“Campió de la llibertat d’expressió”: la premsa internacional es fa ressò de la victòria de Valtònyc

Els mitjans destaquen el contrast entre la decisió de la justícia belga i el fet que seria empresonat si tornés a l'estat espanyol

VilaWeb
Redacció
28.12.2021 - 20:38
Actualització: 28.12.2021 - 21:38

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La decisió definitiva del Tribunal d’Apel·lació de Gant de no extradir el raper de Josep Miquel Arenas, àlies Valtònyc, malgrat la petició de l’Audiència espanyola, ha tingut un ampli ressò en la premsa internacional, especialment a Bèlgica, on viu exiliat de fa tres anys i mig. Els mitjans destaquen els anys d’exili i el fet que pugui anar a la presó per “apologia del terrorisme” i “injuries a la corona”.

El diari flamenc De Tijd titula  la notícia de manera contundent: “El raper mallorquí Valtònyc, campió de la llibertat d’expressió”. En un article, en destaca els 1.315 dies d’exili i contrasta la decisió del tribunal belga amb el fet que si tornés a l’estat espanyol seria empresonat. RTBF, la ràdio pública de la comunitat francòfona de Bèlgica, explica el cas i recorda que el Tribunal Constitucional belga va dictaminar que els delictes sobre la corona vulneren la llibertat d’expressió.

La cadena pública flamenca VRT també explica el llarg procés judicial a què s’ha trobat sotmès l’artista. I el diari flamenc De Standaard destaca: “El raper Valtònyc no haurà d’anar a una presó espanyola.” Afegeix que a Bèlgica ja es va deixar clar que els delictes contra la corona eren un “privilegi d’una època passada”.

Euractiv recorda el cas del president Carles Puigdemont, ja que Bèlgica també és al centre d’aquest cas d’extradició “de gran notorietat que implica les autoritats espanyoles”. L’agència ANSA italiana i Le Parisien remarquen que Valtònyc canta en català.

The National escocès titula: “El tribunal belga refusa l’intent d’extradició del raper català”. I Euronews  es fa ressò de la reacció del seu advocat, Simon Bekaert –”és una victòria clara”– i la de Valtonyc mateix davant l’ambaixada espanyola.

A Alemanya se’n parla amb un vessant més cultural. Deutschlandfunk, una emissora de ràdio orientada a la cultura, explica el cas, com també Der Spiegel i Deutsche Welle, que recull les declaracions de Valtònyc en què diu que els magistrats belgues “han demostrat que són independents” i que “respecten els criteris europeus del segle XXI”.

Fora del continent europeu també trobem ressò a O Globo i en més mitjans, com ara TVN Noticias, de Panamà, que, amb un titular més descriptiu, explica que la justícia belga refusa l’extradició d’un raper reclamada per Espanya.

 

 

 

 

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes