Milers de fidels participen en la romeria de la Santa Faç, marcada per l’absència de Mazón

  • Diana Morant i Joan Baldoví critiquen durament l'absència del president de la Generalitat

VilaWeb
Una pancarta exigeix la dimissió de Mazón a la romeria de la Santa Faç (fotografia: EFE / Morell).
01.05.2025 - 10:32
Actualització: 01.05.2025 - 11:27

Milers de persones participen avui en la tradicional romeria de la Santa Faç, a Alacant, una de les cites religioses i culturals més multitudinàries del calendari valencià.

D’ençà de l’any 2010, quan Francisco Camps era en el punt de mira per l’escàndol de la Gürtel, no hi ha faltat mai cap president de la Generalitat, però enguany Carlos Mazón no hi ha assistit, atès que és de viatge institucional als Estats Units per a tractar afers comercials. Avui, els pelegrins també han fet palès el malestar amb el president i n’han reclamat la dimissió amb una pancarta gegant.

A les 7.00, la ciutat d’Alacant ha començat a omplir-se de pelegrins, vestits amb brusa negra i mocador blau i blanc al coll, que recollien les tradicionals canyes de romaní davant la cocatedral de Sant Nicolau de Bari.

A partir de les 8.00, han recorregut els vuit quilòmetres fins al monestir de la Santa Faç, on es venera el llegendari llenç que, segons la tradició, va plorar una llàgrima miraculosa l’any 1489 i va posar fi a una gran sequera. El recorregut, com sempre, ha estat acompanyat pel res del viacrucis i un ambient festiu, però també espiritual.

Un moment del pelegrinatge (fotografia: EFE / Morell).

Crítiques a Mazón

La ministra de Ciència espanyola i dirigent del PSPV, Diana Morant, ha qualificat l’absència del president Mazón d’anomalia democràtica i ha acusat el president de no voler escoltar la veu del poble. “No pot estar al costat del seu poble ni tan sols en un dels dies més importants d’Alacant”, ha declarat Morant a les portes de la cocatedral.

També n’ha parlat el síndic de Compromís, Joan Baldoví, que ha dit que el president fugia del seu propi poble i que el viatge als EUA era una excusa. Ha afegit que la gent normal i corrent podia ser allí i ha reblat: “Un líder que no pot trepitjar el carrer no mereix continuar presidint la Generalitat.”

obres
actors
  • Carlos Mazón
  • Diana Morant
  • Joan Baldoví
  • Generalitat Valenciana
  • Francisco Camps
  • PSPV
  • Compromís
llocs
  • Alacant
  • Monestir de la Santa Faç
  • Cocatedral de Sant Nicolau de Bari
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Festa de les Fogueres d'Alacant
temes
  • Política
  • Cultura
subtemes
  • Absència del president Mazón
  • Crítiques polítiques de Morant i Baldoví
  • opacitat institucional
  • Cas Koldo
VilaWeb ja ha explicat que l’absència de Carlos Mazón a la romeria de la Santa Faç, en què milers de fidels han combinat devoció, festa i crits de “dimissió” contra el president, s’inscriu en un patró de fugida dels grans actes populars, com ja va passar amb els Moros i Cristians d’Alcoi, també criticat durament per l’oposició . En aquest context, Compromís ha posat el focus en el viatge als EUA amb què Mazón ha justificat aquestes absències, que ha costat prop de 50.000 euros i no ha generat cap acord comercial, segons que denuncia la coalició .

Per una visió més àmplia del malestar social i institucional que acompanya el president, es poden llegir les informacions sobre altres festes i romeries on Mazón ha evitat el contacte amb la gent per por de protestes, com la Magdalena de Castelló i la Crida de les Falles . També hi contribueixen les crides a mobilitzar-se el 9 d’Octubre davant el Palau, que denuncien una “anomalia democràtica” i reclamen el final del seu govern , així com les polèmiques declaracions del Consell sobre col·lectius de víctimes i protestes, que han tensat encara més el clima polític .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor