Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El creixement dels contagis del coronavirus i de la pressió de la covid al sistema sanitari a tot el país ha obligat els governs a establir noves mesures per a reduir la interacció social i, d’aquesta manera, mirar de frenar la propagació del virus. Per Nadal, l’actitud de les autoritats ha anat més encarada a permetre excepcions que no a blindar-se amb mesures més restrictives, i amb l’arribada del gener hi ha al calendari un altre esdeveniment que arrossega milers de persones: els exàmens de final de semestre dels universitaris, que si res no canvia, es faran presencialment.

Quines són les noves mesures contra la covid-19 a Catalunya?

Quines són les noves restriccions generals al País Valencià i als municipis confinats?

A Catalunya la docència teòrica és telemàtica des de l’octubre, quan es va incloure aquesta qüestió en el paquet de restriccions per a frenar el creixement exponencial dels contagis que també va comportar el tancament total de la restauració i la cultura. En van quedar fora, però, la docència pràctica i els exàmens; una circumstància que el Departament de Salut no té previst de variar, tal com va confirmar la consellera Alba Vergés en la conferència de premsa de dilluns, en què va anunciar noves mesures contra la covid. “Les universitats faran exàmens presencials, que s’han de fer amb les mesures conegudes: grups tan reduïts com sigui possible, zones amb ventilació, distàncies, màscares. Ens consta que així ho van preparant les universitats”, va dir. A banda, va garantir que Salut treballava juntament amb les universitats per fer seguiment de qualsevol cas positiu per a trobar els seus contactes.

Pel Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), fer les classes telemàtiques i els exàmens presencials és una contradicció que només té sentit per la por que els estudiants copiïn, però que no es fonamenta ni en criteris sanitaris ni de qualitat docent. Anna Caula, portaveu del SEPC, defensa que la situació ideal hauria estat mantenir les classes presencials des del principi i que això hauria estat possible amb més recursos, i equipara la manca de recursos per a habilitar les universitats a la pandèmia amb inseguretat. Considera que, tenint en compte que el semestre s’ha fet majoritàriament a distància i que, segons diu, la qualitat se n’ha ressentit, valdria més que els exàmens es fessin en línia o que l’avaluació es fes amb treballs. Amb tot, deixa clar que l’ensenyament telemàtic també comporta desigualtats entre alumnes per qüestions de classe i territorials, atès que no tothom pot accedir a ordinadors ni tenir connexió a internet de qualitat. “La cosa més important, que és el coneixement adquirit, no s’ha tingut en compte”, diu.

També està en contra dels exàmens presencials la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya (FNEC), que en un comunicat diu que “el professorat ha tingut set mesos per a adaptar les proves i fer-les segures i solvents en format digital” i demana que l’avaluació sigui en línia atenent a les dades sanitàries. El moviment estudiantil de la Universitat de Barcelona ha impulsat un manifestun manifest que demana de fer els exàmens en línia i, fa poc, el de la Universitat Autònoma de Barcelona va aconseguir el compromís de l’equip de govern de flexibilitzar l’avaluació eliminant criteris que condicionessin el fet de poder presentar-se als exàmens finals, eliminant que el percentatge d’assistència a classe tingués repercussió en la qualificació final i que el pes de les pràctiques a la nota tingués en compte els condicionants de la pandèmia. Però no van aconseguir que els exàmens fossin telemàtics.

Fonts de la Secretaria d’Universitats i Recerca detallen a VilaWeb que hi ha universitats que tenen previstes algunes avaluacions virtuals depenent de la titulació o assignatura, però que no hi ha previst de convertir-ho en norma general. És més, si els rectors han fet alguna petició en relació amb aquesta qüestió, ha estat en el sentit contrari: tornar a la docència presencial abans del tram 4 del pla de reobertura català, quan és previst originalment.

Classes presencials, exàmens presencials

Al País Valencià i a les Illes, en canvi, no hi ha hagut en cap moment l’ordre general de suspendre la docència presencial, de manera que tampoc no es preveu que els exàmens siguin telemàtics. Ahir, el Consell de Direcció de la Universitat de les Illes Balears es va reunir extraordinàriament per valorar com procedir davant la situació sanitària i va decidir de mantenir les classes presencials tant al campus com a les seus de Menorca i d’Eivissa, una decisió que serà reavaluada setmanalment. A banda, va establir noves mesures de seguretat, com la ventilació eficient amb l’ajut de sensors o el registre amb un codi QR del seient que ocupa cada alumne per a poder identificar contactes en cas de positius de coronavirus. A més, va aprovar un protocol especial per a fer els exàmens presencials que inclou l’obligatorietat d’ús d’una màscara homologada, la distància tant entre alumnes com amb els professors, la desinfecció de mans amb gel hidroalcohòlic i la correcta ventilació de les aules.

Al País Valencià, dijous hi ha prevista una reunió entre la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, la consellera de Sanitat, Ana Barceló, i els rectors de totes les universitats per a tractar la tornada a classe i tots els aspectes relacionats. Fonts de la conselleria de Pascual expliquen a VilaWeb que cap universitat no ha demanat de fer els exàmens de manera telemàtica i la intenció és mantenir el protocol aprovat abans de començar el curs.

Al juliol, la Conselleria d’Universitats i els rectors van acordar que durant el primer quadrimestre se seguiria un model mixt, amb les classes teòriques impartides majoritàriament de manera no presencial i les classes pràctiques amb la màxima presencialitat possible. Amb tot, la realitat és que la docència telemàtica no s’ha implantat uniformement, sinó que cada facultat i cada grau ha decidit com impartir les assignatures.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.