12.03.2025 - 14:29
|
Actualització: 12.03.2025 - 18:07
El Departament d’Empresa i Treball ha decretat uns serveis mínims del 66% en hores punta i del 33% en les altres hores per a les set jornades de vaga convocades entre el 17 de març i el 3 d’abril a RENFE, d’acord amb l’ordre signada pel conseller Miquel Sàmper.
Es considera hora punta entre les sis del matí i dos quarts de deu del matí i entre les cinc de la tarda i dos quarts de nou del vespre. CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i Semaf van convocar unes quantes jornades d’aturades totals i parcials per denunciar els incompliments dels acords signats el 2023 que van servir per a desconvocar una altra protesta amb relació amb el traspàs de Rodalia a la Generalitat i la privatització del transport de mercaderies.
Concretament, els sindicats van convocar vint-i-quatre hores de vaga per als dies 17 i 26 de març i 1 d’abril i parcials durant la resta de dies: el dia 19 de març de 6.00 a 9.00, de 14.00 a 17.00 i de 21.00 a 23.00; el dia 24 de març de 2025: de 6.30 a 9.30, de 14.30 a 17.30 i de 20.30 a 22.30; el dia 28 de març de 2025, de 6.00 a 9.00, de 13.30 a 16.30 i de 20.30 a 23.00 i el dia 3 d’abril de 2025, de 6.30 a 9.30, de 14:30 a 17:30 i de 21.00 a 23.00.
L’ordre estableix que els serveis mínims dictats “es justifiquen pel desenvolupament de vagues anteriors amb aquestes proporcions, que han conciliat de manera equilibrada el dret constitucional a la vaga i el servei essencial al transport de la ciutadania”.
Els sindicats van denunciar fa uns dies, quan van convocar les aturades, que s’havien trencat els compromisos assolits en la reunió del 23 de novembre de 2023 que garantien que RENFE i ADIF continuarien essent els prestadors dels serveis de Rodalia, que es preservaria la integritat de la plantilla de les dues empreses i que s’establirien grups de treball i negociació per adoptar “solucions consensuades” als reptes del sector.
Ara, sostenen, s’ha comunicat la creació d’una empresa mixta aliena al grup RENFE sense comptar amb la possibilitat de participació del comitè d’empresa i s’ha impulsat l’exclusió de la línia R1 de la Xarxa d’Interès General.
Aquesta setmana, el Ministeri de Transports espanyol va decretar serveis mínims del 72% per a l’alta velocitat i de llarga distància i d’un 24% per a les mercaderies. A diferència de Catalunya, per al servei de Rodalia a l’estat espanyol s’ha establert un 75% durant les hores punta i un 50% en la resta de la jornada.