Barcelona eliminarà el nom franquista de la plaça del Virrei Amat

  • El PSC, que inicialment s'hi havia oposat, hi ha votat finalment a favor, com ERC, Junts i Barcelona en Comú

VilaWeb
Fotografia: Albert Salamé
26.03.2026 - 12:36
Actualització: 26.03.2026 - 15:17

La plaça del Virrei Amat, al districte de Nou Barris de Barcelona, recuperarà el nom que tenia abans de la guerra del 1936-1939: el del poeta Joan Salvat-Papasseit. Actualment, la plaça porta el nom imposat per les autoritats franquistes el 6 de maig de 1941, quan van rebatejar un espai que homenatjava d’ençà del 16 de novembre de 1933 el poeta català. El plenari de Nou Barris va aprovar ahir la iniciativa ciutadana per fer efectiu el canvi, impulsada per la plataforma Restituïm, amb els vots a favor d’ERC, Junts, Barcelona en Comú i el PSC i el vot en contra del PP i Vox.

El nom actual de la plaça fa referència a Manuel d’Amat i de Junyent, aristòcrata i militar nascut a Vacarisses el 1707 i mort a Barcelona el 1782, que va ser virrei del Perú entre el 1761 i el 1776, per designació del rei Carles III d’Espanya. A causa del nom de la plaça, Virrei Amat també és una parada de metro de la línia L5.

Tres anys de campanya i una recollida de 1.276 signatures

La plataforma Restituïm considera la decisió una victòria després de tres anys de feina. Segons que explica Ignasi Hosta a Betevé, han organitzat nombrosos actes culturals en l’Any Salvat-Papasseit, n’han recollit signatures i han fet molta pedagogia. “Molta gent no sabia que el nom de la plaça havia estat aquest, que aquest poeta tan estimat i reconegut vivia a prop de la plaça.” Jordi Sánchez, de la mateixa associació, afegeix que Salvat-Papasseit “es va morir set anys abans de l’estrena de la plaça i vivia a la Font d’en Fargues actual, que aleshores formava part de la barriada de Santa Eulàlia de Vilapicina”.

La iniciativa ha recollit 1.276 signatures vàlides, segons l’informe del secretari general del consistori, Jordi Cases Pallarès. La plataforma també té el suport d’entitats de Nou Barris.

El canvi de posició del PSC

El procés fins a la votació final no ha estat fàcil. El 2024, entitats de Nou Barris, veïns independents, Òmnium Cultural i l’Assemblea Nacional Catalana ja havien proposat d’eliminar el nom del Virrei Amat i restituir el de Salvat-Papasseit, amb una petició a Change.org que va superar les 3.300 signatures.

El plenari de Nou Barris del juliol del 2024 va refusar la proposta, al·legant que causaria duplicitat de noms, perquè a la Barceloneta ja hi ha un passeig de Salvat-Papasseit. Finalment, el PSC va canviar de parer i la qüestió es va tornar a debatre a l’octubre al plenari de la Casa Gran, quan el govern municipal va acceptar un prec de Junts perquè s’executés el canvi.

Ara el govern de Jaume Collboni haurà d’elevar la proposta a la Ponència del Nomenclàtor, que hi haurà de donar el vist-i-plau. El regidor Xavier Marcé ha demanat paciència per la complexitat logística que implica el canvi: “La plaça és un eix de comunicacions important, amb metro, busos… No és una qüestió només de plaques, sinó també de retolació general de la via, i això significa una despesa importantíssima.” La plataforma Restituïm accepta d’esperar, amb l’esperança que les plaques amb el nom de Joan Salvat-Papasseit ja siguin a la plaça abans de final d’any.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor