Una vuitantena de mitjans de l’estat espanyol demanden Meta per competència deslleial

  • Els mitjans agrupats a l'Associació de Mitjans d'Informació denuncien que tots els ingressos de Meta per venda de publicitat segmentada s'han obtingut il·legítimament i demanen una compensació de més de 550 milions d'euros

VilaWeb
Redacció
04.12.2023 - 09:12
Actualització: 04.12.2023 - 11:00
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

L’Associació de Mitjans d’Informació (AMI) espanyola ha presentat una demanda en representació de 83 mitjans d’informació de l’estat espanyol contra Meta —empresa propietària de Facebook, Instagram i WhatsApp— per l’incompliment de la normativa europea de protecció de dades, que diuen que és sistemàtic i massiu. La demanda fa referència al període entre el 25 de maig de 2018 i fins a, almenys, el 31 de juliol de 2023, i reclama més de 550 milions de compensació.

Ho ha anunciat l’associació, que aplega diversos mitjans espanyols, però també el Grup Godó, el diari Ara i Prensa Ibérica, i afegeix: “Meta ha incomplert de forma reiterada la legislació comunitària de protecció de dades, ignorant el requeriment normatiu que els ciutadans han de consentir la utilització de les seves dades pel perfilat de publicitat”.

Al parer dels demandants, el comportament de Meta determina que el 100% dels seus ingressos derivats de la venda de publicitat segmentada han estat obtinguts de forma il·legítima. “La utilització sistemàtica i massiva de dades personals dels usuaris de les plataformes de Meta, rastrejades sense el seu consentiment en tota la seva navegació digital, haurien permès a la companyia americana d’oferir al mercat la venda d’espais publicitaris a partir d’un avantatge competitiu obtingut de manera il·legítima”, diuen.

L’associació explica que la demanda s’ha encarregat al despatx d’advocats dirigit pel catedràtic de Dret Processal Nicolás González-Cuéllar. El president d’AMI, José Joly Martínez de Salazar, diu: “La importància d’aquesta acció sense precedents, que posa de manifest com el gegant tecnològic ha construït la seva posició de domini al mercat de la publicitat menyspreant la normativa concebuda per protegir el dret fonamental a la intimitat dels ciutadans europeus, i generant un perjudici evident per als mitjans d’informació espanyols fins al punt de posar en risc la seva sostenibilitat”.

Afegeix que comportaments com els de Meta posen en perill la sostenibilitat dels mitjans d’informació, “fonamentals per a la qualitat democràtica d’un país”.

L’Associació de Mitjans d’Informació fan una crida als anunciants del sector públic i privat perquè “confiïn les seves campanyes de publicitat a mitjans segurs, fiables, i responsables, respectuosos amb els drets dels ciutadans.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any