PSPV, Compromís, C’s i Podem creuen que l’accident de metro era “evitable” i veuen responsables a Camps i Cotino

  • Elaboren una proposta de dictamen conjunta després de 20 sessions de comissió, 150 hores de compareixences i més de 70 testimonis

VilaWeb
Redacció
24.06.2016 - 15:36
Actualització: 25.06.2016 - 02:10

Elaboren una proposta de dictamen conjunta després de 20 sessions de comissió, 150 hores de compareixences i més de 70 testimonis

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

PSPV, Compromís, Ciutadans (C’s) i Podem consideren que l’accident de Metrovalencia del 2006 en què van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides era “previsible i evitable”, ja que “la línia 1 no era segura”. Alhora, veuen responsables polítics del sinistre a l’expresident de la Generalitat, Francisco Camps; a l’exvicepresident Víctor Campos; als exconsellers Juan Cotino i Serafín Castellano –este últim era llavors portaveu del grup popular– i a l’exdirector general de Transport José Vicente Dómine.

Així consta en la proposta de dictamen de 296 pàgines sobre la comissió d’investigació de l’accident del metro del 3 de juliol que s’ha celebrada deu anys després, després de 20 sessions, 150 hores de compareixences i més de 70 testimonis, que han presentat este divendres els diputats Ana Barceló (PSPV), Isaura Navarro (Compromís), Fabiola Meco (Podem) i Alexis Marí (Ciutadà) en roda de premsa.

El dictamen elaborat per estos quatre grups –que es debatrà i votarà en comissió el 5 de juliol i després passarà al ple–, dividix les responsabilitats en tres grups. Polítiques, d’una banda, per les quals consideren responsables a Camps, Cotino, Castellano, Campos i Dómine, als quals acusen de “lluitar constantment contra la veritat”, així com de “mentir” a la societat” i de “maltractar” les víctimes de l’accident, ha destacat Alexis Marí.

Un altre bloc de responsabilitats es referixen a la gestió en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), en què hi ha hagut “múltiples deficiències”, i apunten l’exdirectora gerent Marisa Gracia; al qual fora responsable de recursos humans de l’empresa pública Dionisio García; l’exdirector adjunt d’explotació Vicente Contreras; l’exdirector d’operacions Manuel Sansano; el qui fora cap de tallers Francisco García Sigüenza; i l’excap de tallers de València Sud Luis Miguel Domingo.

Respecte a les responsabilitats per la comunicació, PSPV, Compromís, C’s i Podem denuncien que en Radiotelevisió Valenciana (RTVV) hi va haver “falsedat, ocultació, falta de transparència i tripijoc de notícies”, del que consideren responsables a l’exdirector de RTVV Pedro García i l’exresponsable d’Informatius Lluís Motes.

Pel que fa a les causes de l’accident, Isaura Navarro ha destacat que han estat “múltiples”. Entre les quals hi ha, ha destacat la “falta d’inversió i la gestió dolenta en matèria de seguretat, ja que esta última “descansava exclusivament en el factor humà”.

També ha denunciat la incompleta instal·lació del sistema de frenada FAP i de les balises, l'”obsolescències” de les UTE, la falta d’inversió en material rodant i les avaries “de manera reiterada”. A més, ha assenyalat que les finestres dels combois es van canviar per un model “que ningú va analitzar la seua seguretat”. “Parlar sol de la velocitat ha estat una estratègia per a ocultar la realitat de la gestió dolenta del transport públic”, ha ressaltat.

Respecte a les conclusions, de les 44 que establixen Fabiola Meco ha destacat que l’accident era “previsible i evitable” i que la línia 1 de Metrovalencia “no era segura”. També ha assenyalat que després del sinistre hi ha hagut “caos i desorganització” que la comissió d’investigació sobre l’accident que s’ha fet el 2006 “va estar controlada pel PP, el seu grup parlamentari i FGV per a evitar que es depuraren responsabilitats polítiques i per por a les responsabilitats penals”.

De la mateixa manera, ha manifestat que la gestió política de l’accident ha estat “negligent i opaca”. Així, ha dit que hi ha hagut “negligència” en la gestió de les ajudes als familiars i a conèixer les causes de l’accident i “mala fe en la manipulació informativa en interès partidista”. A més, ha denunciat “menyspreu” a l’Associació de Víctimes del metro del 3 de Juliol.

RECOMANACIONS

El dictamen també té una sèrie de recomanacions perquè un accident com el del 2006 no torne a succeir. Entre les quals hi ha, els quatre grups parlamentaris insten al Consell a elaborar un projecte de Llei de Seguretat sobre el Transport Ferroviari, a crear un organisme independent que vetlle per la seguretat i a regular la creació i funcionament de les oficines d’atenció a les víctimes en qualsevol catàstrofe”.

També demanen a FGV que revise els protocols per a actuacions de risc en la circulació i que la Conselleria de Justícia analitze els mitjans amb els quals compte en Institut de Medicina Legal per a l’acompliment de les seues funcions.

“ALLUNYATS D’APRECIACIONS PERSONALS”

Durant la seua compareixença, Ana Barceló ha posat èmfasi que han elaborat un treball “tècnic, professional, basat en documents, informes i compareixences i allunyat d’apreciacions personals o subjectives”. Alhora, ha destacat que han respectat “escrupolosament” la presumpció d’innocència, però al mateix temps han estat “valents a l’hora d’establir responsabilitats polítiques”.

Barceló ha expressat el seu desig que “la societat valenciana done l’esquena als qui en els seus comportaments i com a responsables polítics han demostrat mesquinesa i han deshonrat la memòria de les víctimes en no voler perseguir la veritat”.

Per la seua banda, Isaura Navarro s’ha mostrat “orgullosa” del treball que han portat a terme per a saldar “el deute que esta cambra tenia amb la societat valenciana” des de fa una dècada.

Alhora, Alexis Marí ha destacat la “cooperació” que ha existit a l’hora de treballar a la comissió i ha expressat el “respecte” a les víctimes i els seus familiars i “a la veritat”, mentre que Fabiola Meco ha subratllat que han elaborat un dictamen “allunyat de tot interès partidista”.

“NEGAR LA VERITAT O SUMAR-SE A ELLA”

Inquirits sobre si creuen que el PP se sumarà a les conclusions del dictamen, Isaura Navarro ha destacat que els populars “tenen dues opcions: o seguir negant la veritat o sumar-se a ella”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any