La Universitat de Lleida es desvincula finalment d’un concurs d’història relacionat amb l’extrema dreta

  • La universitat rectifica i diu que no pot donar suport a una activitat relacionada amb entitats "fortament ideologitzades"

VilaWeb
La universitat de Lleida, en una imatge d'arxiu.
17.01.2025 - 19:34
Actualització: 17.01.2025 - 20:18

La Universitat de Lleida (UdL) s’ha desvinculat finalment del concurs Olimpíada Catalana d’Història d’Espanya (OCHE) per la vinculació que té amb entitats de l’extrema dreta.

El concurs era organitzat per la Fundació Neos, el sindicat AMES i més organitzacions. La universitat argumenta que l’activitat està vinculada a organitzacions “fortament ideologitzades” amb un biaix notable en la visió de la història, fet que considera incompatible amb el rigor acadèmic d’una institució pública.

El concurs, previst el 21 de març, s’adreçava a estudiants de segon de batxillerat i prometia com a premi una matrícula gratuïta de primer any a la UdL. Ara la universitat ha anunciat que ni proporcionarà el premi ni cedirà les seves instal·lacions per a l’esdeveniment. Segons fonts de la UdL, la proposta no complia els estàndards mínims exigibles per a una activitat acadèmica.

Reconeixement d’errors en el control del procés

La UdL ha reconegut públicament que el concurs es va aprovar per una manca de control en els procediments interns. La iniciativa va ser presentada per un professor de l’àrea d’història, que havia rebut la proposta del sindicat AMES. Després d’un tràmit poc exhaustiu, el vice-rectorat d’Estudiants i el Consell Social van donar-hi el vist-i-plau.

“Reconeixem aquests dos nivells de manca de control”, diuen els responsables de la UdL, que asseguren que s’han pres mesures per a revisar i reforçar els procediments d’aprovació d’activitats d’aquesta mena. La universitat ha demanat disculpes a la societat lleidatana i catalana per aquest incident i ha subratllat que el concurs no era una iniciativa promoguda directament per la UdL.

Els patrocinadors del concurs

El concurs tenia el suport d’entitats com la Fundació Neos, presidida per Jaime Mayor Oreja, coneguda per la seva oposició a l’eutanàsia, l’avortament, la llei de memòria democràtica i l’autodeterminació, entre més. També hi participava el sindicat AMES, que qüestiona el model d’immersió lingüística català, i més organitzacions, com Aixeca’t i l’Associació Cultural Héroes de Cavite, amb postulats alineats amb la defensa de la unitat d’Espanya i una visió crítica del moviment independentista català.

Compromís amb el rigor acadèmic

La UdL ha reafirmat el seu compromís amb la qualitat i la neutralitat acadèmiques, i ha dit que no permetria que es repetís cap situació similar. Amb aquesta decisió, la UdL vol preservar la seva credibilitat i garantir que totes les activitats amb el seu aval compleixen els estàndards exigits a una institució pública d’ensenyament superior.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor