Junts denuncia l’exclusió del català en la regularització d’immigrants del govern espanyol

  • El partit prepara una denúncia a la Unió Europea i impulsarà iniciatives a totes les cambres on té representació

VilaWeb
17.04.2026 - 09:17
Actualització: 17.04.2026 - 11:19

Junts ha denunciat que el procés de regularització d’immigrants impulsat pel govern espanyol ignora el requisit de conèixer el català. El partit, en un comunicat, explica que ha encarregat al seu departament jurídic la preparació d’una denúncia davant institucions europees per la vulneració de diverses directives i la marginació d’una llengua cooficial com a criteri d’integració.

Junts també ha anunciat que portarà a totes les cambres on té representació una sèrie d’iniciatives amb l’objectiu de corregir la situació. Avisa igualment que aquest procés està provocant un greu col·lapse als ajuntaments catalans.

El moviment de Junts arriba hores després que la Plataforma per la Llengua denunciés que la normativa publicada al BOE no s’adequava amb el que havia dit el govern.

El català, exclòs com a requisit pel govern espanyol

Segons Junts, el govern espanyol ha modificat el decret excloent el català com a requisit per a obtenir la residència. Asseguren que la llengua només apareix en un informe d’arrelament opcional en casos concrets i que, si les persones regularitzades ja treballen a Catalunya, no cal que acreditin cap coneixement del català.

El partit recorda que, segons el govern de Salvador Illa, fa dos mesos es va anunciar que el català seria requisit per a renovar la residència al cap d’un any dins la regularització extraordinària del govern espanyol. Tanmateix, Junts assenyala que aquesta condició no s’ha inclòs al text normatiu publicat al BOE.

Crítiques al Departament de Política Lingüística i al Pacte Nacional per la Llengua

En el comunicat, Junts lamenta: “Un cop més, el govern de Salvador Illa ha enganyat als catalans i torna a demostrar que l’existència d’una Conselleria de Política Lingüística és només pura façana i que acords com el Pacte Nacional per la Llengua són paper mullat”.

Problemes als ajuntaments i crítiques al decret llei

El partit també critica que el govern de Pedro Sánchez hagi aprovat la regularització per mitjà d’un decret llei i alerta que tots els problemes s’han externalitzat als ajuntaments. Segons Junts, els ajuntaments es troben desbordats, sense finançament ni capacitat administrativa per abordar el procés amb garanties.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor