19.06.2025 - 21:40
|
Actualització: 19.06.2025 - 23:22
The Washington Post · Will Oremus
Quan fa una dècada que va comprar WhatsApp, Meta ha anunciat que començarà a mostrar anuncis a l’aplicació.
La mesura, anunciada aquesta setmana, podria obrir una nova font d’ingressos, potencialment enorme, per al gegant de les xarxes socials, però també s’arrisca que alguns usuaris deixin l’aplicació i de topar-se amb obstacles legals.
Abans de vendre l’empresa, l’any 2014, els fundadors de WhatsApp s’havien mostrat molt contraris a la idea de mostrar publicitat a l’aplicació. “Recorda que quan hi ha publicitat pel mig, el producte ets tu, l’usuari”, escrigué l’any 2012 el cofundador de WhatsApp, Jan Koum, en una entrada al bloc titulada “Per què no tenim publicitat”. Originalment, WhatsApp es finançava a còpia de cobrar per cada descàrrega de l’aplicació, una pràctica que Facebook abandonà l’any 2016.
Koum continuà al capdavant de WhatsApp fins el 2018, quan abandonà Facebook –ara Meta– després d’un enfrontament, segons que sembla, amb la direcció de la companyia per diferències amb la política de privacitat a WhatsApp.
Així i tot, Meta ha mantingut WhatsApp lliure de publicitat fins ara. Hi ha estat molt més temps que no esperaven molts observadors del sector, atesa la pressió que ha rebut la companyia per a demostrar que la compra de l’aplicació ha valgut la pena, en termes comercials.
En els anys d’ençà que Meta la comprà, WhatsApp ha esdevingut una de les xarxes socials amb més usuaris del món. El conseller delegat de Meta, Mark Zuckerberg, anuncià a l’abril que WhatsApp havia superat els 3.000 milions d’usuaris, cosa que significa que compta amb més usuaris que Instagram i tot. Això fa de WhatsApp un mercat especialment fèrtil per a la publicitat, la principal font d’ingressos de Meta.
Aquests darrers mesos, WhatsApp ha presentat –amb bona rebuda– una nova funció que permet als usuaris de xatejar amb empreses i negocis –per exemple, per a demanar-los els horaris d’obertura o per a fer una comanda. Meta també ha activat eines que permeten als anunciants de respondre a les preguntes dels usuaris amb l’ajut d’intel·ligència artificial.
Ara aquestes empreses també podran anunciar-se per mitjà de l’aplicació.
Ara per ara, els anuncis tindran un abast limitat. En l’entrada al bloc en què anuncià la mesura, WhatsApp explicà que els anuncis es limitarien a la pestanya “Actualitzacions” de l’aplicació, on es troben els estats dels “canals” públics que segueix un usuari. Les empreses podran promocionar el seu canal, cobrar als usuaris per subscriure’s a actualitzacions exclusives, o bé publicar un anunci que apareixerà als feeds dels seguidors en forma d’actualització d’estat. Aquests anuncis podran incloure invitacions a enviar missatges directes a l’empresa.
Com la majoria dels anuncis als serveis de Meta, l’aplicació determinarà quin anunci mostra als usuaris segons les dades que WhatsApp reculli sobre els seus interessos. Però WhatsApp, segons Meta, tan sols emprarà “informació limitada” a l’hora de triar quins anuncis mostra a l’usuari, incloent-hi el país o la ciutat de l’usuari, la llengua, el canal que segueix i la manera com interactua amb els anuncis que veu, segons que ha explicat la companyia. Dit altrament: WhatsApp no decidirà quins anuncis mostra a l’usuari segons amb qui xateja o segons el contingut dels seus xats, que continuaran essent privats i romandran encriptats.
El preu de les accions de Meta pujà prop d’un 3% dilluns, el dia de l’anunci, en un reflex de l’entusiasme dels analistes de mercat per la decisió. Tot i que la xifra total d’usuaris dels serveis de Meta ha continuat augmentant aquests mesos, els darrers resultats trimestrals de la companyia evidenciaren que el ritme de creixement dels ingressos publicitaris s’havia alentit, i que la quantitat d’ingressos que Meta obtenia de l’usuari mitjà també havia caigut.
Si bé els inversors han aplaudit la decisió, alguns defensors de la privadesa i la competència s’hi han mostrat força més escèptics.
La decisió d’incorporar anuncis a WhatsApp ha suscitat les crítiques de l’organització austríaca sense ànim de lucre NOYB (acrònim de “none of your business”, és a dir, “no n’has de fer res”), presidida per l’advocat i activista Max Schrems. En un comunicat publicat dilluns, Schrems afirmà que la iniciativa de Meta podria violar l’estricta legislació europea sobre competència i privadesa si implicava la vinculació de les dades dels usuaris de les diferents xarxes socials de l’empresa sense tenir-ne el consentiment explícit.
El portaveu de Meta, Joshua Breckman, defensà que el comunicat de Schrems havia malinterpretat l’anunci de l’empresa, i matisà que WhatsApp accediria a les dades dels perfils de l’usuari a Facebook i Instagram únicament si optava perquè fos així.
“No crec que puguem ser més clars sobre quina informació es fa servir per a determinar els anuncis que mostrem: informació limitada provinent de WhatsApp”, digué Breckman, que afegí que els usuaris que empraven WhatsApp només per a parlar amb els seus contactes privats no es veurien afectats pel canvi de cap manera.
El moment triat per a anunciar la decisió de mostrar anuncis a WhatsApp suggereix que Meta confia que el resultat de l’històric judici per comportament monopolístic que afronta als Estats Units serà favorable als seus interessos.
La Comissió Federal de Comerç dels Estats Units al·lega que Meta disposa d’un monopoli il·legal sobre les xarxes socials de missatgeria personal –en gran part, gràcies a les compres de WhatsApp i Instagram, dos serveis que reclama que s’escindeixen de la resta de la matriu. Es preveu que la sentència del cas arribi abans de final d’any.
A X, l’autor antimonopolista Matthew Stoller insinuà que la decisió de mostrar anuncis a WhatsApp no era sinó una prova més del poder monopolístic de Meta. “Meta posa anuncis a WhatsApp, és a dir, apuja els preus”, escrigué.
En un missatge a Bluesky, la presidenta de Signal –una organització sense ànim de lucre que reivindica d’oferir un servei de missatgeria de privadesa màxima– aprofità l’avinentesa per a reivindicar la seva plataforma com una alternativa més segura i privada a WhatsApp. “Prometem un servei sense interferències de la IA i sense anuncis invasius, faci què faci la resta del sector”, escrigué.
- Subscribe to The Washington Post
- Podeu llegir més reportatges del Washington Post publicats en català a VilaWeb