Trump anuncia la signatura avui d’un acord provisional amb l’Iran, que Teheran desmenteix

  • Els Estats Units asseguren que l’acord reobrirà l’estret d’Ormuz, però l’Iran refusa que la signatura sigui imminent i reclama prudència

VilaWeb
14.06.2026 - 02:37
Actualització: 14.06.2026 - 02:39

El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat que aquest diumenge es firmarà l’acord provisional amb l’Iran, fet que permetrà la reobertura de l’estret d’Ormuz. “És previst que se signe demà l’acord i, immediatament després de la signatura, l’estret d’Ormuz serà obert per a tothom”, va dir ahir a les xarxes socials.

El govern del Paquistan, principal mediador entre els Estats Units i l’Iran, ha confirmat que Teheran i Washington firmaran digitalment l’acord preliminar diumenge. Tanmateix, l’Iran ho ha descartat i situa la signatura “en els pròxims dies”.

La Guàrdia Revolucionària iraniana ha criticat la “insistència inusual” de Trump a signar l’acord diumenge i l’ha considerat una “prova per a l’equip negociador de l’Iran”. Asseguren que “els negociadors iranians diuen explícitament que el memoràndum no està tancat encara i que la signatura de diumenge no es farà de cap manera”.

L’organisme militar i ideològic d’elit de la República Islàmica ha publicat a Telegram que Trump podria voler fer coincidir la data de la firma amb la del seu vuitantè aniversari, el 14 de juny. “Hi ha qui creu que la seva insistència respon a la voluntat d’emprar l’ocasió de manera simbòlica i convertir-la en un acte de publicitat personal”, han remarcat.

L’acord preliminar en negociació obre la porta a 60 dies de converses sobre el programa nuclear iranià i l’estret d’Ormuz, entre més qüestions.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor