Els vehicles travessaran el passeig del Gòtic per les obres a la Rambla de Barcelona

  • Les obres eliminen provisionalment la baixada per la calçada Besòs i la del costat Llobregat serà en sentit ascendent

VilaWeb
ACN
27.05.2024 - 18:51
Actualització: 27.05.2024 - 19:54

Els vehicles tornaran a travessar la Rambla de Barcelona de costat a costat a partir del 17 de juny i durant deu mesos, pel cap baix. Serà a causa de les obres de remodelació del passeig, que eliminaran el sentit de pujada pel costat Besòs i convertiran el sentit de baixada del costat Llobregat en ascendent. Els treballs previs per habilitar els cinc passos del Gòtic cap al Raval comencen demà. Es refarà el paviment actual per marcar el pas de vehicles, es posaran semàfors i es col·locaran barreres perquè els vianants siguin conscients del trànsit que travessarà el passeig. Les obres costaran uns 55,6 milions d’euros, i acabaran previsiblement el febrer del 2027, poc abans de les eleccions municipals.

Aquest juny i juliol s’acabaran els treballs del primer tram, el més proper al monument a Colom, que es volia tenir acabat abans de la Copa Amèrica. Això permetrà començar els altres quatre trams, que es preveu que s’acabin d’aquí a trenta-dos mesos. Aquest va ser un dels primers compromisos de l’actual batlle, Jaume Collboni, que va voler accelerar i intensificar les obres per tal d’acabar-les amb poc més de tres anys, davant dels gairebé sis de l’anterior batllessa, Ada Colau, tot i que això suposi una afectació més gran a la mobilitat.

Les obres es duran a terme als quatre trams alhora, però se subdividiran en fases per minimitzar al màxim les molèsties. Els primers deu mesos es faran a la vorera i calçada del lateral Besòs-Gòtic. Els següents deu mesos serà el torn de l’altra vorera i calçada, la Llobregat-Raval, quan el trànsit de pujada tornarà al seu lloc actual i definitiu. Finalment, els últims dotze mesos serà el torn del passeig central, amb trams alterns per garantir en tot moment el pas de vianants, i amb els dos carrils de circulació ja oberts. En aquesta tercera i última fase les terrasses quedaran afectades entre cinc i vuit setmanes.

Els quatre trams que ara comencen la seva remodelació són Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. Inicialment, s’habilitaran tres passos per creuar: a Portaferrissa-Carme, a Ferran-Unió, i als carrers Nou de la Rambla i Colom per accedir a la plaça Reial. Més endavant s’habilitaran al pla de la Boqueria i al carrer Escudellers, que s’activaran segons les necessitats. Aquests passos serviran per donar accés i sortida al veïnat del barri Gòtic, als vehicles d’emergències i a la distribució urbana de mercaderies (DUM).

A més, es prepararà el canvi de sentit de la calçada del costat Raval, fent-hi petites adaptacions a alguna cantonada de les voreres per assegurar els girs dels vehicles en el sentit contrari de l’habitual i es prepararà la senyalització i semaforització per al canvi de sentit i la nova distribució del cordó de serveis del costat Raval.

Com ja passa actualment, el sentit de pujada només estarà permès als taxis, autobusos, accés als hotels i aparcaments, a més de DUM en l’horari corresponent. Actualment, el sentit de baixada està obert a tots els vehicles, però quan s’acabin les obres, també es restringirà com al sentit de pujada actual.

Durant les tres fases que ara comencen, les obres es desenvoluparan en trams d’uns cinquanta metres com a màxim. Els primers trams van del carrer Santa Anna a la plaça Catalunya i del carrer Boqueria al de Colom, que dona accés a la plaça Reial. Els trams són de cinquanta metres per permetre treballar els bombers, en cas d’emergència, a 25 metres de distància com a màxim de l’edifici afectat quan s’hagi de tallar tota l’amplada de circulació. Pel que fa a les afectacions al transport públic, es desviaran la línia 59 i la nocturna N-9, que seguiran pujant per la rambla, però baixaran per la Via Laietana. El V-13, que ara acaba i comença al pla de Palau, ho farà a la plaça Catalunya.

La nova rambla tindrà més espai per al vianant, amb un sol carril de circulació, de 3,5 metres d’amplada i restringit, alguns trams amb cordó de serveis de 2,8 metres d’amplada i voreres laterals d’un mínim de tres metres d’amplada. També s’habilitaran tres grans espais-plaça amb plataforma única a la zona de l’església de Betlem i el Palau Moja, al Pla de la Boqueria i al Pla del Teatre. Igualment, hi haurà zones d’estada amb bancs als laterals del passeig central i sota l’ombra dels arbres. Dels actuals 375 arbres, 280 no es tocaran, alguns es retiraran, però també se’n plantaran de nous, i en total en quedaran 384.

La tinenta de batllia d’Urbanisme, Laia Bonet, i el regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, han admès la complexitat de les obres per l’afectació ciutadana, però han dit que es farà una comunicació i acompanyament a tots als afectats per minimitzar els perjudicis. Batlle ha dit que és l’obra “més emblemàtica” de l’actual mandat i que ara s’entra en la fase “crítica” del procés. Per tal d’informar els veïns, comerciants i visitants, l’Ajuntament ha creat un web específic amb l’explicació de les obres i afectacions, s’obrirà un espai al Palau de la Virreina i es desplegaran informadors de carrer. Aquest dilluns a la tarda s’ha fet una sessió informativa oberta.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any