El fenomen televisiu de ‘El llop’ comença a recórrer els teatres de Catalunya

S'han programat una trentena de representacions per més de vint municipis · No és previst que la versió de 'Terra baixa' del programa de TV3 es faci a Barcelona

VilaWeb
Arnau Lleonart Fernàndez
23.04.2022 - 21:30
Actualització: 23.04.2022 - 21:49

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Diumenge, el teatre l’Atlàntida de Vic acollirà la primera representació de la versió de Terra baixa, obra insigne d’Àngel Guimerà, creada al programa de TV3 El llop, que mostrava la creació d’una obra teatral de zero. Durant les vuit setmanes que va durar, el programa va recollir xifres d’audiència destacables, i ara l’interès s’ha traslladat a molts programadors teatrals, que han volgut portar l’obra als seus municipis. A partir d’avui i fins a principi de desembre, la companyia formada al programa de TV3 recorreran Catalunya i visitaran més d’una vintena de municipis, on faran una trentena de representacions. En principi, no és previst que actuïn a Barcelona. Podeu consultar ací totes les representacions confirmades, que s’actualitzarà quan n’hi hagi de noves.

“La companyia està molt il·lusionada, és la culminació de tot un procés que per ells ha estat molt especial”, diu Bet Orfila, productora de la Perla 29. La majoria fa molts anys que fan teatre d’afeccionats i ja han fet rondes –sovint comarcals–, però ara tenen l’oportunitat de viure el muntatge d’una obra amb un equip professional i fer una ronda que s’acosta a les professionals. Ara, malgrat tot, en certs aspectes sí que s’ha notat que els membres de la companyia no són actors professionals i que tenen feines a més del teatre, atès que ha calgut confirmar les representacions una per una i assegurar que tothom tenia disponibilitat. “Hem hagut de tenir en compte la idiosincràsia d’onze persones que viuen d’una altra cosa”, diu Orfila.

El llop, a cavall entre un talent show i la divulgació cultural, reivindica la tradició teatral de Catalunya per preparar Terra baixa, representada sovint pels centenars de companyies teatrals que poblen el país. Així com en tants clàssics més, els actors no interpreten el text original, sinó que adapten el fons de l’obra al segle XXI. Això sí, la història d’amor d’en Manelic i la Marta, com s’enfronten a l’opressió d’en Sebastià i l’icònic crit “he mort el llop”, hi continuen presents.

El programa va començar amb un procés de càsting en què es van presentar 1.500 persones, entre les quals es van triar els 11 actors no professionals que ara representaran Terra baixa. D’ençà del començament, van estar acompanyats per Àngel Llàcer (director de l’obra) i Enric Cambray (ajudant de direcció), que en la nova etapa continuaran essent al costat de la companyia. Tots dos han participat en els assaigs que es fan aquesta setmana i seran diumenge a Vic per acompanyar-los en la primera funció.

El cap de setmana següent, la companyia actuarà a Manresa, i després anirà a Juneda, el Vendrell, Arbúcies, Esparreguera (Baix Llobregat), Olot, Terrassa, Cervera, Lleida, Valls, Girona, Castelldefels, Igualada, Tàrrega, Sant Julià de Lòria, Tarragona, Sabadell, Riudoms i Figueres. Encara hi haurà més viles que s’afegiran a la llista, però resten pendents de confirmació. És difícil que la ronda s’allargui més enllà del desembre, tal com és previst, però no descarten de reprendre-la amb noves localitzacions la temporada vinent. “No m’atreveixo a vaticinar què passarà. L’obra interessa, la gent té moltes ganes de veure-la, i tot pot passar”, diu Orfila.

De fet, aquest interès ja s’ha manifestat a l’hora de trobar teatres on representar Terra baixa: “Molts municipis han recollit l’interès del seu públic i el programador ens ha trucat demanant que hi anéssim. Normalment, has d’anar darrere el programador per oferir el que tens, i en aquest cas hi ha hagut un clam popular.”

Èxit del programa

El llop va ser una de les propostes d’entreteniment cultural sorgides de la convocatòria extraordinària de la CCMA i el Departament de Cultura per finançar nous projectes audiovisuals com ara Eufòria, Batalla monumental i Efecte wow, i els responsables es poden donar per satisfets. El programa ha pres vida pròpia fora de la pantalla com una companyia teatral que recorre Catalunya en gran part gràcies a la bona acollida de l’audiència de TV3.

El llop es va estrenar el 19 de gener amb 308.000 espectadors (14,7% de quota de pantalla), una xifra semblant durant el segon episodi: 315.000 espectadors i 14,6%. Aquests dos programes eren especials perquè recollien la fase del càsting, però ja es van situar sobre l’audiència mitjana del canal. L’interès va augmentar en el primer programa després dels càstings, que van mirar 317.000 persones, una quota del 15,9%. És el pic màxim d’audiència que va fer el programa, que en els capítols següents va baixar gradualment.

El quart episodi va tenir 268.000 espectadors i un 13,4% de quota de pantalla, el cinquè –que mostrava el començament dels assaigs– el van mirar 267.000 persones (12,7%), i el sisè l’audiència va caure a 241.000 espectadors i una quota de pantalla del 10,4%, la xifra d’audiència més baixa de tota la temporada.

El llop es va recuperar la setmana següent amb un programa que mostrava els darrers preparatius abans de l’estrena (13,7% i 295.000 espectadors) i es va acomiadar davant 306.000 espectadors i una quota de 16,2% d’audiència.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies