Pel Síndic de Greuges, les mesures actuals de restricció del trànsit en dies puntuals per a determinats vehicles i les restriccions que entraran en vigor el gener de l’any vinent a Barcelona són ‘un pas endavant’ però no són suficients per respondre a ‘l’emergència climàtica’ que ha declarat el govern català.

En el Dia Mundial del Medi Ambient, Ribó ha presentat al parlament l’informe ‘La qualitat de l’aire a Catalunya’, un recull de propostes entre les quals destaca la restricció al trànsit de les zones més contaminades a la ciutat de Barcelona però també a la resta de l’àrea metropolitana o la imposició d’un peatge per accedir a determinades àrees. Per Ribó, la mobilitat encara està regida pel vehicle privat i per això reclama una T-Mobilitat i una millora de la xarxa de transport públic.

Per Ribó, ni l’estat espanyol ni el Principat han entrat ‘a fons’ a les qüestions que envolten ‘l’emergència climàtica, ‘més enllà de les grans declaracions’. Pel Síndic, ‘anem endarrerits’ i tot i considerar positiva la declaració, considera que cal omplir-la de continguts. Per això, ha elaborat una llista de recomanacions per a què les administracions impulsin mesures més efectives per lluitar contra la contaminació de l’aire. Ha recordat, en aquest sentit, que la Comissió Europea ha amonestat l’estat espanyol els darrers anys per haver superat, per exemple, límits de diòxid de nitrogen en algunes aglomeracions, o ha advertit que en ciutats com Madrid o Barcelona, el 2017, es van superar constantment els nivells de contaminació atmosfèrica.

Per això, Ribó proposa enfortir les restriccions de circulació de vehicles en els casos d’episodis d’alta contaminació, que entén que són reaccions puntuals i fer-ho amb un caràcter permanent. També demana crear un peatge per circular per determinades zones i ha recordat que és una mesura que funciona en molts indrets del planeta.

Creu que ‘a casa nostra’ també pot funcionar, sempre que es dugui a terme amb diàleg amb tots els agents del sector. Ribó ha demanat ‘mimar’ el transport públic, millorant-ne la xarxa i posant en funcionament la T-Mobilitat, un títol que ha de permetre adaptar el pagament a la mobilitat del transport de cada persona, i per tant, facilitar la tarifació social també en aquest àmbit.

Ribó també demana que la zonificació del transport públic no es faci en base a plaça Sant Jaume. Per potenciar l’ús de transport pública, el Síndic demana impulsar els ‘park-ride’ a l’àrea metropolitana prop d’estacions de tren o de ferrocarrils, per limitar l’accés del vehicle privat a les grans ciutats.

Pel que fa al transport privat, Ribó també demana promoure de manera decidida accions per fomentar l’ús del vehicle elèctric, amb la creació d’una xarxa suficient de punts de recàrrega a la ciutat, i amb ajuts per a la compra i la substitució de vehicles convencionals. Ribó s’ha mostrat confiat que el futur alcalde d la ciutat de Barcelona entomarà ‘amb força’ aquest tema i li ha demanat solucions ‘imaginatives i reals’.  Ribó també ha reclamat una millor informació sobre la qualitat de l’aire i també la informació proporcionada que integri immissions i emissions.

Contaminació odorífera

L’informe del Síndic també recorda que la normativa reguladora en matèria de contaminació odorífera ‘continua pendent’ després de l’esborrany de l’avantprojecte de llei contra la contaminació odorífera, elaborat el 2005, i la resolució del desembre de 2016 que instava a incloure regulacions específiques per combatre els problemes d’olors en el marc de la futura llei de qualitat ambiental.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb