Com pagar la renda a l’Agència Tributària de Catalunya?

  • Us expliquem com fer la renda del 2022 a l'Agència Tributària de Catalunya, i us resolem tots els dubtes que us pugui suscitar

VilaWeb
Redacció
22.03.2022 - 16:12
Actualització: 22.03.2022 - 17:12

El dimecres 6 d’abril començarà la campanya de la declaració de la renda corresponent a l’exercici del 2021. Enguany, com en temporades anteriors, els contribuents del Principat poden fer la declaració fiscal mitjançant l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), en compte de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària espanyola (AEAT). En aquest article us expliquem com fer-ho i us resolem tots els dubtes que pugueu tenir.

Per què heu de fer la declaració a l’ATC?

Amb la declaració a l’ATC, empenyereu el govern de la Generalitat a enfortir i a ampliar la base d’informació fiscal de l’administració catalana, una estructura indispensable en la construcció de l’estat català. Alhora, mostrareu la voluntat de declarar els imposts a Catalunya i enviareu un missatge clar a favor de la sobirania fiscal als representants polítics del país. Presentar la declaració a l’administració catalana és imprescindible per a facilitar la transició eventual cap a un model d’hisenda pròpia, i li permet d’afrontar amb més garanties el procés de ruptura amb l’estat espanyol.

Ara com ara, la Generalitat solament recapta el 5,3% dels imposts que es paguen al Principat, primordialment els que li són propis i els que l’estat espanyol li cedeix. És per això que la sobirania fiscal és una de les reivindicacions històriques de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC), que anualment impulsa la campanya #JoPagoACatalunya per a instar els catalans a declarar els seus imposts al país.

Qui pot fer la declaració a l’ATC?

Poden presentar la declaració a l’ATC els contribuents per renda, els autònoms, les societats i les pimes. També poden presentar-la-hi col·lectius com ara les fundacions.

Com podeu fer la declaració telemàtica a l’ATC?

D’acord amb la llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el decret 76/2020 d’administració digital, els contribuents tenen l’obligació de lliurar la informació fiscal per via telemàtica. Cal recordar que aquesta mena de tràmits únicament es poden fer efectius amb ordinador, no pas amb telèfons mòbils ni amb tauletes.

Per fer la declaració telemàtica de la renda a Catalunya, haureu de seguir els passos següents.

Primerament, caldrà que aneu a la pàgina web de l’AEAT i feu la declaració tal com la faríeu de manera habitual. Un cop hàgiu omplert el formulari, a l’hora de triar el mètode de pagament de la declaració, seleccioneu la modalitat “Domiciliació de l’import per ingressar”. Seguidament, caldrà afegir l’IBAN del compte de l’ATC corresponent a la demarcació d’allà on residiu. Els números de compte per demarcació són:

  • Barcelona: ES39 2100 5000 5302 0002 4633 ƒ
  • Girona: ES68 2100 0188 4802 0041 8022
  • Lleida: ES69 2100 9046 9502 0000 4714
  • Tarragona: ES35 2100 9046 9002 0000 4601

En segon lloc, caldrà que entreu a la seu electrònica de l’ATC per completar la declaració. Una vegada hi entreu, haureu d’omplir el NIF i el nom (o bé raó social) del titular del dipòsit. Si el presentador i el titular del dipòsit són la mateixa persona, podeu copiar-ne les dades amb el botó “Copiar les dades del presentador”. Quan hàgiu completat el procés, feu clic al botó “Emplenar autoliquidació”.

Aleshores es desplegarà automàticament la resta del formulari. Caldrà que escolliu la delegació de l’ATC que us correspongui i marqueu, en el camp “Descripció de la finalitat del dipòsit”, l’opció “B2. Altres”. Això desplegarà un seguit de camps que haureu d’omplir amb els valors següents:

–Número de justificant: caldrà que introduïu el número de justificant que apareix a la primera pàgina de la còpia de la declaració de la renda confirmada.
–Model: haureu d’escriure-hi “100”.
–Exercici: haureu d’introduir l’any corresponent a la declaració que vulgueu pagar, en aquest cas, el 2021.
–Període: haureu d’escriure “0A”.

A l’apartat “Import”, haureu d’introduir-hi la quantitat que us hagi sortit a pagar de la declaració de la renda a l’AEAT. Finalment, caldrà que n’adjunteu una còpia en format PDF i feu clic a “Validar”. El límit de càrrega d’aquest fitxer haurà de ser inferior als 3 MB; si els supera, caldrà que en reduïu la resolució.

Una vegada el sistema informàtic de l’ATC hagi validat el formulari de sol·licitud, sereu redreçats automàticament a la pàgina de la carpeta de tramitació, on trobareu els tràmits que hàgiu fet a l’ATC segons el seu estat de compleció. A la pestanya “Presentacions en curs”, que s’obrirà per defecte, hi apareixerà el tràmit que estigueu fent aleshores, és a dir, la declaració de la renda. Haureu de marcar-ne la casella corresponent i fer clic al botó “Tramitar”. Aleshores us apareixerà el resum del tràmit seleccionat, i també una opció per a triar el mètode amb què vulgueu pagar el dipòsit. Haureu de seleccionar entre l’opció “Càrrec amb compte corrent”, que solament podreu triar en cas que tingueu un compte bancari en alguna de les sis entitats col·laboradores, o bé “Targeta”. Un cop hàgiu omplert els vostres detalls bancaris, caldrà que feu clic a “Pagar i presentar”, i haureu completat el procés.

Com podeu obtenir un justificant de pagament de la vostra declaració?

Un cop hàgiu completat el pagament, el sistema us redirigirà a la carpeta de tramitació. Si feu clic al número de justificant, que trobareu a la pestanya “Arxiu de presentacions”, podreu descarregar la versió en PDF del justificant.

És un document de gran importància, atès que us permetrà de demostrar que heu fet la declaració a temps a l’ATC, l’organisme de l’administració catalana que equival a la Caixa General de Dipòsits espanyola, en què podeu fer l’ingrés dels imposts estatals segons la llei general tributària. En cas que rebéssiu un requeriment de l’AEAT, doncs, senzillament caldria que li féssiu arribar el justificant perquè quedés anul·lat automàticament.

Com es pot accedir a la seu electrònica de l’ATC?

Per accedir a la seu electrònica de l’ATC podeu emprar qualsevol dels tres sistemes d’identificació digital reconeguts pel Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (AOC).

La Generalitat recomana de fer servir l’idCAT Mòbil, el mecanisme d’identificació amb telèfon mòbil de l’administració catalana. Al contrari que la resta de sistemes d’identificació digital, per fer servir l’idCAT Mòbil no instal·lar-se cap programa, i els usuaris poden signar en qualsevol dispositiu mòbil, tauleta o bé ordinador.

També podeu identificar-vos amb el certificat digital o bé amb el sistema cl@ve, que depenen de l’administració espanyola. Recordeu que el qui faci la gestió telemàtica ha de ser titular del compte del qual es vol encarregar, o bé estar autoritzat a fer-hi les gestions corresponents en virtut d’una declaració responsable.

Amb quines entitats bancàries treballa l’ATC?

Ara com ara, l’ATC solament treballa amb sis bancs: CaixaBank, Bankia, BBVA, Santander, Banc Sabadell i IberCaja. Alternativament, podreu fer el pagament de la declaració de la renda amb la vostra targeta de crèdit.

Hi ha data límit per a fer la declaració de la renda a l’ATC?

Sí, la declaració a l’ATC s’ha de fer, pel cap baix, deu dies abans de la data límit del pagament amb domiciliació bancària. Això significa que, enguany, el 15 de juny és el darrer dia en què es recomana de fer la declaració a l’administració catalana.

Puc fer qualsevol declaració de renda a l’ATC?

No, solament podreu fer declaracions a l’ATC que siguin positives, és a dir, que surtin a pagar. Les declaracions negatives (és a dir, les que surtin a retornar) només podreu fer-les a l’AEAT.

Hi ha cap tràmit telemàtic que no es pugui fer a la seu electrònica de l’ATC?

Hi ha uns certs tràmits que s’han de fer telemàticament, però no mitjançant la seu electrònica de l’ATC. Són:

–La sol·licitud de pròrroga per a autoliquidacions d’herències.
–Els certificats d’ingressos.
–Les devolucions d’ingressos indeguts.
–La tramitació d’avals.
–El reemborsament de garanties.
–La compensació de deutes tributaris.
–Els tràmits de taxació pericial contradictòria.

En aquests casos, caldrà presentar digitalment el formulari genèric. Si teniu dubtes sobre com fer-lo servir, podeu consultar la guia de tramitació telemàtica del formulari genèric, que trobareu a la pàgina web de l’ATC.

En cas que tingueu més preguntes sobre les operacions que s’han de fer telemàticament, podeu consultar aquest quadre resum on se’n recullen els tots detalls.

Quines operacions són exemptes de la tramitació telemàtica?

Si bé els contribuents tenen l’obligació legal de fer telemàticament la major part d’operacions, n’hi ha que són exemptes d’aquest requeriment, perquè no es poden tramitar amb els mitjans tecnològics de l’ATC. En aquest cas, caldrà demanar hora per a poder fer l’operació presencialment a qualsevol oficina. Podeu demanar-ne al portal específic de l’ATC o bé tot trucant al 012.

Entre les operacions lliures d’aquesta obligació, se’n destaquen dues grans categories: l’impost sobre successions i donacions, per una banda, i l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, per una altra.

En el primer cas, són exemptes les operacions en què:

–Es pugui aplicar la deducció per doble imposició internacional (model 650).
–Es puguin aplicar, per motiu de convivència, reduccions per habitatge habitual a persones més grans de seixanta-cinc anys, amb parentiu de segon, tercer o bé quart grau (model 650).
–La titularitat del donant sigui un usdefruit (model 651).
–El donant no sigui resident (model 651).

En el segon cas, són exemptes les operacions en què:

–En el cas de transmissions o bé préstecs, el transmitent o prestador no sigui resident (model 600).
–Es constitueixi una societat, sempre que la tramitació telemàtica la faci la mateixa empresa (model 600).
–Es dissolgui una comunitat hereditària que no hagi tingut activitat econòmica (model 600).
–En el cas de la transmissió de vehicles usats, s’autoliquidi un vehicle o embarcació no inclosa per l’AEAT a la llista de l’impost especial sobre determinats mitjans de transport (model 620).

Podeu consultar la llista completa d’operacions exemptes de la tramitació telemàtica a la pàgina específica de la web de l’ATC.

Quina oficina de l’ATC teniu més a prop?

L’ATC té un total de cent trenta-set oficines, que pertanyen a la Xarxa de Tributs de Catalunya, repartides per tot el Principat. Podeu consultar quina teniu més a prop al portal www.tributs.cat.

Podeu tenir conseqüències legals si feu la declaració a l’ATC?

De cap manera. El sistema de declaració a l’ATC compleix fil per randa la legalitat vigent i, doncs, els contribuents que en facin ús no poden ser sancionats per l’AEAT.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any