El projecte ALISE ha presentat avui a la seu de la Comissió Europea a Barcelona una demostració d’una bateria per a cotxes elèctrics després de quatre anys d’investigació. Els investigadors, coordinats des de Catalunya, han aconseguit arribar a una tecnologia més lleugera de la que hi ha al mercat, però el coordinador del projecte ALISE del centre tecnològic Leitat, Christophe Aucher, ha afirmat que encara queda molt camí per poder posar la bateria dins d’un cotxe i ha marcat cinc anys com a moment per a la seva integració al mercat.

El projecte s’ha coordinat des de Catalunya a través del centre tecnològic Leitat i compta amb la participació de les empreses Idneo, Ficosa i Seat com a socis locals.

Durant la presentació dels resultats del projecte, el director de la Representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Tarradellas, ha afirmat que dos terços del creixement de la UE són innovació. Tarradellas ha defensat que el projecte ALISE 0contribueix a complir amb els objectius de l’economia circular perquè permet donar un nou ús a un subproducte industrial com és el sofre’.

Un dels avantatges de la bateria de liti-sofre, comparada amb la bateria de liti-ió, és que l’autonomia (número de quilòmetres) va en augment del 10%, i els investigadors preveuen que, a cinc anys vista, la tecnologia podrà arribar a doblar l’autonomia i evolucionar de 100 a 200km. Per altra banda, la reducció del pes de la bateria és un altre punt que han destacat, ja que han aconseguit disminuir-lo un 15%, i asseguren que en un futur la bateria podria pesar la meitat del que pesa el prototip actual. El coordinador del projecte ALISE del centre tecnològic Leitat, Christophe Aucher, ha afegit que no només és necessari omplir els carrers de cotxes elèctrics per millorar el medi ambient, sinó que també és necessari resoldre un tema econòmic.

Aucher ha explicat que els països europeus posen taxes per gram de CO2 produït, i ha alertat que si els productors de cotxes no implementen “energia neta” a les seves bateries, les empreses no podran pagar les taxes. Per aquest motiu, el coordinador del projecte ha lamentat que si això passa es tancarà un sector tan important a Europa com és l’automoció.

En aquest sentit, Aucher ha explicat que falta reforçar ‘el cicle de vida’ de la bateria, que a l’hora de carregar agafa una alta temperatura. És per això i altres millores que la producció real de la bateria es realitzarà en cinc anys, segons les prediccions dels investigadors del projecte.ALISE és un projecte finançat per la Comissió Europea amb quinze socis d’arreu d’Europa entre universitats, centres de recerca i empreses de cinc estats membres de la Unió Europea (Itàlia, Regne Unit, Espanya, Alemanya i França).

El projecte ALISE porta quatre anys en el desenvolupament d’una bateria lite-sofre amb una energia de 310Wh/kg per a cotxes elèctrics o híbrids recarregables. Aquest projecte té un pressupost de 6,89 milions d’euros, finançat pel programa ‘Horitzó 2020’ de la UE.

Missatge de Vicent Partal

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb