Un reial decret fixarà un marc comú per les zones de baixes emissions

  • El text vol evitar situacions com la de Barcelona, en què el TSJC en va anul·lar l’ordenança

VilaWeb
Redacció
10.04.2022 - 13:17
Actualització: 10.04.2022 - 19:37

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic espanyol recollirà en un reial decret els requisits mínims que han de complir les zones de baixes emissions (ZBE), una volta el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va decidir d’anul·lar la de Barcelona.

Aquest reial decret servirà per a evitar nous entrebancs a l’hora de fixar aquests espais, que són prevists obligatòriament per la llei del canvi climàtic en les poblacions de més de 50.000 habitants a partir del 2023. En el seu moment, el ministeri ja va elaborar unes directrius, publicades el 18 de novembre, que els ens locals poguessin fer servir de guia per dissenyar i implantar aquestes àrees.

Aquestes directrius es guien molt per les actuacions fetes a Barcelona, on de moment no es paralitzarà la ZBE perquè l’ajuntament va presentar un recurs de cassació contra la decisió del TSJC, i resta a l’espera de la sentència final, que correspon al Tribunal Suprem espanyol.

El tribunal va anul·lar formalment el 21 de març l’ordenança municipal que regula la ZBE de la ciutat per “deficiències en l’elaboració, falta d’informes determinants i per ser excessiu en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos”, segons que deia la sentència.

Aquesta sentència va causar molta incertesa entre els municipis que ja eren en procés d’establir una ZBE. Una de les crítiques de la sentència es refereix a l’extensió “excessiva” i “el caràcter uniforme de les restriccions” de la ZBE, que ocupa noranta-cinc quilòmetres quadrats repartits entre els municipis de Barcelona, Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat, i tan sols dues de les onze estacions de mesurament de la qualitat de l’aire –l’Eixample i Gràcia– superen els límits de contaminació europeus.

Pel regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, l’apreciació judicial és un “error conceptual”: “Aquestes dues estacions són representatives del 70% de la població, que viu en una tipologia de carrers similars a on són els mesuradors.”

El regidor també ha retret que la sentència no vegi justificació en l’etiquetatge dels vehicles, atès que tant la Unió Europea com l’estat espanyol ho descriuen com una bona eina per a aturar la contaminació de l’aire.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any