fruites d'estiu

El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

L’estiu és una època de gran varietat de fruites refrescants i de fruits silvestres. Aquestes fruites les podem aprofitar d’ençà dels volts de Sant Joan fins a mitjan setembre.

El contingut en sucre de les fruites d’estiu

  • Les cireres, les prunes i les figues tenen un contingut considerable de sucres respecte a més fruites
  • Els albercocs, préssecs, meló, síndria i els fruits silvestres, en canvi, tenen un baix contingut en sucres i són més rics en aigua

En aquesta taula podreu comparar la diferència en el contingut d’hidrats de carboni entre les fruites. Hi afegeixo les dades del pa perquè es puguin contrastar: el pa és un aliment que aporta energia mentre que la fruita és un aliment que, encara que aporti una mica d’hidrats de carboni el valor calòric és baix i té la funció d’aportar uns altres nutrients: vitamines, minerals i fibra.

Font: Taula de composició d’aliments, CESNID-Publicacions de la Universitat de Barcelona 2002.

El contingut d’antioxidants de les fruites d’estiu

  • Totes les fruites que tenen colors vius contenen antioxidants naturals que són indispensables per a mantenir el sistema immunitari en bones condicions i, per tant, ajuden a eliminar cèl·lules defectuoses i protegeixen l’organisme contra l’oxidació i l’envelliment cel·lular prematur.
  • Una bona aportació d’antioxidants a la dieta ajuda a prevenir l’aparició del càncer.
  • Les cireres, les prunes, les figues i els fruits silvestres que tenen colors molt vius, vermellosos i morats contenen les antocianines.
  • Els albercocs, els préssecs, les nectarines, el meló i la síndria són rics en carotens, que es convertiran en vitamina A, la qual també té propietats antioxidants.

Les fruites estiuenques

Juny

  • Els albercocs, que ens acompanyaran gairebé fins el setembre. Són rics en potassi i en provitamina A.
  • Comencen els nabius, que podrem comprar fins el desembre. Es recomanen a les persones amb problemes al tracte urinari pel seu contingut alt en antocianines, que ajuden a combatre’n les infeccions.
  • Pels volts de Sant Joan podem menjar l’original i delicada pereta de Sant Joan, que dura poques setmanes i és un fruit gustós, amb un bon contingut en fibra i aigua.
  • Les prunes són més dolces i gustoses ara que quan apareixen a la primavera. N’hi ha de vermelles, de grogues i de verdes, com les clàudies. Són una font important de fibra reguladora del trànsit intestinal. En tindrem fins al setembre.
  • Tindrem els primers préssecs.
  • Les nectarines i els paraguaians ja són més dolços que els primerencs, de finals de primavera.
  • Dues fruites estiuenques per antonomàsia són el meló i la síndria. Apareixen al mercat el mes de juny i es poden comprar fins el setembre o més endavant, si és d’hivernacle.

Juliol

  • Comença el millor moment del meló per a refrescar-nos tot l’estiu. És molt ric en aigua, potassi i provitamina A.
  • També és el bon moment de la síndria, rica en aigua, potassi i en licopè, l’antioxidant que li dóna el color vermell (com passa amb el tomàquet), que té poder protector i anticancerós sobre la pròstata.
  • Apareixen els préssecs del litoral català. És la fruita amb més carotens (provitamina A) i també contenen fibra i potassi.
  • Les nectarines i els paraguaians en aquest mes són més saborosos.
  • Es recol·lecta la varietat de pera llimonera.
  • Hi ha més fruits silvestres: el gerd, la grosella i la móra de color vermell o morat, amb un gust una mica àcid. Contenen fibra, potassi i vitamina C. Pel color vermell i morat característic, tal com passa amb les cireres i les prunes, contenen pigments antioxidants.

Agost

  • La figuera dóna els primers fruits, que anomenem figaflors. A l’octubre tornarà a proporcionar fruits, i aquests són els que s’anomenen figues. En els dos casos es tracta d’una fruita rica en sucres i fibra i que conté antioxidants.
  • Es cull la pera. És una fruita amb un alt contingut en aigua i fibra. També conté potassi i tanins, que tenen una acció astringent i li confereixen certa aspror

Setembre

  • És el moment dels préssecs de Lleida i l’Aragó.
  • Arriben les pomes acabades de collir, que ens acompanyaran a la tardor.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.