Vallcarca tem el desallotjament d’un assentament on viuen 70 persones

  • L'Ajuntament de Barcelona ha rebut el vist-i-plau judicial i analitzarà si l'espai presenta riscs per a les persones, però nega que impliqui desallotjar-les

VilaWeb
Un dels solars de Vallcarca on hi viuen diverses famílies procedents de Romania en barraques (fotografia: ACN / Norma Vidal).
10.02.2025 - 19:01
Actualització: 10.02.2025 - 20:09

Els habitants de l’assentament de Vallcarca temen un “desallotjament imminent” una volta que l’Ajuntament de Barcelona hagi rebut una autorització judicial per a poder fer una inspecció tècnica a l’espai. Ho han dit a través d’un vídeo que han difós a les xarxes socials, en què han avisat que “la resistència continuarà”.

Fonts del consistori han remarcat que l’objectiu de la mesura és que els equips tècnics puguin accedir a l’interior de l’assentament i avaluar amb “paràmetres tècnics” l’estat d’aquestes instal·lacions, les condicions de salubritat i els possibles riscs per a les persones. En aquest sentit, han negat que aquesta inspecció es dugui a terme per fer fora els habitants de l’assentament.

En el vídeo que ha publicat l’Assemblea Llibertària Heura Negra, el Sindicat d’Habitatge de Vallcarca i l’entitat veïnal Som Barri hi apareixen diversos habitants de l’assentament, veïns del barri i membres d’aquestes entitats.

Els afectats acusen l’Ajuntament de Barcelona i la tinenta de batllia d’Urbanisme, Laia Bonet de voler desallotjar els assentaments on segons diuen hi resideixen “una setantena de persones des de fa deu anys”. Han criticat que després de diversos intents de diàleg el consistori no els hagi donat cap alternativa. Han assegurat que d’acord amb l’autorització judicial la inspecció tècnica pot dur-se a terme fins al 22 de febrer i han insistit a dir que aquesta mesura pot acabar comportant un “desallotjament immediat”.

Han remarcat que l’operació s’emmarca en el pla urbanístic que el consistori vol desenvolupar a la zona i que “no només afecta les barraques, sinó que amenaça amb l’enderrocament de més d’un centenar d’habitatges i el desplaçament dels veïns”.

Per tot plegat, han recordat que fa més de vint anys que planten cara a aquests plans i han assegurat que la resistència continuarà. Han demanat suport per defensar el dret d’aquestes persones a mantenir-se a l’assentament i han fet una crida a la mobilització tal com va passar la setmana passada amb el desnonament previst a la Casa Orsola. “Ara Vallcarca també us necessita, el dia que inspeccionin ens veiem a Vallcarca, atentes a la convocatòria”, han avisat.

Fonts municipals han explicat a l’ACN que l’Ajuntament va demanar una autorització judicial per a fer una inspecció tècnica a l’espai després que els tècnics del consistori intentessin accedir-hi en dues ocasions la tardor passada i fos impossible.

Han negat que l’objectiu de la mesura sigui fer fora els habitants de l’assentament i han deixat clar que el que implica aquest permís és que els equips tècnics del districte de Gràcia i de bombers puguin accedir a l’interior del solar i “avaluar amb paràmetres tècnics l’estat de les instal·lacions i les condicions de salubritat existents”. També han apuntat que volen detectar els possibles riscos per a les persones que hi pugui haver.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor