Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El creuer antimíssils Mariscal Ustinov, el remolcador SB-406 i el petrolier Dubna, amb set-cents homes a bord i tots tres de la flota militar russa, abandonaran dilluns el port espanyol de Ceuta. S’hi han estat d’ençà de divendres i allà han pogut proveir-se de benzina malgrat que Espanya pertanyi a l’OTAN. La sorpresa va saltar dimarts, quan el ministre d’Afers Estrangers rus Sergei Lavrov va anar a Madrid i es va entrevistar amb el seu homòleg, Josep Borrell. Feia dos anys aquest port era tancat a la flota russa, quan l’OTAN, en plena guerra de Síria, va obligar Espanya a deixar de facilitar-li l’ús.

Durant la trobada, Lavrov i Borrell van anunciar la creació d’un grup de treball conjunt per liquidar les notícies falses. A més, el ministre espanyol va afirmar que Rússia donava suport a la integritat territorial espanyola respecte de Catalunya. Tot i això, alguns diaris espanyols han acusat Rússia d’haver propagat notícies falses que han afavorit el procés d’independència, cosa que sempre s’ha provat falsa. Però ara tot indica que Rússia se n’ha aprofitat per aconseguir permís per a fondejar els vaixells a Ceuta, cosa enormement important en la seva política d’expansió en la Mediterrània. Anteriorment alguns ministres espanyols d’Afers Estrangers havien reconegut, fins i tot en declaracions públiques, que havien hagut de fer ‘favors’ a tercers països per evitar que donessin suport al govern de Catalunya.

Entre el 2010 i el 2016 van atracar a Ceuta més de seixanta vaixells militars russos, valent-se del fet que aquesta ciutat de sobirania espanyola a l’Àfrica no forma part de l’OTAN. L’octubre del 2016, enmig de crítiques duríssimes d’aliats com el Regne Unit, Alemanya i els Estats Units, Espanya va impedir que hi fondegés el grup aeronaval encapçalat pel porta-avions Almirall Kuznetsov, que es dirigia a Síria per donar suport a l’ofensiva contra Alep. D’aleshores ençà i fins aquest cap de setmana, no hi havia tornat cap nau russa.

S’escau que els vaixells russos que des del 2011 carreguen combustible al port de Ceuta ho fan regularment amb la companyia petroliera Ducar SL, vinculada familiarment a Miguel Arias Cañete, comissari europeu d’Energia i Canvi Climàtic i ex-ministre del PP.

Arias Cañete n’havia estat president fins el gener del 2012, just abans de ser nomenat ministre espanyol. Des del 28 de febrer de 2012 la dirigeix el cunyat, Miguel Domecq Solis.

Les naus militars russes fan servir les instal·lacions de Ducar als molls de Llevant i de Ponent. Els mitjans de comunicació de la ciutat han confirmat unes quantes vegades que és aquesta companyia que els proveeix directament el gasoli (vegeu la notícia de Ceuta Actualidad i la de Tiempo de Ceuta).

L’any 2013 Miguel Arias Cañete va reconèixer en una compareixença al congrés espanyol que tenia un paquet d’accions de la petroliera, exactament un 2,5% del total. Concretament, va dir que hi tenia 85.509 participacions socials d’un valor de 185.104 euros.

Tot i això, en aquell moment va explicar que Ducar era una empresa dedicada només a l’emmagatzematge de petroli, que després era comercialitzat per tercers. Com assenyala la premsa citada, la pàgina web de la companyia deixa clar que sí que subministra combustible.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.