Organyà viu amb preocupació les limitacions als vols en parapent derivades de l’activitat de l’aeroport d’Andorra

  • El consistori i les empreses del sector, amb el suport de la Generalitat, cerquen un acord amb AESA per adaptar la normativa

VilaWeb
ACN
21.08.2022 - 10:21
Actualització: 21.08.2022 - 10:37

Organyà (Alt Urgell) viu amb preocupació els efectes que té l’activitat de l’aeroport d’Andorra sobre el parapent. El fet que el terme quedi dins la zona d’informació de vol (FIZ) que s’ofereix a les aeronaus comercials des de la torre de control implica que, quan hi ha una operació d’aquesta mena, no es permeti el vol en parapent.

Ara per ara, l’única ruta regular en marxa és la que enllaça amb Madrid, que presta servei cada divendres i diumenge. Les empreses de parapent no poden oferir l’activitat en dos dels dies de més demanda i, per això, juntament amb l’ajuntament i amb el suport de la Generalitat de Catalunya, volen arribar a un acord amb l’Agència de Seguretat Aèria espanyola (AESA).

El director de l’empresa Parapent Organyà, David Guardiola, assegura que les restriccions impliquen de perdre una desena de vols cada divendres i diumenge i haver d’intentar de recuperar una part de l’activitat tot concentrant-la el dissabte. Ara a l’estiu, quan també té clients durant la resta de la setmana, es troba que quan s’activa la FIZ per alguna operació a l’aeroport –amb un avís de 24 hores d’antelació– es veu obligat a reajustar els horaris ja pactats amb els clients, la majoria dels quals són de fora i una part important provinent de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Guardiola explica que, en vista d’això, han intentat d’ajustar horaris i fer servir un altre envol de la localitat, a més de reduir costs. Tot i això, creu que si no s’arriba a una solució per a fer compatible aquesta activitat amb la de l’aeroport, “probablement no serà factible el negoci“. Una de les possibilitats que posa damunt la taula és que els avions sortissin a més alçada i rectifiquessin lleugerament la trajectòria. També indica que en uns altres punts d’Europa, totes dues activitats aèries són compatibles.

Per la seva banda, el batlle d’Organyà, Celestí Vilà, també afirma que hi ha uns quants països europeus on conviuen el parapent i l’activitat aeroportuària i que, per aquest motiu, fa temps que treballen per resoldre aquesta situació, que reconeix que és “preocupant” per al municipi i l’economia. De fet, ja s’ha elaborat un informe dirigit a AESA sobre la qüestió, amb l’objectiu que se’n pugui parlar i arribar a un acord. També ha dit que és prevista una reunió a principi de setembre per a parlar-ne.

Gran inversió per a l’activitat del parapent

Vilà assegura que s’han dut a terme unes quantes trobades amb representants d’Aeroports de Catalunya i de la Federació Aèria Catalana per cercar-hi solucions, tot i que ha volgut deixar clar que l’autorització ha d’arribar d’AESA. A més, ha recordat que el consistori dóna suport a l’activitat del parapent, ja que el 2019 es van invertir més de 400.000 euros per adequar la zona d’envol municipal. També ha indicat que Organyà és considerat pels parapentistes acrobàtics com un dels “millors llocs del món” per a fer aquesta activitat.

Per una altra banda, fonts del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori han detallat que s’han fet reunions d’ençà del març de l’any passat per tal de donar suport tècnic als batlles i a les empreses de parapent. També han indicat que s’ha ajustat tant com ha estat possible l’horari d’activació comercial de l’aeroport per tal de minimitzar-ne l’afectació i que, en el cas del vol regular de divendres i diumenge, es fa amb dues hores i mitja d’activació, el mínim legal. Finalment, han explicat que el maig es va fer arribar aquesta inquietud a la nova directora general d’AESA.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any