer i ho fan només perquè és el seu conseller, ara resulta que hom pot arribar a afirmar que la policia de Catalunya ha d’obeir cegament qualsevol ordre d’un jutge –sense adonar-se que, en dir això, per exemple, fan miques el bon criteri que els Mossos van adoptar el primer d’octubre de 2017.

Però les contradiccions afloren en totes direccions i també es van fer ben visibles en l’intent que féu la part de Junts més allunyada de tot allò que representa Ponsatí d’aprofitar-se del que acabava de fer. Veure com polítics que són als antípodes de Ponsatí i d’allò que ella representa intentaven d’aparèixer en la foto com si comprassen un espot electoral feia pensar. Ponsatí és eurodiputada de Junts, sí, però no hi milita ni ha amagat mai la seua incompatibilitat amb bona part del partit, incompatibilitat que de vegades ha evidenciat, per exemple, anant a les eleccions locals amb Primàries.

3. Es genera incomoditat en els poders espanyol i autonòmic

L’acció de Clara Ponsatí ha tingut un efecte també molt clar, i ha dut incomoditat tant al poder polític i judicial espanyol com al poder autonòmic català –si és que això existeix. I més els n’espera, encara. Perquè l’eurodiputada ja ha anunciat que el 24 d’abril no anirà a Espanya i aleshores ja veurem si Llarena s’atreveix a detenir-la, ara que ja sap pel famós punt 100 de la sentència sobre Lluís Puig que el judici que va organitzar és completament il·legal.

El factor sorpresa pot ser adduït d’alguna manera per explicar l’estupor que es va fer tan visible sobretot a Madrid, tan bon punt se sabé la notícia. Però crec que en realitat la cosa va bastant més enllà. A la Moncloa estaven segurs d’haver dinamitat el procés d’independència i d’haver matat la mobilització al carrer i el debat intel·lectual i tot. Però el descontrol, en el bon sentit de la paraula, provocat pel gest de Ponsatí de sobte sembla que els ha fet veure que això de doblegar l’independentisme no és tan senzill com es pensaven i que hi ha vida autònoma fora de les catifes dels palaus. Una percepció que, segons que es veu, també havia pres cos al Palau de la Generalitat.

4. I s’avança a Europa

Finalment –i per a mi l’element més important de tots– hi ha el fet que a Europa, cinc anys després de començar l’exili, cada volta ens acostem més a l’objectiu de desarmar la violència espanyola tot aprofitant la via de construcció constitucional europea pel Tribunal de Justícia –ho vaig explicar en aquest editorial, això.

Com raonava molt bé ahir Josep Casulleras Nualart, això que ha fet Ponsatí ha estat dur de la teoria a la pràctica el debat sobre la persecució política contra l’independentisme català. I ha centrat també el debat sobre l’abast de la immunitat que tenen els eurodiputats. Dues coses especialment instrumentals per a la construcció d’aquesta via europea a la independència que es va dissenyar l’octubre del 2017 amb el famós “pla Dòmino” –i que tan sols amb el fanatisme més encegador es pot provar de negar que avança de manera seriosa.

És clar, en relació amb això, que l’aparició a Barcelona de Clara Ponsatí i la seua negativa a presentar-se davant Llarena forma part d’una operació que no la implica sols a ella sinó també, almenys, Toni Comín i Carles Puigdemont, amb tot allò que podria arribar a significar el seu retorn.

Ara, això no és a parer meu el fet més important. El més important és que quan la justícia europea reconeix, després de cinc anys de litigi estratègic, que hi ha una discriminació contra un grup objectivament identificable de persones, el pas següent –impossible d’evitar per les institucions judicials europees sense trair-se a elles mateixes per primera vegada en la història– és trobar la manera constitucional d’eliminar aquesta discriminació. Que serà una tasca difícil i d’anys, però que Ponsatí ha accelerat quan ha demostrat d’una manera impossible d’eludir que Espanya es mou en un intolerable Brexit judicial –per a usar l’encertada referència que féu ahir Diana Riba.

[Sobre això, com expliquem en aquest article, és molt significatiu que el Parlament Europeu haja acceptat de discutir la demanda d’empara, cosa que l’octubre del 2019 no va voler fer.]

En resum, això que va fer dimarts Clara Ponsatí és política amb majúscules.

 

PS. Diumenge es fan les eleccions nacionals a Andorra. Dins el seguiment en fem a VilaWeb avui publiquem l’entrevista al candidat de Concòrdia, Cerni Escalé, que defensa que cal legalitzar l’avortament. Ahir vam publicar l’entrevista amb el candidat socialista Pere López, que va denunciar que a Andorra hi falten metges a causa del cost de l’habitatge, i demà publicarem l’entrevista al candidat de Demòcrates i actual cap de govern, Xavier Espot. Avui també publiquem un dossier sobre les propostes de tots els partits andorrans sobre el català i com enfortir-lo. Dossier que posa en relleu la importància de tenir un estat propi i ser lliure a l’hora de prendre les decisions que consideres més convenients.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Joan Benet
Joan Benet
29.03.2023  ·  22:12

El problema que tenim aquí és que d’on no n’hi ha no en raja.
Comparar la senyora Ponsatí amb la colla que tenim al govern és com comparar el National Geographic amb el Nodo

Josep Usó
Josep Usó
29.03.2023  ·  22:24

Quan se’ns volia fer creure que l’aigua estava quieta i tranquil·la, de sobte Clara Ponsatí s’ha llençat des del trampolí. I la onada generada ho ha trasbalsat tot. Seguim.

jaume vall
jaume vall
29.03.2023  ·  22:25

Avui, coincidència al 99’99% amb l’editorial.
Inici d’una jugada nova.
Fem-li costat.
Si us plau.

Mercè Duran
Mercè Duran
29.03.2023  ·  22:25

M’alegra constatar que per fí l’editorial fa ressò de que els mossos no deuen obediència cega als jutges, sinó al Govern.
Encara que en aquest moment no es diferencien gaire en els fets.
Va ser a la farsa de judici al Suprem ón els nostres presos no paraven de repetir que els mossos havien d’obeir al poder judicial i no al legislatiu.

Teresa Queralt
Teresa Queralt
29.03.2023  ·  22:31

A veure que fan a Andorra per defensar el català doncs cada cop és més dificil poder parlar-lo. He hagut s’anar al hospital per un braç trencat i m’han fet l’informe en castellà. Quan he protestat, me l’ha traduit amg google es veu que en lloc de cúbit, tinc un glaçó. Estan espanyolitzan el centre hospitalari, i ningú els diu res.

Roser Bravo
Roser Bravo
29.03.2023  ·  22:31

Ben clar queda, que l’obediència cega, és la negació de la llibertat!!

Marià Puig
Marià Puig
29.03.2023  ·  22:33

Ja ho vaig demanar el dia de l’entrevista de VilaWeb a la Sra. Clara i ho repeteixo: No és possible reunir moltes Clares Ponsatí per formar un nou partit i aconseguir la independència? És tan bona que no la deixaran entrar perquè els altres, no podran estar a la seva alçada i la política, és la política. Quin plaer he tingut, amb el que ha fet i dit i com ho ha fet i dit. Moltes gràcies.

Òscar Alegret
Òscar Alegret
29.03.2023  ·  23:04

Jo no tinc aquesta eufòria, sinó més aviat escepticisme. La visita de la Ponsatí em va semblar una actuació de teatre; vaig trobar la detenció una acció planificada amb els aparells de l’Estat. Quina casualitat: la van detenir envoltada de periodistes i d’acòlits, de manera que tothom la va poder veure. A mi els arguments d’en Lluís Gibert (@lluisgibert) em fan estar alerta.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
29.03.2023  ·  23:24

Clara Ponsatí va venir a Barcelona en una acció molt pensada -Boye va dir que no hi havia res improvisat- per comprometre l’estat espanyol a cometre una il·legalitat en cas que, com va passar, fos detinguda, el govern de la Generalitat en cas que, com va passar, la detenció l’efectués el cos de Mossos d’Esquadra, a ERC per contrastar la seva actitud de no passar per Madrid amb la de Meritxell Serret i finalment posar a prova el Parlament Europeu com a garant de la seva immunitat en cas que, com va passar, fos detinguda. Hem glosat la figura de Clara Ponsatí com una dona lliure, coherent, , valenta i decidida, un exemple del què hauria de ser un representant de l’independentisme. Tanmateix em temo que la seva acció no aconseguirà estripar cap costura a Europa ni menys a Espanya. La realitat que veiem els catalans està molt distorsionada, ens veiem a nosaltres mateixos i l’estat, en relació amb Europa, com dos valors que tenen el mateix pes i això, per desgràcia és absolutament fals. Ho hem dit molts cops, la UE és un club d’estats i Catalunya és una regió d’un d’aquests estats. Som una pedra a la sabata del Parlament Europeu (PE), si, però només això. Mireu la composició actual del PE, 705 diputats dels que només uns 80 (12%) estarien en disposició de ser justos amb els catalans. En un món tan globalitzat, en una Europa tan conservadora, Espanya és la quarta economia de la UE en termes de PIB i el quart país de la Unió més endeutat … creieu que interessa la independència de Catalunya i deixar Espanya més penjada que un xoriço de cantimpalos?. Creieu que la UE es prendrà seriosament la seva pròpia legislació quan Llarena torni a detenir Ponsatí si té el coratge de tornar?. Recordem que Anglaterra va finançar als revoltats -nacionals- a la guerra civil per la por al comunisme. Desenganyem-nos som una petita pedra a la sabata i si volem fer realment mal aquest peu que tenim a sobre, ho hem de fer a casa nostra. Hem de muntar tantes urquinaones com convingui i hem de ser altre cop un tsunami que no s’aturi. Això tindrà costos, també ho hem dit manta vegades, però no hi veig altre camí.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
29.03.2023  ·  23:29

Sí, la sacsajada és monumental: és el que passa quan és posen els punts damunt de les is i no a sota, o quan és diu i demostra que 2+2 fan 4 i no 7, com han estat intentant ficar-nos al cap al llarg de 5 anys. Passa quan s’ìmposa la lògica i la coherència, i també la honestedat: un daltabaix! Els rucs i deshonestos queden amb el cul a l’aire. i les coses deixen de ser absurdes per a quedar ben ordenades.

Als que fa ja uns anys que lluitem per la llibertat i independència del nostre país, la professora Ponsatí ens ha donat una lliçó teòrica i pràctica: la Independència és fa així , d’aquesta manera i amb aquest mètode. Afortunadament alguns ja fa una mica que intuiem això i ara s’ens ha confirmat S’enten el desconcert de la Moncloa i ajudants: algú els ha viingut a dir “los muertos que vos matais, gozan de buena salud”! Visca el “foc colgat”! que diu el vicepresident Josep Costa, un altre professor important que ens va donant també lliçons ben profitoses.

Honorable Consellera Clara Ponsatí, no esteu sola!! Ànims i endavant! Seguim i seguirem.

Lluí Mor
Lluí Mor
29.03.2023  ·  23:53

Dites catalanes:
– Si amb tothom vols estar bé, el sord, el ceg i el mud, t’has de fer.
– Muds i a la gabia.
– Tu calla, no t’hi fiquis, ja s’ho faràn.
– Sino vols pols no vaiguis a l’era.
– Val més un boig conegut que un sabi per coneixer.
– Un tango i anar aguantat, un tango per l’amant.
– Qui dia passe any empeny
– Feu l’amor, no feu la guerra
– Embolica que fa fort (ERC)
– Aguantar nen, què és de valents.
Més o menys aquests son els deu manament que duiem impregnats en la consciencia els catalans. Ah!! el més important:
– “De fora vingueren i de casa ens tragueren”
Que voleu fer que, la independència……Si home, anar aguantant!!!

Gerber van
Gerber van
29.03.2023  ·  23:59

Jo no tinc tan clar que la MH Clara Ponsatí no vindrà a Catalunya el 24 avril. Però segur que no anirà voluntariament a declarar davant Llarena. Serà molt interessant si tornarà a Barcelona i veure la reacció d’Espanya, sobretot després que el parlament Europea ha donat protecció de la seva immunitat i si hi haurà la sentència del TJUE en aquest moment.

xavier solaní
xavier solaní
30.03.2023  ·  00:05

Sí, com diu l’anterior, molt teatralitzat i molt poca oposició a la detenció, i el Llorena es presta amb una citació ridícula. La bòfia teatralitza el que farà si ve el president. Esperem que l’Star-tregia no es limiti i centri només a ells mateixos i no sigui tot un ERç2.

Josep Sendra
Josep Sendra
30.03.2023  ·  00:09

Fan quatre coses els de l’exili i desmunten la paradeta de Rufian i companyia, en un minut tu…Junqueras amagat sota les pedres…ha desaparegut del mapa…Jordi Sánchez, igual, també desparegut, els de la presó estan tots amortitzats…

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
30.03.2023  ·  00:39

Dues bones notícies:

1ª. Quatre eurodiputats catalans (2 independentistes i 2 col·laboracionistes amb l’estat colonial español) debaten sobre un tema local però que il·lumina i radiografia si existeix democràcia a Europa.

2ª. La SER, el Levante, Las Provincias, Onda Cero, la COPE, El País, El Mundo, l’ABC, ValenciaPlaza….

Tots contra Compromís i fent campanya a PP i PSOE sense complexos i a cara descoberta, això sí, ara amb més agressivitat i desvergonya que mai.

Ja sabeu la connexió real que detectaren els estatunidencs d’una universitat i que passaren a la CIA i d’aquesta al CESID español amb FRanco encara en vida?

En síntesi: les 4 provincies catalanes de l’època de Franco s’independitzaran quan la ciutat de València mire de tu a tu Barcelona i aquesta ho entenga.

La desconnexió existent encara hui en dia, és un tema vital per a l’existència de l’estat colonial español. I això ho sap tothom español i ja no és profecia.

S’està acabant la paciència, i, si ens fan el test:

“Esteu fins els collovaris d’españa?”

Sembla que una gran majoria donem positiu.

Josep Blesa (València)

Núria Castells
Núria Castells
30.03.2023  ·  01:17

Benvinguts siguin tots els gestos de desobediència i de llibertat, teatralitzats o no.
És evident que la cosa estava preparada. Esclar! Quin sentit polític hauria tingut que la Clara hagués vingut sense fer soroll, hagués visitat la família, d’incògnit, i hagués tornat a Bèlgica discretíssimament?
Que la detenció fos davant de fotògrafs és el que calia. És el que hauria fet qualsevol polític que hagués volgut fer un gest amb repercussió. Rosa Parks no va ser pas una espontània que, de cop, un dia va decidir que no s’aixecava d’un seient per a blancs. Hi havia un moviment organitzat, darrere. I una estratègia de la qual ella va executar un pas simbòlic i necessari.

Es podrien comentar molts altres aspectes del cas, com ha fet en Vicent.
Jo m’acontento amb donar les gràcies a la Clara Ponsatí.
Tot plegat anirà bé en molts sentits! I posar en evidència les contradiccions partidistes -de tots els partits, perquè no dubteu que no és només ERC qui està inquieta- posar en evidència aquests partits que es deien “independentistes” serà del més interessant.
Ja tocava accelerar-ho: “No es pot enganyar a tothom tot el temps”.
De calaix.

Jaume Bonet
Jaume Bonet
30.03.2023  ·  01:23

Na Ponsatí denunciant PP/PSOE i Corona, i denunciant també els del Parlament europeu, és més republicana que no ERC, i més d’esquerres que els de podemos
https://twitter.com/JuntsEU/status/1615734303664574464?s=20&t=v8vN36wxs_DMbFl5YJL2y

Berta Carulla
Berta Carulla
30.03.2023  ·  01:39

Hi ha qui es pensa que no va ser una detenció, de fet hi ha qui pensa que allò d’ahir estava pactat amb l’estat espanyol. Com es pot estar tan mancat de criteri i de visió.. Són els mateixos que diuen que ens van enganyar, tots, que pobrets de nosaltres que no tenim criteri no sabíem que el referèndum, fet i guanyat, no era el cim que ens traslladava automàticament al cim per veu de la declaració del president, sinó que només era el campament base des d’on iniciar la conquesta.

Es van deixar enganyar abans i ara també, pobrets, pels gurús que diuen que la Clara Ponsatí ha vingut a fer la campanya de cunvargensia.

Quina vida.

Carles Serra
Carles Serra
30.03.2023  ·  04:28

Quanta raó Sra Berta Carulla 01:39 quanta raó.
Gràcies Vicent per l’editorial, per portar llum debant dels gurús i gent de seny (així es defineixen els col.laboracionistes de tanta claudicació/traïció) con fa esment la Sra. Berta.

JOAQUIM GRIELL
JOAQUIM GRIELL
30.03.2023  ·  05:15

Els mossos que han detingut a la eurodiputada sembla que estiguin coberts per l’eximent de l’obediència deguda: la obediència deguda va ser el gran argument dels responsables dels camps de concentració nazis.
Fa pensar.

Pep Agulló
Pep Agulló
30.03.2023  ·  08:24

EL GEST S’EMPORTA EL SOROLL…

Fer política en majúscules vol dir combat ideològic i no tirar-se els plats pel cap perdent energies en els insults i mentides de la xarxa. Ponsatí ho sap bé. Va a barraca.

Trobo que s’hauria de fer més sang amb la responsabilitat del mossos i per tant d’Aragonès en la detenció il·legal de la Clara. Significa legitimar la repressió contra els exiliats actuant ells de manera directa i d’ofici… Ningú ha demanat dimissions?

L’acció de Ponsatí demostra el potencial polític del front exterior. Caldria canalitzar-ho amb la lluita de l’ANC i altres entitats cíviques …Seguim.

Lluis Ribas
Lluis Ribas
30.03.2023  ·  08:40

I no oblidem que el ha publicat aquest web amb un inventari exhaustiu de les vulneracions dels drets del catalans: https://estatdedret.cat/

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
30.03.2023  ·  08:44

Gràcies VilaWeb per reflectir tan bé la realitat.
Aquest dimarts es va sacsejar Europa.
No es pot anar pel món amb el crit de: “A por ellos”. Això, sinó s’acaba ja, té data de caducitat assegurada.

Victor Serra
Victor Serra
30.03.2023  ·  08:50

D’acord amb l’Editorial. Però ens enfrontem a un Estat disposat a tot i a enemics molt poderosos. Els comportaments individuals , per molt dignes i sacsejadors que siguin, tenen el recortrecgut que tenen. De moment no hem sigut capaços d’unir forces per aconseguir els nostres objectius, i seguim confonent l’enemic i perdent-nos en retrets entre nosaltres. Si l’1-O va ser possible, va ser perquè, per una vegada va pesar més la unió per un objectiu que les picabaralles internes ( que ja hi eren). Hi havia lideratges de veritat . Tot això s’ha perdut i ho hauriem de recuperar.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
30.03.2023  ·  08:56

La Clara Ponsatí es va presentar al Col·legi de Periodistes i no pas al Círculo Ecuestre que és on van tots els polítics a vendre fum.

Pere Ruana
Pere Ruana
30.03.2023  ·  09:00

Per mal que a molts els sàpiga greu, l’estratègia dels (exiliats a Brussel·les) ha estat molt més encertada que la resta, tant de dintre com de fora. No pot ser que els presos indultats i en llibertat vigilada liderin el moviment independentista.

RAMON PROS
RAMON PROS
30.03.2023  ·  09:17

Dintre de les limitacions de l’autonomia de Catalunya, he trobat bastant elegant la actuació dels Mossos. Catalunya fa 40 anys que té una autonòmia mol limitada i és aixó el que volem que canvii. Els Mossos per si sols no poden canviar aixó. Els hem d’ajudar amb la determinació necessària.

francesc casas
francesc casas
30.03.2023  ·  09:23

Els mossos no tenien alternativa. Si en el camí a l’independència volem mossos no n’hi altre que executar els mandats que rebin dels jutges com a policia judicial. Una negativa signifiicaria l’inici del final. Em costa dir-ho, però en aquest cas penso que la decisió no ha estat “tutelada” pel conseller. Si algú coneix evidències de manipulació per part del conseller que les comuniqui.

Ramon Font
Ramon Font
30.03.2023  ·  09:24

Un editorial molt lucid, Vicent, del qual m’ha impactat, sobretot, la frase on dius “D’aquesta manera, doncs, va fer recuperar a molta gent una connexió que probablement no experimentava de feia anys”. Com deus recordar de la conversa que vam mantenir fa uns dies, jo soc d’aquests qui, a l’octubre del 2017, ens van sentir traïts pels nostres “polítics” i que, desde llavors, progressivament hem anat desconnectat d’ells, perquè estem absolutament desil·lusionats. Però l’acció de la Clara, efectivament, ens ha tornat a il·lusionar i conectar. A veure si serà veritat que ara comença la definitiva!

Jaume Riu
Jaume Riu
30.03.2023  ·  09:31

Jaume Riu
JA ESTAN AVISATS
En resum, els quatre punts clau de la sacsejada de Ponsatí que diu Partal a l’editorial, tenen en comú que no es poden ocultar les evidències. Hem comprovat que la via unilateral és l’únic camí transitable; les contradiccions es detecten de seguida si els Mossos no obeeixen al govern sinó a un jutge; la desobediència incomoda als poders perquè, per exemple, El País no s’atreveix ni a posar un titular de portada amb la tornada de Clara Ponsatí però, sobretot, avancem a Europa quan el Tribunal Suprem espanyol ha comés l’error d’anunciar que el 24 d’abril vol burlar la impunitat de una eurodiputada catalana, i des de l’eurocàmara ja no podran mirar cap a una altra banda, perquè amb un mes de temps ja estan avisats.

Joan López
Joan López
30.03.2023  ·  10:13

Clara Ponsati ha donat un tomb a la traiduria de erc i altres espanyolistas disfrassats de independentistes i a mes a omplir de entusiasme als que com jo,no mes volem l’independencia.
Ara ens toca a nosaltres recolzar sortint de nou al carrer.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
30.03.2023  ·  10:22

Potser cal preguntar al Parlament Europeu, si l’Europa dels Estats ha de tancar els ulls a les aspiracions dels que també volem ser-ho, apostant democràticament. O és que no compta la voluntat des seus pobles? O és que prefereixen la comoditat de fer costat al poder del mateix estat ja constituït, és a dir, del peix gros, en contra nostra?

Miquel Urquizu
Miquel Urquizu
30.03.2023  ·  10:35

Si. Clara Ponsati ha sigut un glop d’aire fresc per a l’independentisme. Nomes recordar-li que encara que no militant és de Junts és del govern de Junts i que sis plau deixi aquesta ‘Juntofovia’ que expressa sempre que pot encara que no vingui a to. La gran oposició al govern miserable que tenim es perquè la militància de Junts decideix sortir del govern amb un 55,73% dels vots i una participació del 79,2% de la militància.

Avui crec que surt la ‘sentencia’ de Laura de la presidenta Laura Borras. que tots van condemnar sense judici inclos VW.

Josep Grau
Josep Grau
30.03.2023  ·  10:55

Independència i ja está … com Clara Ponsatí.
Els seus comentaris ja van fer una escola de cap ón té d’anar l’independentisme.

Jeroni Parera
Jeroni Parera
30.03.2023  ·  11:00

Esperava aquest Editorial amb candeletes. Gràcies Vicenç i sobre tot al companys Suscriptors.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
30.03.2023  ·  11:58

La valentia De Clara Ponsatí ha fet trontollar la Generalitat i el govern central. El sr Helena li hauria de caura la cara de vergonya el ridicul que ha fet enviant els mossos per fer una detenció il-legal. Lo positiu és que clara Ponsatí ha tornat a tornat a Barcelona de manera unilateral amb molt coratge i planta cara, per tant aixo hauria de ser una bona dosis de força per tirar endavant per la nostra estimada independència

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
30.03.2023  ·  13:18

Un agraiment especial al Gonzalo Boye que ha preparat aquesta operació dòmino amb una precisió quirúrgica.
I, òbviament, admiració i entusiasme per la Clara que s’ha prestat i ha contribuit a posar en pràctica la teoria d’en Boye. Espanya i el govern català han caigut en la trampa.

I encara hi haurà més consequències. Le fitxes del domino agafen velocitat a mida que cauen.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
30.03.2023  ·  13:34

Ponsatí és sempre una sacsejada perquè fa el que (tots) els altres polítics no fan: Ser coherent, ser constant i té meridianament clar que Els Països Catalans són una NACIÓ OCUPADA IL·LEGALMENT I MILITAR.

Ella sempre ha denunciat que el primer d’octubre va constatar que només era un intent de forçar la negociació amb Rajoy per part dels membres de la Generalitat presidida per Puigdemont.

Nació ocupada! Aquesta és la clau. Som una nació ocupada. Si, OCUPADA.

Maria Villarroya
Maria Villarroya
30.03.2023  ·  15:57

curiós
Molt curiós
els polítics en actiu més perseguits/espiats/calumniats
representen a JUNTS
estan passant coses molt curioses

Daniel Bautista
Daniel Bautista
30.03.2023  ·  16:11

Crec que ja va sent hora que li treiem la careta a tots els partits catalans groguets i no els tornem a definir MAI més com el que no són (independentistes).
Proposo que a partir d’avui els mitjans com Vilaweb els anomenin partits DEPENDENTISTES (fent referència al que eren abans i el que són ara) i que s’acabi aquesta gran farsa que ja dura 5 anys.

M. Carmen Revéa
M. Carmen Revéa
30.03.2023  ·  18:11

Va ser tot un honor anar a rebre la consellera Clara Punsatí, que com el seu nom diu és transparent, honesta, directa, aguda i intel.ligentíssima.
Em sento representada sobradament al parlament europeu i li estic profundament agraïda per tant. Gràcies consellera.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
30.03.2023  ·  20:12

Clara Ponsatí va dir una cosa que ara sembla oblidada per (quasi) tothom.

Els artífexs polítics (amb càrrecs) del referèndum de l’1 d’octubre anaven de catxa.

Gràcies, Clara. Espere que mantingues el discurs.

Oriol Martí
Oriol Martí
31.03.2023  ·  00:51

Benvolgut Vicent:
Moltes mercès pel teu editorial.Absolutament ‘acord amb tots els punts de cap a peus.
Però penso que potser caldria també, explicar la reacció histèrica de Bolaños parlant d’allò de “los últimos coletazos del independentismo”mes i quan, no em crec que les filtracions dels diaris del Gobierno de España (El País o la SER) relatives a l’operació Catalunya siguin casuals.
Pot semblar que les coses tenen poc a veure, però vist com funciona “el gobierno mas progresista de la historia” aquestes filtracions anaven -ves a saber- a preparar el camí de finals d’any. I es clar, ara tot va per terra. Clara ens ha donat molta força altra cop.
Hauries d’explicar aquestes llargues filtracions que ens obliguen a preguntar allò dels llatins “qui prodest?”
Moltes gràcies, Vicent
Oriol Martí

Salvador Molins
Salvador Molins
31.03.2023  ·  03:04

Ho he escri per a la Laura Borràs i ara ho repeteixo per la Clara Ponsatí, val per a totes dues:

Contra tots els atacs, acció permanent per a la Independència!:

Cos cívic de l’independentisme unilateral, complementari de totes les llistes cíviques i de la Llista Cívica general per presentar-se a les eleccions al Parlament Català.

Clara Ponsatí no t’aturis.
Catalunya necessita persones com tu.

Ens cal un Cos Cívic de l’independentisme unilateral, actiu, organitzat, preparat i coordinat, amb tota la gent disposada fer costat al Punt i Final del Procés de recuperació de la nostra independència.

Quan arribi el nou embat hem d’estar preparats per estar actius en el lloc precís.

Tu també, Clara Ponsatí, ets una de les persones capaç d’organitzar i fer efectiva una cosa així que pot esdevenir imprescindible.

Ànims i acció. Tu pots! És clar que pots!

Reafirmem l’1-O i completem la DUI.

Llistes cíviques i Cossos cívics per a la Independència, a cada poble, a cada contrada … endavant !!!

Pacte Nacional de l’independentisme cívic unilateral, endavant!

Necessitarem un ens o persones de coordinació i direcció general.

Tots junts, ANC, CdlR, CDR ‘s, Debat Constituent, Acusem, web ponsatí, …. AMI, .. Tots renovats i empoderats!

A l’enemic res li fa tan mal: Independència!

“GOI Català”:

“We, the People of Catalonia”

“Catalonia t’he next State in Europe”

Enxarxem-nos!
Perssistim!

Fem el gran Pacte de la Conferència Nacional de l’independentisme civil unilateral.

ANC, ajuda al Debat i al Consell de la República!

Per la Llengua, per la Nació sencera, per a la Independència … Visquem-ho, són indestriables!

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes