04.01.2023 - 18:40
|
Actualització: 04.01.2023 - 19:28
La justícia europea ha declarat il·legal la base jurídica del negoci publicitari de Meta –la matriu de Facebook, Instagram i Whatsapp–, que es basa a extreure dades personals dels usuaris per a oferir-los anuncis microsegmentats; és a dir, ajustats a la seva activitat a les xarxes. D’altra banda, la UE ha imposat a Meta una multa de 390 milions d’euros (210 dels quals per a Facebook i 180 dels quals per a Instagram) per haver tractat d’ençà del 2018 les dades dels seus usuaris amb un mètode que ara ha declarat irregular.
L’origen de la sentència es troba en el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) de la UE, aprovat l’any 2018, que estipula que els usuaris han de donar un permís “lliure i informat” als administradors de les xarxes socials que empren en cas que facin ús de les seves dades amb finalitats publicitàries.
Tanmateix, tant Facebook com Instagram obliguen els usuaris a signar uns termes i condicions per a fer ús dels seus serveis que els forcen a acceptar el model d’ús de dades personals de Meta; en cas contrari, no se’ls permet de fer servir les plataformes que la matriu opera. Els usuaris tampoc poden retirar el seu consentiment a la política d’ús de dades de Meta amb posterioritat; en cas contrari, se’ls obliga a esborrar el seu compte.
Ara, les autoritats comunitàries han declarat que aquesta pràctica suposa un “consentiment forçat” que és incompatible amb la legislació europea sobre protecció de dades. Meta disposa ara de tres mesos per a esmenar el seu model de negoci de publicitat personalitzada a la UE o bé serà obligada a retirar els seus serveis del mercat europeu.
En un comunicat publicat poc després de la sentència, Meta ha expressat disconformitat amb la decisió de la justícia europea. “Creiem fermament que el nostre enfocament respecta el RGPD, per la qual cosa estem decebuts per aquesta decisió i tenim la intenció de recórrer tant el fons de les sentències com les multes”, ha avançat la matriu. I ha afegit: “Facebook i Instagram són intrínsecament personalitzats, i creiem que proporcionar a cada usuari la seva pròpia experiència única –incloent-hi els anuncis que veuen– és una part necessària i essencial d’aquest servei.”