El negre té nom i ningú no ha demanat perdó

  • És clar que, definitivament, cal mirar el passat amb humilitat, si cal reconeixent errors i esmenant-los

Estel Solé
02.07.2025 - 21:40
Actualització: 03.07.2025 - 08:30
VilaWeb

El documentalista Fèlix Colomer ha ideat i dirigit un documental que heu de veure tant sí com no. El trobareu fraccionat per capítols a la plataforma 3Cat; es diu El negre té nom, un títol que ja apunta la gran reivindicació i la fita històrica que ha aconseguit Colomer i que mereix, jo diria, un reconeixement de país. El documental causa tal sacsejada a l’ànima, a la consciència individual i col·lectiva que requereix pair-lo lentament perquè se’ns presenta amb una sinceritat tan senzilla i crua com un plat copiós que vam empassar-nos fa anys, com qui no vol la cosa, i que, ara, gràcies a aquest film, sabem que encara en digerim totes les derivades i els fets ignominiosos que hem silenciat com a societat catalana.

Qui més qui menys, sap que a Banyoles hi hagué un home negre exposat en un museu. Potser ho recordem vagament perquè fou un fet que vam normalitzar unes quantes generacions de catalans. Un home que va ser disfressat de salvatge, que va ser ridiculitzat. El que no vam saber o no vam voler descobrir és que aquell cadàver havia estat profanat, li van arrencar la pell, el van dissecar com un animal i el van traslladar de l’Àfrica a Europa per acabar, finalment, dins una vitrina del Museu Darder de Banyoles.

Resumint molt, podríem dir que El negre té nom és un documental que explica la història oculta del negre de Banyoles amb l’objectiu de descobrir qui era aquella persona i quin nom tenia, per tal de dignificar-lo, alhora que pretén mostrar-nos les cares (dures, hipòcrites algunes, i heroiques, algunes altres) de tots els implicats en aquella polèmica que esclatà poc abans dels jocs olímpics del 92. Però la feina de recerca periodística i d’investigació de Colomer ens ofereix un retrat polièdric amb acurades capes de profunditat de les quals deriven múltiples temes d’anàlisi. Tot plegat aconsegueix que el film superi la pròpia sinopsi per esdevenir una peça de qualitat que transcendeix la història de l’home negre i explica, en definitiva, una part de la història de la nostra societat, del nostre país, que té un abast internacional.

L’honestedat i la manca de por de Fèlix Colomer el converteixen en un documentalista excepcionalment hàbil a l’hora de fer entrevistes: ja els agradaria a grans noms del periodisme tenir el mestratge de Colomer a l’hora d’acorralar els seus entrevistats amb educació, elegància i sense escabellar-se. El resultat d’aquesta transparència que mostra Colomer quan exerceix d’entrevistador ens regala moments brillants en què els entrevistats es troben obligats a dir la veritat i a reconèixer les seves contradiccions com si fossin a la consulta d’un psicoanalista. Malgrat que no és el tema principal del documental, Colomer aconsegueix fer un retrat de la classe política del nostre país, en el món local, però extrapolable a un abast més ampli, en què ningú no surt gaire ben parat: mentides, falsedats, secretismes, traïcions i un seguit de comportaments que foten passar vergonya. D’alguna manera, Colomer, amb l’enregistrament del documental, els ofereix la possibilitat de redimir-se, d’esmenar els errors del passat, i són ben pocs els qui tenen la grandesa humana de fer revisionisme i admetre els seus errors.

Un altre retrat interessant és el social: com la població banyolina no va qüestionar-se mai la presència del “seu” negre al museu, de la mateixa manera que no vam fer-ho la resta de ciutadans de Catalunya, ni les institucions. Quan el doctor Alphonse Arcelin alça la veu, denuncia aquella ignomínia i demana la retirada de l’home negre exhibit, la resposta de la població és defensiva: alcen els seus arguments per mantenir un home dissecat a la seva població al·legant que “sempre hi ha sigut”, “ja forma part del poble” i més raonaments que, en cap cas, no tenen en compte la veu de les persones racialitzades que se senten profundament atacades. Aquells arguments podrien arribar-se a entendre durant els anys noranta perquè lamentablement el racisme era inherent a la nostra societat. La mostra que érem molt cecs en aquest sentit és un detall que es veu en el documental: mentre entrevisten un testimoni, rere seu, hi ha una bossa de Conguitos, els cacauets folrats de xocolata que formen part de la infància d’unes quantes generacions. El fet més curiós i trist del cas és que en l’actualitat, quan Colomer torna a Banyoles per demanar als banyolins què en pensen ara de tot plegat i si han canviat d’opinió, la gran majoria es refermen en el que defensaren en el seu moment, confessant que encara no entenen per què es va haver de retirar “el negre”.

Seguint el rastre d’investigació del periodista Miquel Molina (autor del llibre Naturaleza muerta) i amb l’assessorament del forense Narcís Bardalet, Fèlix Colomer aconsegueix de posar nom al negre: es deia Molawa VIII, era de Litaku, un poble de Sud-àfrica, i era cap d’una tribu.

És cert que no podem mirar el passat amb els ulls del present, perquè els contextos socials s’han transformat, sortosament, però és clar que, definitivament, cal mirar el passat amb humilitat, si cal reconeixent errors i esmenant-los. Perquè aquí hi ha un jove documentalista –amb un talent immens i espero que amb una fructífera carrera al davant– que ha aconseguit, juntament amb el seu equip, allò que no ha aconseguit cap administració, allò que no s’ha aconseguit com a país: posar nom i dignificar aquell home que durant dècades vam anomenar “el negre de Banyoles”.

En definitiva, un documental absolutament necessari que ens interpel·la, que ens obliga a repensar-nos i que, si no és que estem deshumanitzats del tot, ens fa partícips d’una vergonya col·lectiva que mereix que certa gent demani disculpes, perquè, de moment, aquí ningú no ha demanat perdó.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor