08.04.2025 - 15:35
Meta ha anunciat avui una nova tongada de restriccions automàtiques als comptes d’Instagram per a adolescents. L’empresa nord-americana endureix les condicions d’ús per als menors de setze anys, que ja estaven subjectes a limitacions des del llançament dels anomenats comptes per a adolescents. A partir d’ara, aquests usuaris no podran fer emissions en directe ni desactivar el filtre que difumina imatges potencialment sexuals en els missatges privats, llevat que tinguin l’autorització expressa d’un adult responsable. A més, Meta ha informat que aquestes proteccions s’estendran a Facebook i Messenger en les pròximes setmanes.
De moment, el desplegament començarà als Estats Units, el Regne Unit, Austràlia i el Canadà, però l’empresa diu que vol estendre les funcions arreu del món. No ha concretat quan arribaran aquestes noves funcions als Països Catalans ni en quines condicions exactes es podran activar.
L’anunci és la continuació d’un canvi de política iniciat l’any passat, quan Instagram va començar a configurar automàticament els comptes dels adolescents com a perfils protegits. El model, batejat com a “Teen Accounts”, inclou filtres de contingut, restriccions en els contactes i alertes per limitar el temps d’ús de l’aplicació. Ara, amb els nous canvis, Meta incrementa el control sobre dues funcionalitats especialment delicades: els directes i les imatges que poden contenir nuesa.
“Sabem que als pares els preocupa que desconeguts contactin els seus fills o que rebin imatges no desitjades”, diu la nota de premsa que ha publicat l’empresa. Per això, aclareixen, han decidit de requerir el consentiment dels adults abans no es pugui accedir a aquestes funcions. Les actualitzacions s’implantaran gradualment durant els mesos vinents.
Controls més estrictes i automatitzats
La filosofia general dels comptes per a adolescents és aplicar restriccions estrictes de manera automàtica i no permetre que es desactivin sense la intervenció d’un adult. Per exemple, tots els comptes creats per usuaris de tretze a quinze anys es fan privats per defecte, tenen desactivades les notificacions durant la nit, activen recordatoris per a deixar l’aplicació al cap d’una hora i limiten qui pot enviar-los missatges: només els poden contactar perfils que ja segueixen o amb qui tenen una connexió prèvia.
L’empresa diu que més de 54 milions de joves d’arreu del món ja tenen activat aquest model de control parental. I segons una enquesta encarregada a la consultora Ipsos, el 94% dels pares als Estats Units consideren útils aquestes limitacions, i el 85% creuen que els facilita la tasca d’acompanyar els fills en l’ús de les xarxes.
Aquest enfocament respon a la pressió creixent sobre Meta, que fa anys que rep crítiques per l’impacte dels seus serveis en la salut mental dels adolescents. L’any 2021, una filtració interna feta pública pel Wall Street Journal va demostrar que la companyia sabia que Instagram podia agreujar trastorns com ara l’ansietat o la dismòrfia corporal entre les adolescents. Des d’aleshores, ha impulsat una campanya de reformes amb l’objectiu de recuperar la confiança de les famílies.
Una arquitectura de vigilància més sofisticada
L’adopció del model Teen Accounts mostra l’aposta de Meta per transformar el control parental en un sistema automatitzat, integrat directament a l’arquitectura de les aplicacions. Els comptes ja no depenen només de la supervisió humana o de la configuració manual dels pares, sinó que apliquen filtres, bloqueigs i avisos sistemàtics per defecte. Això pot tenir conseqüències positives en termes de protecció, però també obre interrogants sobre la capacitat de decisió dels adolescents i la relació amb les plataformes.
Diverses organitzacions de defensa dels drets digitals han avisat que el control excessiu pot derivar en una vigilància constant i en la infantilització del jovent. A més, alerten que la recollida de dades sobre els menors per a aplicar aquestes restriccions pot esdevenir una forma més sofisticada de perfilatge, si no s’hi posen límits clars.
Per part de Meta, defensen que les dades només es fan servir per a aplicar les restriccions i que el sistema s’ha dissenyat “amb les famílies en ment”. També afirmen que continuaran escoltant l’opinió dels usuaris i que treballen amb experts en seguretat digital, educació i psicologia adolescent per a refinar les mesures.
Un avenç real o una rentada de cara?
Malgrat l’aprovació majoritària dels pares que recull l’enquesta d’Ipsos, queda pendent de veure com percebran aquests canvis els adolescents. L’empresa no ha publicat dades sobre l’opinió dels usuaris joves, ni sobre l’eficàcia real de les mesures a mitjà termini.
És cert que el 97% dels adolescents de tretze a quinze anys han mantingut actives les restriccions per defecte des que es van implementar, segons que diu Meta. Però aquest percentatge reflecteix una configuració que no poden canviar sense permís, i per tant no és clar si ho fan per voluntat o per manca d’alternatives.
Amb tot, la companyia insisteix que el model Teen Accounts és un avenç per a la seguretat digital i que s’anirà ampliant durant el 2025. En un context de regulació europea més estricta –amb iniciatives com el Reglament de Serveis Digitals (DSA)–, aquesta mena d’anuncis s’han convertit en una estratègia per a mostrar voluntat de col·laboració i adaptar-se a les noves normes.