Què és Bluesky, la xarxa social que planta cara a la X d’Elon Musk?

  • Va néixer com un projecte de Twitter l'any 2019 i s'ha convertit en un punt de trobada dels usuaris cansats de la deriva reaccionària de X

VilaWeb
Perfil de Bluesky (fotografia: Enric Galli).

Text

Pol Baraza Curtichs

19.11.2024 - 21:40
Actualització: 19.11.2024 - 21:42

Twitter ja no és com era.” Aquest comentari no para de ressonar entre els internautes d’aquesta xarxa social, ara anomenada X. El motiu? S’ha farcit de discursos racistes, xenòfobs, d’extrema dreta, continguts violents, s’hi respira crispació, no es poden mantenir debats calmats, els comentaris tòxics es multipliquen, els bots guanyen protagonisme, la desinformació corre com la pólvora… I la llista continua.

Tot això no ha estat pas cap fet casual. La deriva va començar-se a notar fa dos anys, quan el multimilionari Elon Musk va comprar la xarxa social per 44.000 milions de dòlars. I d’aleshores ençà no ha parat d’intensificar-se. Perquè X s’ha convertit en una joguina per a Musk, l’ha modelat per adaptar-la al seu partidisme i n’ha modificat l’algorisme per beneficiar gent del seu bàndol, com ara Donald Trump, segons que recull un estudi de la Universitat de Queensland.

Molts usuaris s’han cansat de la tendència i han cercat alternatives. Una de les que ha guanyat més popularitat aquests dies és la xarxa social Bluesky. Ara mateix ja és al capdavant de les aplicacions més descarregades a App Store i Google Play i és previst que vagi creixent. Què és, exactament, Bluesky? I per què ha guanyat tant de protagonisme? Amb què es diferencia de X? Qui hi ha darrere? Ho analitzem amb Albert Cuesta, periodista expert en noves tecnologies.

Què és Bluesky i com funciona?

Bluesky és una plataforma de xarxes socials nord-americana impulsada per la companyia BlueSky PBLLC, que opta per la descentralització. El projecte va néixer com una iniciativa de recerca en el si de Twitter, dirigida pel director general d’aleshores, Jack Dorsey, amb l’objectiu d’explorar la descentralització de la plataforma.

A començament del 2021, Twitter va finançar Bluesky amb 13 milions de dòlars, es va establir com a entitat independent i van contractar l’enginyera de programari nord-americà Jay Graber com a directora executiva. A final de l’any 2022, amb la compra de Musk, Twitter va trencar la relació amb Bluesky, que va continuar treballant independentment, i un any després, la plataforma va llançar l’aplicació mòbil, inicialment accessible només amb invitació, per a gestionar el creixement controladament. El febrer del 2024, l’aplicació social es va obrir al registre públic. Segons Graber, la plataforma ja aglutina més de 20 milions d’usuaris.

L’objectiu de Bluesky, segons la companyia, és crear un ecosistema interoperable de xarxes socials, utilitzant el protocol AT (Authenticated Transfer Protocol), dissenyat per Bluesky, que permet als usuaris de moure’s entre diferents servidors sense perdre dades ni connexions. La diferència substancial entre X i Bluesky és, precisament, la descentralització. A X, tots els usuaris estan aplegats en un únic servidor. Si decidiu sortir-ne, perdreu tota la informació, com ara, publicacions i seguidors. A Bluesky, en canvi, s’ofereix la portabilitat del compte a un altre servidor.

Bluesky permet de vincular el compte al seu servidor o en un proveïdor d'allotjament personalitzat (fotografia: captura de pantalla del procés de creació d'un nou compte).
Bluesky permet de vincular el compte al seu servidor o en un proveïdor d’allotjament personalitzat (fotografia: captura de pantalla del procés de creació d’un nou compte).

Cuesta detalla que això no és pas cap novetat. Mastodon, per exemple, es va impulsar l’any 2016 i ja és una plataforma molt madura quant al servei de xarxa social lliure i descentralitzada de microblocs. Els usuaris estan repartits en diferents comunitats autònomes, però tenen la capacitat d’interactuar entre si. Això mateix pretenen de fer a Bluesky. És a dir, que les regnes no siguin d’una única empresa, com passa amb X. “En realitat, totes dues –Bluesky i Mastodon– comparteixen una orientació descentralitzada, però la de Mastodon és real i la de Bluesky només és una intenció. Tothom que s’apunta a Bluesky s’apunta al servidor de Bluesky”, apunta Cuesta.

Cuesta té compte a totes les xarxes per qüestions professionals, però destaca que Mastodon és on té les converses més interessants. En part, perquè el 2022, quan Musk va comprar Twitter, molts usuaris ja van fer el salt a Mastodon. Però hi ha un detall més. Segons Cuesta, el protocol de desenvolupament de Mastodon, l’ActivityPub, ha demostrat solvència i té un valor important: que no és de ningú. “El protocol de Bluesky és de Bluesky, una empresa privada, que en algun moment tindrà accionistes. ActivityPub està homologat pel World Wide Web Consortium i això fa que sigui preferible”, apunta Cuesta. “A Mastodon, ara mateix sóc a mastodont.cat, però puc anar-me’n i emportar-me tot el que tinc cap a un altre lloc i no perdo res”, afegeix. El canvi de servidors, segons ell, té un gran valor afegit: “Sempre parlem de la censura, del silenciament… En aquest moment, Twitter és en mans de Musk. En el cas de les xarxes descentralitzades, són en mans de l’administrador de cadascun dels serveis de la plataforma. En el cas de Mastodon, és en mans dels centenars o milers de servidors.”

A Bluesky, l’aparença és pràcticament igual a Twitter. El logotip, il·lustrat amb una papallona blava, ja és un gest de complicitat als seguidors de l’ocell blau. La interfície és minimalista i funcional, idèntica a Twitter, i això facilita l’aterratge de nous usuaris provinents d’aquesta xarxa social. En la cronologia principal, coneguda popularment com a timeline, s’hi poden publicar textos, imatges, vídeos i enllaços, i el format també és semblant als piulets de Twitter. També permet de seguir altres usuaris, fer m’agrada, compartir contingut, respondre a publicacions i tenir converses privades amb uns altres usuaris.

Captura de pantalla de la cronologia de Bluesky.
Captura de pantalla de la cronologia de Bluesky.

Transvasament d’usuaris de X a Bluesky i altres xarxes

D’ençà que Elon Musk va adquirir Twitter, X ha experimentat canvis dràstics que han afectat negativament la base d’usuaris, els ingressos i la valoració de mercat. Encara que no hi ha dades mundials consolidades del 2024, els analistes preveuen una caiguda de l’activitat dels usuaris, en correspondència amb l’acceleració del partidisme de Musk.

La situació s’ha intensificat d’ençà de les eleccions dels Estats Units, en què Donald Trump va imposar-se a Kamala Harris amb molt d’avantatge. El dia de les eleccions, el trànsit de X va assolir el seu màxim històric, però també ho va fer en desactivacions. Així consta en un estudi de l’empresa tecnològica de renom Similarweb. Concretament, més de 115.000 visitants web dels Estats Units van desactivar els seus comptes, més que no pas en qualsevol dia anterior del mandat de Musk.

El 6 de novembre també va ser un dia màxim de desactivacions a tot el món, més de 281.600, segons Similarweb. “Alguns usuaris que declinen el servei X probablement deixaran de fer-lo servir, o el faran servir menys, sense desactivar necessàriament els seus comptes. Falta veure si hi haurà una disminució mesurable de l’audiència de X com a resultat de la política”, recull Similarweb.

Desactivacions confirmades als Estats Units (Infografia: Similarweb).

A què es deu que la gent fugi de X? Segons Cuesta, una de les raons és per una qüestió d’aparença: “No volen ser a la mateixa habitació que un personatge tan extrem com en Musk i han assumit que els exposen continguts que no volen veure.” També perquè la xarxa s’ha empastifat de discursos extremistes. Però, segons ell, la clau de tot plegat és que la gent no ha sabut evitar l’algorisme imposat per Musk, que és tòxic, manipulat i presenta contingut extrem per a captar l’atenció dels usuaris. Segons Cuesta, la xarxa ho posa molt fàcil per a evitar-lo: en la cronologia, en lloc de navegar per la pestanya de “Per a tu”, caldria navegar a “Seguint”. No obstant això, “la majoria es deixa a la mercè de l’algorisme, i aquí hi ha l’error”, insisteix Cuesta.

Ara mateix, hi ha tres alternatives que es consoliden: Bluesky, Mastodon i Threads, que depèn de Meta. Els usuaris tenen l’esperança que Bluesky sigui una xarxa social més respectuosa i menys tòxica, però tot pot canviar. “Diuen que és com el Twitter d’abans, però en qüestió de temps es pot convertir en X. En el moment que s’ompli de radicals, racistes, xenòfobs i companyia, també hi haurà la mateixa porqueria que hi ha a X”, comenta Cuesta. “El principal argument que té Bluesky per a capturar usuaris és que encara no és X. Però aquest argument també el podria donar Mastodon, i amb més solvència”, insisteix Cuesta.

Qui és Jay Graber?

Lantian Jay Graber és la directora executiva de Bluesky. És enginyera de programari nord-americà i va néixer a Tulsa, a l’estat d’Oklahoma, l’any 1991. La seva mare és xinesa i treballa com a acupuntora, el seu pare és suís i ensenya matemàtiques. La seva mare la va anomenar Lantian, que en xinès mandarí significa “cel blau”. En anglès, blue sky. Es va matricular a la Universitat de Pensilvània el 2009 i més tard es va graduar amb una llicenciatura en ciència, tecnologia i societat.

El 2015, va treballar com a enginyera de programari per a SkuChain a Mountain View, Califòrnia, una empresa que desenvolupa solucions per a la gestió de cadenes de subministrament mitjançant tecnologies avançades com blockchain i intel·ligència artificial. Després, va treballar en una fàbrica de mineria de bitcoins. El 2016, va treballar com a desenvolupadora júnior per a la criptomoneda Zcash. El 2019, va fundar el lloc web de planificació d’esdeveniments Happening, Inc. I l’agost del 2021, va aterrar a BlueSky i ara planta cara a la X d’Elon Musk.

Jay Graber, directora executiva de Bluesky, en una imatge d'arxiu (fotografia: Bluesky).
Jay Graber, directora executiva de Bluesky, en una imatge d’arxiu (fotografia: Bluesky).

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem