Missatge de mostra com el que apareix quan Facebook intenta rastrejar el ciutadà

Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

A partir d’aquesta setmana els usuaris d’iPhone i iPad podran controlar molt millor les dades personals que rastregen les altres empreses. La darrera actualització del sistema operatiu d’Apple, l’iOS 14.5, introdueix una funció que pot canviar la manera com els gegants tecnològics es relacionen amb els usuaris i n’exploten les dades per oferir-los publicitat personalitzada. L’eina es diu App Tracking Transparency (‘Transparència en el Seguiment de les Aplicacions’) i fa que, cada vegada que una aplicació –com ara Facebook o el cercador de Google– intenti d’accedir a dades personals per rastrejar-nos i oferir informació personalitzada aparegui un missatge comunicant-ho i demanant si ho autoritzem o no.

Què passa si no accepteu la nova política de privadesa de WhatsApp?

Aquest missatge és molt semblant al que ja apareixia fins ara quan una aplicació demanava permís per a accedir a la càmera, a les fotografies o la situació geogràfica. Concretament, el missatge demanarà si l’aplicació pot accedir al nostre codi IDFA, un número identificador que té cada iPhone i que es fa servir perquè els anunciants recaptin informació sobre els usuaris. Si hi tenen accés, les aplicacions poden rastrejar el nostre comportament, elaborar preferències de consum i oferir-los als anunciants perquè facin publicitat de productes que creguin que ens poden interessar.

A més, algunes aplicacions poden combinar aquest identificador de rastreig amb dades que compilin com ara la situació, fet que els permet d’oferir publicitat encara més acurada.

Quan Apple va anunciar l’App Tracking Transparency, empreses com ara Facebook o Google van fer saber el malestar per aquesta funcionalitat, que afecta directament el seu model de negoci. El director executiu d’Apple, Tim Cook, va fer un missatge defensant que els usuaris tenen el dret de protegir la seva privadesa: “Creiem que els usuaris han de poder triar les dades sobre ells que es compilen i com es fan servir. Facebook podrà continuar rastrejant usuaris per les aplicacions i pàgines web que facin servir, però amb l’App Tracking Transparency a l’iOS 14 hauran de demanar permís per fer-ho.”

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.