La solidaritat dels joves voluntaris durant la gota freda s’immortalitza al llibre ‘D’acer i de cristall’

  • Marta Meneu, de vint-i-sis anys, ha volgut donar veu als joves de la seva generació en la seva segona novel·la

VilaWeb
26.07.2025 - 11:02
Actualització: 26.07.2025 - 12:05

La solidaritat que van demostrar els joves voluntaris del país durant les inundacions de la gota freda ha quedat immortalitzada en una novel·la: D’acer i de cristall (Bromera), escrita per Marta Meneu, vol ser una crònica social i històrica per a recordar què es va viure aquells dies.

La novel·la juvenil és un encàrrec de Bromera, l’editorial valenciana que va resultar afectada per la gota freda. Es tracta d’una ficció construïda a partir de vivències reals dels joves que van ajudar els afectats, i discorre durant els quinze dies posteriors a la barrancada del 29 d’octubre. Els protagonistes són un grup d’universitaris de la ciutat de València. Joves que, com molts, caminaven fins als pobles inundats per treure el fang amb escombres a la mà i amb bosses de plàstic als peus.

“És com si hagués fet un vídeo d’aquell moment i ara ho veus per recordar coses que amb el temps acabes oblidant, com els sentiments, les olors o el que es va viure aquells dies i que amb la tornada a la rutina i la voràgine de treballar o estudiar potser s’acaben perdent”, afirma Meneu.

La generació que no és de vidre

L’autora, de vint-i-sis anys, ha donat veu als joves de la seva generació en la seva segona novel·la. Reivindica que la seva generació no és fràgil ni de vidre, com és qualificada, sinó que té fortaleses i no és “més estúpida” perquè fa servir les pantalles, sinó que va jugar un paper important després de les inundacions.

Meneu explica que els testimonis que més la van emocionar van ser els de la gent gran quan agraïa la col·laboració dels joves. De fet, creu que la catàstrofe va servir per a acostar generacions. “Més enllà que després de la gota freda ara es valori la joventut, crec que el més positiu va ser trobar aquests espais en comú”, considera Meneu.

El 29 d’octubre “sembla que es va aturar tot, però cadascú tenia les seves dinàmiques i problemes”, assenyala Meneu, que admet que ha estat difícil cercar l’equilibri entre la ficció i la realitat en una qüestió tan delicada com aquesta tragèdia, però ha quedat contenta del resultat.

obres
  • D’acer i de cristall
actors
  • Marta Meneu
  • Bromera
llocs
  • València
esdeveniments
  • Gota freda a Sedaví - inundació
temes
  • Cultura
  • Societat
subtemes
  • Memòria històrica
  • Solidaritat juvenil
  • Pla Especial d’Inundacions
  • Literatura juvenil
  • Falles i context social
VilaWeb ja ha explicat com la gota freda va marcar profundament pobles de l’Horta Sud i ha posat rostre al dolor i a la supervivència amb cròniques com les de Sedaví, al costat de Ferran Torrent, i d’altres municipis com Picanya, Benetússer o l’Alcúdia . En aquest mateix context de memòria col·lectiva, la solidaritat dels joves voluntaris i l’impacte en equipaments culturals com la llibreria la Moixeranga de Paiporta, que va renàixer després de la devastació , troben ara un nou relat en forma de novel·la amb D’acer i de cristall, de Marta Meneu, que fixa en la ficció vivències reals dels quinze dies posteriors a la barrancada.

Per una visió més àmplia d’aquesta memòria compartida, el llibre de Meneu dialoga amb altres formes d’homenatge i de disputa del relat, com l’escultura que Albal instal·larà al parc de Sant Carles en record de les víctimes i en reconeixement dels voluntaris . Alhora, s’insereix en un moment en què les víctimes i la societat civil reclamen responsabilitats polítiques i transparència judicial sobre la gestió de l’emergència, amb decisions com l’ordre de conservar la “caixa negra” de les comunicacions d’Emergències , i en què la cultura —com les mobilitzacions per la llengua i el país al sud del País Valencià — esdevé també un espai per a reivindicar dignitat i futur.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor