Simó promet canvis de fons al Consell Superior d’Avaluació a partir del gener

  • La consellera d'Educació ha comparegut per explicar quines mesures té previstes per a revertir els mals resultats que ha mostrat l'informe PISA · Diu que és important no fer cops de volant i fer pactes educatius amb una previsió de dues legislatures, com a mínim

VilaWeb
Arnau Lleonart
11.12.2023 - 13:34
Actualització: 11.12.2023 - 17:53

La conselleria d’Educació, Anna Simó, ha anunciat deu mesures per a mirar de revertir els mals resultats educatius que ha posat de manifest l’informe PISA. Són mesures que deriven del darrer ple monogràfic d’Educació i que a partir del gener seran dotats de recursos econòmics i calendari. “Calen pactes de país per a unes polítiques educatives resilients per a impulsar reformes que no siguin cops de volant, sinó de profunditat, amb inversió i amb una previsió de dues legislatures com a mínim”, ha demanat, i ha dit que les reformes que es facin han d’estar basats en evidències i acords de país. “Sense això, no funcionarà res”, ha dit. El 18 de desembre Simó compareixerà al parlament per a debatre amb els grups les mesures educatives que vol impulsar.

Tot seguit, ha enumerat les deu mesures que, diu, s’han d’impulsar amb acords amplis i que inclou pacte de reformes que han d’estar dotades amb recursos i que arribin, com a mínim, a dues legislatures vistes. “Cal una inversió sostinguda”, ha reivindicat. També ha demanat un compromís de país amb la inclusió educativa i un pacte amb el món local perquè la primera etapa educativa, entre els zero i els tres anys, sigui gratuïta i universal.

També ha demanat un pla per a l’educació a temps complet tot seguint l’exemple de Portugal, però adaptat a les circumstàncies catalanes, que enriqueixi les extraescolars amb valor curricular. “Hem de començar a treballar-hi a partir de gener perquè sigui una realitat abans d’acabar la legislatura”, ha dit, i avisat que és una mesura que s’haurà de pactar tant amb el món local com amb altres departaments implicats, com Cultura i Drets Socials, i la secretaria general de l’Esport.

Una altra mesura que ha anunciat és un canvi al pla d’estudis dels docents i una millora de la formació inicial i continuades. “Hem de portar a les facultats allò que es treballa als centres”, ha dit. També, ha demanat un acord de país per a l’impuls de les polítiques educatives i de la investigació educativa, i ha avançat: “A partir del mes de gener hi haurà canvis de fons al Consell Superior d’Avaluació.” Ha anunciat que al juny l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, prevista a la llei d’educació de Catalunya, ja serà una realitat, amb la idea que el departament pugui treballar amb dades les polítiques educatives que s’apliquen. Simó ho ha desvinculat dels resultats de l’informe PISA perquè diu que s’hi treballa des del principi de la legislatura.

Una altra de les mesures enumerades per Simó ha estat una evolució del model d’acollida que el doti amb més recursos i ha anunciat l’expansió d’un pla pilot a Barcelona centrat en l’acollida d’alumnes que arriben entre 3r i 4t d’ESO i que en pocs mesos es troben que han de cursar 4t o passar a l’etapa postobligatòria. “No es podrà adoptar de la mateixa manera a tots els municipis del país, però estem intentant adaptar-lo”, ha dit. També ha anunciat canvis en la formació continuada per l’aprenentatge del català com a llengua d’ús.

També, ha dit que cal continuar debatent el programa per a la recuperació d’aprenentatges i matemàtiques i que ha reivindicat que hi ha elements bàsics del sistema educatiu que s’han de refermar: “L’escola està sotmesa a canvis continus, però hi ha elements bàsics que repercuteixen en l’aprenentatge. Cal focalitzar en la comprensió lectora i escrita, i l’àmbit matemàtic.”

Simó ha dit que els mals resultats de PISA mostren problemes de fons que exigeixen reformes, però ha reiterat que hauran de ser de mirada llarga, basats en evidències i amb acords de país. També ha parlat de la necessitat de rebaixar les ràtios d’alumnes a les aules, però ha reconegut que la necessitat topa amb un problema de falta d’espais que és lent de resoldre. “S’ha planificat, començant per I3, i es va avançant. En el moment que puguem alliberar més aules he plantejat d’avançar. Entenc que serà en les pròximes legislatures, quan tinguem prou espai”, ha dit, i ha reconegut que les retallades en “les inversions en totxo” també han afectat el sistema educatiu.

Simó s’ha dirigit a les famílies, a les quals ha demanat confiança en el sistema educatiu català, i als docents. “Mestres, junts ens en sortirem”, ha dit. “Confio en la vostra feina i tindreu el suport per poder fer-la amb calma i condicions. Us ho prometo.”

Reconeix l’errada d’atribuir els mals resultats a la mostra de l’informe PISA

Simó ha tornat a reconèixer que va ser un error dir que l’informe PISA no havia seleccionat una bona mostra per a l’estudi, fent una sobrerepresentació dels alumnes nouvinguts. “Es va dir que hi havia la possibilitat que hi hagués un error mostral, es va començar a treballar per veure si era cert i l’endemà el departament va fer un comunicat rectificant”, ha dit, i ha insistit que la mostra estava ben fetes. “Va ser un error sobre les apreciacions de la mostra que no tornarà a passar”, ha dit. Malgrat tot, ha expressat públicament la confiança en Ignasi Garcia Plata, secretari de Polítiques Educatives: “És part de la solució i no del problema.”

Ha insistit que des de les proves de competències bàsiques de 2023, Catalunya ja ha començat a revertir els resultats en competències cientificotecnològiques i les llengües, i ha dit que en uns tres o quatre anys Catalunya aconseguirà d’acabar amb la segregació escolar.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any