07.05.2025 - 21:40
El 28è DocsBarcelona comença avui amb la projecció al Phenomena de Riefenstahl, un documentari d’Andres Veiel que recorre el llegat de la cineasta oficial de l’Alemanya nazi, Leni Riefenstahl. El film no ha estat triat aleatòriament: coincideix amb el 80è aniversari del final de la Segona Guerra Mundial a Europa i, a més, Alemanya és el país convidat per a destacar el seu impacte en el sector de la no-ficció cinematogràfica. A més, el Docs d’Honor d’enguany és per al productor i distribuïdor alemany Heino Deckert, que consideren una “figura clau en la producció documental contemporània”.
En total, enguany passen pel festival una trentena de documentalistes de tot el món en un certamen que ha expandit la seva programació amb una quinzena d’activitats obertes al públic i dissenyades per aprofundir en els processos de creació que comporten alguns documentaris i els temes que tracten a la pantalla.
El festival, que durarà fins el 18 de maig, es farà a cinc escenaris diferents: el CCCB, Casa Montjuïc, els cinemes Renoir Floridablanca, l’Espai Texas i la Filmoteca de Catalunya.
Una de les principals novetats d’enguany és la col·laboració entre DocsBarcelona i uns altres festivals de la ciutat com l’In-Edit –festival de documentaris centrats en la música– i el Dart –festival dedicat als documentaris sobre art contemporani.
A continuació, us fem una selecció d’uns quants documentaris i activitats que es podran veure aquests dies a la ciutat que, o bé perquè el tema que tracten és d’actualitat o bé pel seu reconeixement en certàmens internacionals importants del sector, val la pena no deixar passar per alt.
Projeccions de documentaris
Riefenstahl, d’Andres Veiel
Aquest documentari del cineasta multipremiat Andres Veiel, escollit per a encetar el festival, és una mirada al patrimoni privat de Leni Riefenstahl, que es va fer famosa amb el seu film de propaganda nazi El triomf de la voluntat, la segona part de la trilogia que va encarregar-li Hitler sobre els seus mítings polítics. Hitler l’havia descoberta pel film Das Blaue Licht (“La llum blava”) i, a partir de llavors, va fitxar-la per documentar el règim nazi i fer propaganda. Tot i que durant la seva vida Riefenstahl va negar unes quantes vegades el seu vincle amb el Reich, és considerada una de les cineastes més importants de propagació de la propaganda nazi. Riefenstahl, doncs, explora aquesta qüestió a partir de documents del patrimoni de la cineasta, incloent-hi films privats, fotos i cartes.
Es podrà veure demà a les 20.30 a la sala 2 dels cinemes Renoir.
Heino Deckert, Docs d’Honor 2025
Enguany, DocsBarcelona ha premiat amb el Docs d’Honor el productor i distribuïdor alemany Heino Deckert, fundador de ma.ja.de. filmproduktion i director de Deckert Distribution. Amb més de cinquanta produccions, ha col·laborat amb autors com Thomas Heise, Pirjo Honkasalo, Sergei Loznitsa i Viktor Kossakovski, i ha estat responsable de films com Staub (Dust), The 3 Rooms of Melancholia i Królik po berlinsku, nominat a l’Oscar al millor curt documental el 2010.
Per tota aquesta trajectòria, el festival ha decidit de lliurar el premi d’Honor 2025 i programar dues activitats a la Filmoteca de Catalunya: d’una banda, la projecció de Królik po berlinsku –traduït internacionalment com a Rabbit à la Berlin–, seguida d’una classe magistral amb la presència de Deckert mateix, i la projecció de Heimat Is a Space in Time, un film inèdit a Barcelona que exemplifica la capacitat de l’arxiu per s connectar el passat amb el present. Tots dos, produïts i distribuïts per Deckert.
El primer documentari, dirigit per Bartek Konopka, és una història sobre milers de conills salvatges que vivien a la “franja de la mort” del mur de Berlín, fins que va caure el 1989. L’altre, dirigit per Thomas Heise, recull les peces biogràfiques de quatre generacions d’una mateixa família esquinçada d’ençà de final del segle XIX fins ben entrat el segle XX.
El primer film es podrà veure el 10 de maig a la Filmoteca de Catalunya a les 18.00, i el segon l’endemà a les 18.00, també a la Filmoteca.

Mares, de d’Ariadna Seuba
Ariadna Seuba és llicenciada en Comunicació Audiovisual i és directora i productora audiovisual. Té experiència en producció, direcció i comunicació, tant a escala nacional com internacional. El 2013 va fundar el festival internacional de cinema de transformació social Protesta a Vic (Osona), certamen que enguany arriba als deu anys. El mateix any, va fundar la productora Rolling Basis Films, juntament amb Guillermo F. Florez, una empresa amb seu a Barcelona i Amsterdam dedicada als documentaris socials. El 2019 va dirigir el seu primer documentari de llargmetratge, Operació Globus, i ara presenta de manera inèdia al DocsBarcelona el seu nou film, Mares.
Mares és un documentari sobre parelles lesbianes que són mares. En setanta-quatre minuts, Seuba exposa la dificultat dels processos que han de passar aquestes parelles per a ser mares, un camí ple d’il·lusions i frustracions. Alhora, també reflexiona sobre la maternitat tardana.

Mr.Nobody against Putin, de David Borenstein i Pasha Talankin
Mr. Nobody against Putin es gesta durant l’esclat de la guerra d’Ucraïna per retratar com les escoles de primària de les zones més rurals de Rússia es transformen en centres de reclutament militar. Per això, el director, David Borenstein –Pulitzer en radiodifusió–, va necessitar la col·laboració del professor Pavel –Pasha– Talankin, docent a l’escola primària Karabash, i que va ser el videògraf de l’escola i va ensenyar els nens a enregistrar vídeos i editar-los. El resultat és un documentari que mostra com la propaganda i la violència del govern rus s’infiltra a les escoles.
El film es projectarà l’11 de maig a les 20.30 a la sala 2 dels cinemes Renoir; els dies 12, 14 i 15 a les 11.45 a l’Auditori del CCCB; i el dia 16 a les 20.30 a la sala 2 dels Renoir.

The dialogue police, de Susanna Edwards
Susanna Edwards treballa tant amb ficció com amb documentari. L’any 1996, va guanyar el premi suec Guldbagge per Sunshadow, un documentari sobre la torera Cristina Sánchez. El 2000, va rebre una nominació al Guldbagge pel film Respect!, que segueix quatre noies adolescents de Farsta, als afores d’Estocolm. Amb The Dialogue Police, Edwards se centra en una figura policial de Suècia encarregada de protegir el dret a la llibertat d’expressió. Ho fa durant protestes i manifestacions pel clima, però també durant protestes islamòfobes en què es cremaven exemplars de l’Alcorà.
Es podrà veure el 13 de maig a les 18.30 a l’Espai Texas i el 15 de maig a les 20.00 als Renoir.

9-months contract, de Ketevan Vashagashvili
Ketevan Vashagashvili és una cineasta documental establerta a Tbilisi. El seu principal interès se centra en qüestions socials i de drets humans. Actualment, treballa a la Radiotelevisió Pública de Geòrgia i ha completat el seu primer llargmetratge documental, 9-month contract, de la productora georgiana 1991 Productions. En aquest treball, Vashagashvili segueix l’embaràs d’una mare georgiana que recorre a la subrogació per tal d’assegurar-se un sostre per a la seva filla. Allò que comença com una manera ràpida de guanyar diners s’acaba convertint en un sacrifici profund que força el seu cos fins al límit a través de múltiples embarassos. A mesura que la seva salut empitjora, la seva filla adolescent li planta cara, tot qüestionant el cost de les seves decisions i fins on pot arribar una mare.
9-month contract es podrà veure el 9 de maig a les 20.45 a la sala 5 dels cinemes Renoi i el 14 a les 20.30 a la sala 2.

Cutting through rocks, de Mohammadreza Eyni
Mohammadreza Eyni és el guanyador del Gran Premi del Jurat en la categoria de documentari de cinema mundial del prestigiós festival de Sundance 2025 pel documentari Cutting through rocks. El film explica la història de la iraniana Sara Shahverdi, primera regidora electa del seu poble que trenca amb les tradicions patriarcals per ensenyar a les adolescents del poble a anar amb moto, a més de la seva lluita per a posar fi als matrimonis infantils forçats. Quan sorgeixen acusacions que qüestionen les seves intencions per a empoderar les noies, es veu obligada a alterar la seva identitat.
Podeu veure Cutting through rocks el 10 de maig a les 20.30 a la sala 2 dels cinemes Renoir i el dia 15 a les 20.30 a l’Espai Texas.

Plat en blanc, de Ramon Pardina
El guionista de programes com Polònia, Crackòvia i El foraster Ramon Pardina presenta ara al DocsBarcelona un documentari sobre com el restaurant Disfrutar de Barcelona s’ha convertit en un dels millors restaurants del món, explorant el seu procés creatiu, el llegat del Bulli i l’impacte de la professió en la seva vida personal. Des dels seus inicis fins a l’actualitat, els xefs comparteixen la pressió per innovar, el sacrifici, i la cuina com a art i emoció. Tot això queda plasmat al documentari, titulat Plat en blanc.
Es podrà veure el 14 de maig a les 19.00 al Phenomena.

Activitats i xerrades
Punt de no retorn: el camí cap als Emmys i el documentalisme en l’era de la postveritat
La sèrie documental de 3Cat Punt de no retorn, dirigida pel periodista Raül Gallego, va emportar-se el premi Emmy Internacional en la categoria de sèrie documental de format curt. El documentari, que ha rebut més premis prestigiosos, entre els quals, el Webby, el Rory Peck i el Picture of the Year Awards, ara serà tema central a la xerrada “Punt de no retorn: el camí cap als Emmys + documentalisme en l’era de la postveritat”. El director parlarà del procés de creació d’aquesta sèrie sobre la transformació irreversible del món que coneixem i, tot seguit, entrarà en debat amb els periodistes Etienne Huver i Mònica Terribas per parlar de la seva transició del periodisme al documentalisme, moderat pel periodista Carles Prats.
L’activitat es farà el 14 de maig al teatre del CCCB a les 18.30.

Intel·ligència creativa i producció de documentaris amb IA
La intel·ligència artificial (IA) ha irromput en els processos creatius i de producció documental. Per això, la directora de cinema Anna Giralt i el director i investigador de cinema Jorge Caballero comparteixen una guia introductòria pensada per a productors de documentaris tradicionals que volen explorar les possibilitats que obre la IA. Durant la xerrada, s’analitzaran com canvien les dinàmiques de treball, què cal tenir en compte abans de començar i quines sorpreses poden aparèixer en el procés d’experimentació.
La xerrada es farà el 15 de maig a les 18.30 al teatre del CCCB, però cal acreditar-se.

Classe magistral: edició de Trains, amb Rafal Listopad
El darrer film de Maciej J. Drygas, Trains, és un documentari de found footage que construeix un retrat col·lectiu de les persones a l’Europa del segle XX, tot capturant els seus desigs, esperances, drames i tragèdies. El muntador del film, Rafał Listopad, compartirà amb els assistents com va preparar la construcció de l’estructura narrativa i el ritme del film sense recórrer a la veu en off ni al diàleg, utilitzant el muntatge com a principal eina narrativa. Listopad va ser el guanyador del premi al millor muntatge a l’IDFA 2024.
La xerrada serà el 16 de maig a les 18.30 al teatre del CCCB.
