La CNMC multa Amazon i Apple amb 194 milions d’euros per haver danyat la competència en la venda en línia

  • Competència acusa totes dues empreses de limitar l'accés de tercers al mercat amb un augment de preus

VilaWeb
ACN
18.07.2023 - 17:46
Actualització: 18.07.2023 - 23:00

La Comissió dels Mercats i la Competència espanyola (CNMC) ha multat a Amazon i Apple amb 194 milions d’euros per haver pactat i executat restriccions en la venda digital de telèfons, tant d’aquesta marca com de firmes competidores. Segons que ha detallat, totes dues empreses van firmar diversos contractes per fixar Amazon com a distribuïdor autoritzat de la marca nord-americana amb clàusules que restringien la competència i afectaven la venda per internet de productes electrònics. Entre aquestes, hi ha limitacions a la publicitat de productes que feien la competència al fabricant de l’iPhone i l’exclusió d’empreses dedicades a la revenda de productes Apple a través d’Amazon.

Segons la CNMC, aquestes mesures van fer que més del 90% dels revenedors que feien servir la web d’Amazon a Espanya per a la venda detallista de productes Apple quedessin exclosos del principal mercat en línia a Espanya. També afirma que les vendes de productes Apple en aquest portal es van concentrar a la mateixa Amazon, reduint-se “dràsticament” la competència entre operadors.

“Es van reduir les vendes de productes Apple a través del web d’Amazon a Espanya per part de venedors establerts a altres països de la UE, limitant-se, per tant, el comerç entre estats membres i es va apreciar un increment dels preus relatius pagats pels consumidors per la compra de productes Apple a aquest mercat en línia”, apunta la CNMC.

Límits a la publicitat

La CNMC també afirma que, mitjançant les clàusules de publicitat, Amazon i Apple van limitar la possibilitat que marques competidores d’Apple poguessin adquirir espais publicitaris a la web del portal a Espanya per anunciar els seus productes. La CNMC considera que aquestes clàusules, que contribueixen conjuntament a canviar la dinàmica de venda de productes Apple, restringeixen la competència “intramarca i intermarca” i constitueixen una infracció de la Llei de Defensa de la Competència i del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Com a resposta a aquestes infraccions, la CNMC ha imposat una multa de 194 milions a diverses societats relacionades amb Apple i Amazon. Concretament, l’empresa de telefonia i les seves filials hauran de pagar 143,6 milions, mentre que les societats imputades a Amazon hauran de fer front a una multa de 50,5 milions. Aquesta resolució pot ser recorreguda davant l’Audiència Nacional.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any