Salvar Espanya dels espanyols? (I)

Vicent Partal
31.07.2023 - 21:40
Actualització: 03.08.2023 - 09:33
VilaWeb
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Jorge Pueyo, el nou diputat de Sumar que portarà la llengua aragonesa al congrés –una llengua que els socialistes no li la deixaran parlar de la tribuna estant–, ha publicat en el seu compte de Twitter un mapa molt interessant. No sé qui l’ha fet, i per tant no en puc felicitar l’autor, però és un mapa que radiografia on s’ha votat més Sumar que Vox en les eleccions del passat 23 de juliol. I ell mateix el posa costat de costat, com es pot comprovar punxant ací, amb el mapa de les llengües peninsular.

El resultat és que, amb l’excepció d’algunes zones de l’Andalusia oriental i de la serra de Madrid, els dos mapes dibuixen pràcticament el mateix territori. Allà on es parla una llengua no espanyola Sumar ha tret més vots que Vox, de manera consistent i amb molt poques excepcions.

Les dades ho confirmen. Si agafem els resultats electorals, a Espanya –en l’Espanya estricta– el PP i Vox aconsegueixen una majoria absoluta amplíssima, amb més del 50% del vot i obtenint 123 escons dels 215 que s’hi reparteixen.

Hi ha detalls especialment cridaners, com ara que Vox aconseguesca vint-i-cinc diputats a Espanya, només vuit als Països Catalans (és un dir, això de “només”…) i cap ni un ni al País Basc ni Galícia. O que Sumar aconseguesca setze diputats a Espanya mentre que al conjunt de l’estat els dobla fins a trenta-un.

En la darrera Tertúlia proscrita de la temporada, Josep Costa va plantejar agudament la paradoxa a la qual ens enfrontem: els progressistes espanyols volen que els salvem del seu propi país, però volen que ho fem acceptant les condicions que ells, que són els qui han perdut davant les forces reaccionàries, ens imposen.

I en aquest sentit, cal dir que l’argument segons el qual una repetició d’eleccions és donar una oportunitat a l’extrema dreta, si de cas, els hauria de portar a ells a demanar-se com és possible que en el seu territori passe això. I a escoltar, apreciar, agrair i correspondre com caldria els qui, en definitiva, els salvem la pell.

Però em sembla que quedarà ben clar que el problema no és, únicament, l’extrema dreta. Ni tan sols principalment, diria jo.

 

PS. Demà, si l’actualitat ho permet, us explicaré un cas semblant que ja va passar a Europa, amb un final que podria ser premonitori.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
31.07.2023  ·  22:05

Sembla que Espanya no té salvació. Està condemnada a caure a les urpes d’una extrema dreta ancestral que justifica el règim medieval que imposen les elits de Madrid. I ells n’estan ben satisfets, de com són. Qualsevol intent de rescatar-los del seu destí està destinat al fracàs. I encara pitjor. Arrossegarà aquells que s’hi posen. La única solució és la independència.

Victor Serra
Victor Serra
31.07.2023  ·  22:15

És molt significatiu i aclaridor. El problema és que com que no controlem el relat que s’imposa a l’Estat, la majoria d’espanyols no ho saben això. I he comprovat de primera mà que si els ho expliques a alguna gent d’esquerres d’Espanya, a sobre s’empipen perquè els ho dius.

Jaume Vall
Jaume Vall
31.07.2023  ·  22:35

Molt bona aportació, aquest mapa, i boníssima reflexió del Director.

Jo m’agafo a la qüestió de l’agraïment.
Manta vegades he pensat sobre com n’és de desagraïda la societat espanyola envers Catalunya.
Aquí s’ha estat pioner en aspectes socials, tant des del Parlament, com des de les empreses i els individus : divorci, reconeixement de fet -i legal- de parelles del mateix sexe protecció antidesnonaments, transplantaments, cures paliatives, acollida, avortament, testimoni vital, etc.
Per no dir dels esdeveniments culturals i esportius, des del circuit de Catalunya, fins als JJOO, passant per els innombrables campions catalans que han beneficiat les seleccions espanyoles. Concerts d’artistes de prestigi mundial que només recalen a Barcelona, i festivals per a donar i per a vendre.
Ja no diem des del punt de vista econòmic. Predomini total exportacions catalanes, aportació al PIB, dèficit fiscal, SEAT, Petroquímica, i ja aquests darrers anys, Hipra, vacuna antiCovid.

“Es de malnacidos el no ser agradecidos”. En la seva llengua. Doncs això és el que els hi passa. Són incapaços de portar en cotofluix aquell territori que els ha donat de menjar, que els ha situat al món, que els desbrossa el camí de les conquestes socials.
Desgraciats ells, per no ser agraïts, desgraciats nosaltres per no tenir el nivell de coratge i assertivitat, al nivell de cooperació i empatia.
En fi.
Per acabar, m’afegeixo al lector d’ahir que suggeria en Partal que s’agafés un temps de vacances, malgrat l’agost intens que ens espera. De ben segur també ho serà la tardor, i com el comentarista afegia, necessitem el nostre Director amb les forces renovades. Un descans ens anirà a tots bé. I com que cal donar exemple, un servidor continuarà gaudint de tot els articles sense la necessitat d’afegir la meva, durant unes setmanes. De ben segur el silenci també em servirà per tornar amb forces renovades. Bon estiu a tothom.

Carles Serra
Carles Serra
31.07.2023  ·  22:37

Gràcies Vicent per una editorial tant aclaridora; de totes maneres apreciat Vicent és allò que ja he fet esment més d’una vegada, lo més semblant a la dreta espaÑola és l’esquerra espaÑola, com el 90% dels espaÑols la seva Idologia es franquista.
Malgrat aquesta realitat Vicent, sempre sortirà algun catalanet/catalaneta que sempre ho negarà, disfressat’ho dient els nostres fatxes.
Més de 300 anys de colonització no passen en va

Jaume Riu
Jaume Riu
31.07.2023  ·  22:48

ESPANYA NECESSITA ELS NO ESPANYOLS
Quan el 30 de desembre de 1969, a la televisió en blanc i negre vaig sentir que Franco deia aquella cosa tan estrafolària que només se li pot acudir a un dictador: “lo dejo todo atado y bien atado”, no es podia imaginar ningú que es va descuidar de lligar els catalans i, per extensió, es va descuidar de lligar les nacions “no espanyoles” com la Illes Canàries i les Illes Balears, Catalunya i el País Valencià, Galícia i Astúries. En canvi, el País Basc i Navarra sí que els van lligar ben bé amb un concert econòmic.
Amb el pas del temps inexorable es posa en evidència aquell descuit de Franco, descuit també de la monarquia i del Règim del 78, que es pensaven que a Madrid ja en tenien prou si tenien ben lligat el Tribunal Constitucional i la Junta Electoral Central, ben lligats els jutges del Consell Superior del Poder Judicials, ben lligada l’Audiència Nacional, ben lligats els partits polítics que apuntalen la monarquia, ben lligada la premsa subvencionada, ben lligada la Guàrdia Civil i, sobretot, no podia fallar res si tenien ben lligades les 400 famílies de l’Ibex-35 que obtenen els beneficis de la banca i les grans empreses nacionalitzades des de la mort biològica del dictador.
Però ara resulta que per mantenir la comèdia de la seva democràcia, i per fer viable el seu govern, es troben que Espanya necessita els no espanyols.

Joan Benet
Joan Benet
31.07.2023  ·  23:13

En la meva opinió, el que més convé a Junts és anar a unes noves eleccions.
En clau catalana, podria ser que recuperés un munt de votants desencantats (jo mateix) que potser pensarien que val la pena donar-los la oportunitat. ERC, que ja ha deixat més que clar de quin peu calça, seguiria baixant. El resultat d’unes noves eleccions, en clau catalana, premiaria el no haver cedit als espanyols.
En clau espanyola, el PP reconeixeria que, si amb els únics que pot aspirar a formar govern és amb la extrema dreta, potser que afluixi el discurs incendiari.
En la meva opinió, si Junts cedeix, ja sabem què ens espera: només repressió. Si no ho fa, les properes podria ser el partit majoritari a Catalunya

Francesc Xavier Moncho
Francesc Xavier Moncho
31.07.2023  ·  23:16

Ras i curt. L’esquerra i l’independentisme només reacciona quan la dreta és majoritària i només per fer veure que tenen força contra ells. A Catalunya ena van enganyar, ni ells es creuen la viabilitat del procés i ara Sumar fa el mateix. Malauradament encara hi ha massa electorat d’esquerres que, pel principi del mal menor, vota PSOE, per evitar el recurrent “Para que ellos no vuelvan…”
Peròtampoc amb una abstenció de rebuig a les esquerres que faci majoritària la dreta tampoc n’hi hauria prou. El mal és la casta política i la manca de democràcia real, entesa com que el poble és el que determina la política que han d’executar els escollits (i no al revés votant programes que no venen del poble).

Joan Font
Joan Font
31.07.2023  ·  23:32

Per mi, el PSOE només acceptarà els vots de Junts si es a canvi de poca cosa (la misèria que demana ERC o quelcom semblant). Es impossible que el PSOE accepti l’amnistia i l’autodeterminació que demana Junts.
Si Junts vota president a Sánchez, a canvi de misèria, l’hi auguro una davallada igual o pitjor a la que ja ha tingut.
ERC es convertirà en un partit irrellevant, per que farà el que tothom espera que faci, que es donar suport incondicional al PSOE. Tot per intentar salvar al traïdor Junqueras de la garjola.
Per tant, al PSOE, l’hi pot interessar mes alguna de les tres possibilitats següents:
1. Repetició d’eleccions.
2. Acord PP/PSOE per que mani un dels dos, amb suports/abstencions puntuals del que no mani.
3. Acord PP/PSOE per que mani 2 anys un i 2 anys l’altre. (No se si legalment es possible, però ja buscarien la manera de fer-ho legal).
Si a la “ñ” mana el PP amb Vox o sense (si mana el PSOE no hi ha gaire diferència), serà la manera que a Catalunya es posin d’acord, els partits, per unir-se i defensar-nos del que ens caurà.
Com pitjor els vagi a la “ñ” per mi millor. Dons que repeteixin eleccions.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
31.07.2023  ·  23:48

Els ciutadans espanyols, especialment les seves “esquerres”, són captius de uns relats que s’han empassat des de fa molts anys (generacions!) i són incapaços de saltar aquests relats vells i nous. Ara reclamen que els salvem de ells mateixos (?!) i ho exigeixen com el més normal. No són conscients que l’extrema dreta i la dreta extrema hi són perquè ells mateixos els han permés ser-hi i els han facilitat el camí. I li exigeixen al “delinqüent” MHP Puigdemont que faci el miracle!! És tan absurd com increible. Són ells mateixos els que han de treure les seves castanyes del foc. Nosaltres altre feina tenim procurant marxar com sigui i el més aviat millor. I de fet és el millor favor que els podem fer: marxar. I que s’hagin d’espevilar d’una vegada tan política com econòmicament i social.

Raul Magdalena
Raul Magdalena
01.08.2023  ·  00:11

Vejam, qui té la clau de l’aixeta dels calés? Ells, els espanyols. És clar que imposaran les seves condicions.A partir d’aquí podem fer tots els dibuixets de mapes que vulguem i buscar totes les argumentacions i explicacions que vulguem, però mentre aquesta sigui la situació, estem a les seves mans.
Solucions?

Miquel M.Matas
Miquel M.Matas
01.08.2023  ·  00:25

No s’ entén gaire a quina conclusió hem d’ arribar.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
01.08.2023  ·  01:01

Els estats centralistes artificials amb llengua única ja ho tenen, això. Quants polítics espanyols calen per a canviar una bombeta? Un: es posa amb la bombeta a sota de la rosca i s’espera a què el món giri al seu voltant. Doncs això.

Joaquim-Jordi Salvany
Joaquim-Jordi Salvany
01.08.2023  ·  04:11

Friso per llegir el ço,emtari / exemple de demà que ens ha promès en Vicens

Joan Ubach
Joan Ubach
01.08.2023  ·  04:55

Bé el mapa parla de llengues peninsulars pero s’han deixat el portugués i el llanito pel cap baix.

Oriol VillàFreixa
Oriol VillàFreixa
01.08.2023  ·  06:59

Bon article, com gairebé sempre. Sota el meu punt de vista, Junts no pot permetre la investidura de Sánchez. Si volem fer bona aquella frase que algú va dir de “Europa ens mira”, i es fa la investidura de Sànchez amb els vots dels psrtits que va dirigir el 1 d’Octubre, Europa tindrà molt clar que el periode que va acabar el 2017 va ser simplement una febrada dels catalans que ja s’ha curat.
A mi m’és igual si governa Espanya el PP o el PSOE. A Catalunya res canviarà.
Mica en mica s’anirà imposant el castellà, i perdrem el nostre senyal d’identitat. És un tema que als dos grans partits espanyols i, per suposat a VOX, els interessa moltíssim.
Recordem, si us plau, que tota la davallada a l’escola catalana s’està fent en governs dels dos grans partits espanyols. Mentrestant ERC ens diu que pactar amb el PSOE és molt important

pep gaya
pep gaya
01.08.2023  ·  07:22

Molts catalans mantenim l’alè, respirem a fons i li atorguem el nostre silenci expectant al MH President que no va voler sang als nostres carrers però va proclamar la República. Ara que de veritat el món sencer ens mira sabrà dir la seva pel bé dels nostre poble. A mort amb ell. No està sol. La seva dignitat i saviesa és garantia de present i de futur.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
01.08.2023  ·  08:27

Salvar Espanya? La Castella franquista no? La del a por ellos, la que vota l´extrema dreta, la que demana bastó pels catalans, la que ens roba cada dia una milionada, la que menteix , ens empresona i no ens deixa parlar. Sap greu però…, bon vent.

Albert Miret
Albert Miret
01.08.2023  ·  08:48

Desenganyeu-vos. No hi ha res a fer. És una societat profundament malalta que es nega a canviar, més que res perquè per a canviar necessitarien primer entendre els crims que porten a sobre des de temps immemorials.

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
01.08.2023  ·  08:53

Fins que Espanya no abandoni la consciencia estructural monàrquica de l’unitat secular absoluta, per imposar la voluntat d’uns sobre els altres, no hi haurà ni futur, ni democràcia.

Carme Perello
Carme Perello
01.08.2023  ·  09:00

Els catalans han tornat fer la feina i molt ben feta.
Uns han anat a votar, altres no hi han anat com a càstig del què ha passat a Catalunya fins ara, i no cap a Ezpaña, sino cap als nostres propies polítis, alguns…
I admiro i respecto tant a uns com a altres, demostrant el descontentament que tenim.
Ara,estem aguantant la respiració perquè no es desviïn del camí.

Annamanu Ràfols
Annamanu Ràfols
01.08.2023  ·  09:04

NO . No a qui persegueix i aniquila violentament un poble des de fa segles . No.
Via fòra.

Els comentaris habituals dels subscripyors son molt més assenyats i realistes que els del mentider e hipòcrita món oficial de la política i els medis. La vida es al carrer, en els despatxos i casernes diverses la volen esmicolar i posar a la gàbia.

Miquel-Àngel Montserrat
Miquel-Àngel Montserrat
01.08.2023  ·  09:10

Molts vam votar Junts perquè van prometre que no investirien el Perro Sanxe. Perquè van prometre que no serien una «ERc-bis».
PSOE? PP? Se’ns refot completament. Som catalans. No som espanyols.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
01.08.2023  ·  09:27

Jorge Pueyo no portarà cap llengua aragonesa al Congreso. Ell mateix ho va dir:

Heus ací la sorpresa: d’ençà que va començar la campanya electoral, Pueyo ha fet totes les aparicions públiques en castellà –llevat de tres o quatre vídeos que ha penjat al seu perfil personal de Twitter. El balanç: es perd un actiu –gairebé l’únic actiu– mediàtic per a la revitalització d’una llengua i, tal com s’integra el partit genuïnament nacionalista aragonès dins de Sumar, el candidat fa immersió al castellà. El dia que va guanyar les primàries, en la primera conferència de premsa davant els mitjans, gairebé va demanar perdó. “Cal fer valdre la llengua tant en la vida privada com en la pública, però això, vaja, sense imposicions, o sigui que si em demaneu que parli en castellà, cap problema”, va dir. Semblava una caricatura.

Llegiu l’article de n’Ot Bou.

https://www.vilaweb.cat/noticies/un-pais-danacoretes-i-espanyols/

Mapes que potser són reveladors, però que a mi no m’interessen, perquè no m’interessa què els ocorre als espanyolistes. És el seu problema, jo en tinc d’altres a casa meua.

Mònica Vidal
Mònica Vidal
01.08.2023  ·  09:28

Junts suarà tinta. Pressions internes, mediàtiques, d’altres partits, de la patronal… I fins i tot m’atreveixo a dir, d’Europa. Per cert: que ara aquesta darrera pretengui que siguin set escons qui els renti la cara de l’augment impressionant de l’extrema dreta al vell continent, té dallonses. Però fora de Catalunya, això és el que hi ha.

Com diu algú abans, aguantem la respiració i preguem per no equivocar el cami de nou

Agustí Delgado
Agustí Delgado
01.08.2023  ·  09:32

Amb en Pep Gaya (07:22).

Josep Navarro
Josep Navarro
01.08.2023  ·  10:03

El mapa dels Països Catalans sempre surt. Ja al s. XIX, guanyaven sempre els liberals. El centre peninsular, ha sigut sempre conservador. No debades, van inventar això, de que un vot allà val més, que un altre a Catalunya-Valencia al Senat. Així es com el PP. té majoria.

Francesc Casas
Francesc Casas
01.08.2023  ·  10:29

Argumentacions a part, crec que es millor repetir eleccions. Possiblement com més vegades votem més clares les postures estaran; Vox serà més ell mateix -cal que se li vegi el llautó ben lluent-, PP / PSOE incrementarà les seves mentides i la “Rifa Electoral” apujarà els premis/suborn, i els partits independentistes guanyaran vots.

Joan Royo
Joan Royo
01.08.2023  ·  10:45

Els problemes dels espanyols no són nostres, que s’apanyen. Confie que el president Puigdemont i Junts mantinguen la seua paraula i no faciliten res al PSOE. Noves eleccions? és el seu problema.

Miquel Requena
Miquel Requena
01.08.2023  ·  10:47

Els anàlisis d’en Josep Costa son brillants. Fora molt bo que els escoltessin al Regne d’Espanya i en treguessin conclusions.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
01.08.2023  ·  11:16

Ara tenim la clau en Josep Costa molt brillant
Independència

Josep Marrasé
Josep Marrasé
01.08.2023  ·  12:36

Vicent, les majories tal com han advingut no són producte d’una força dels partits d’extrema dreta. Nosaltres amb les nostres febleses i poca, molt poca, determinació els hem proporcionat. La nostra actitud de poca entesa entre els partits que havien de configurar un bastió independentista, se’n ha anat en orris. Les diferències de visió, la desunió en moments decisius ho ha fet possible.
És ben cert que Europa no hi ha ajudat gens, però, tot i així jo em pregunto: com és possible que un enemic tan econòmicament feble pot disposar de Catalunya de tot allò que vulgui sense la més mínima resistència per la nostra part? Vicent, jo sé, com molts, que hi ha molts punts a analitzar i que, per tant, no és cosa fàcil, però una mínima resistència hauria sigut molt convenient.

Xavier Gràcia
Xavier Gràcia
01.08.2023  ·  13:37

Aquests mapes recullen el punt de vista de Sumar+. Seria més interessant un mapa amb el percentatge de vot PP+VOX. Però encara així seria una perspectiva espanyola. Com algú ha dit, els catalans no hem de salvar els espanyols.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
01.08.2023  ·  14:15

No, és clar, no hem de salvar Espanya.
L’hauríem de fer ingovernable.
Però som poquissims els disposats a fer-ho.

Per què no vol ningú denunciar tres o quatre segles de colonialisme, guerres, humiliacions amb la suspensió de les Constitucions Catalanes i el genocidi cultural??
NO HO PUC ENTENDRE.

Josep Soler
Josep Soler
01.08.2023  ·  14:30

En Josep Costa sempre ho es de de molt agut i diria que es una de les ments mes preclares que tenim avui als països catalans. (tinguen- ho molt present)
La ‘Tertulia proscrita” del dijous a Vilaweb, amb el Josep Costa, l’Albaro Dante i la eficaç i dolça Txell Partal de presentadora, la trobo un plaer que trobare a faltar tot aquest mes d’Agost.
Esperarem el Setembre amb resignacio.
Bon estiu a tothom.

Eduard Amorós
Eduard Amorós
01.08.2023  ·  15:12

L’esquerra espanyola és: primer espanyola, i després esquerra. No per ser poc o mol d’esquerres, no. És així per un altre motiu: tot el que és espanyol és, en l’estat actual de les coses i abans d’altres qualificatius, espanyol. La resta va després. En conseqüència, el comportament d’aquesta esquerra espanyola que és sobretot espanyola no ens ha de sorprendre.

Carles Blas
Carles Blas
01.08.2023  ·  15:14

Afageixo el meu aplaudiment a Josep Costa, que va dir uns altre cosa ben interessant a la darrera tertúlia: ens hem d’esmerçar a fer les bones preguntes (per exemple, i en poso una meva, ‘quina és la millor manera de tenir sobirania econòmica als Països Catalans?’)

Josep Viñas
Josep Viñas
01.08.2023  ·  15:57

La pregunta ara és: mantindrà Junts la paraula donada als votants de no investir Pedro Sánchez si aquest no accepta l’amnistia i el referèndum?

Aquí, el partit del president a l’exili es juga la credibilitat.

Tots sabem que, a la fi, tornarem a salvar Ñ a canvi de res.

Ja es comencen a sentir veus que demanen a Puigdemont de ser exigent, però no intransigent.

El malabarista Sánchez sembla que està a punt de fer promeses (finançament) que mai complirà.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
01.08.2023  ·  17:28

Un acord de màxims no l”acceptaran mai. Però de cap manera podem acceptar no ser ciutadans iguals en drets als castellans (català oficial arreu i a Europa) i no tenir el mateix tracte fiscal que els bascos als Països Catalans.

Francesc Trenc
Francesc Trenc
01.08.2023  ·  22:34

Necessitem uns partits d’àmbit nacional, de països catalans. No solament partits independentistes al principat.

Jaume Bonet
Jaume Bonet
01.08.2023  ·  23:58

Aquesta gent que es va exposar perque els polítics havien convocat un referendum vinculant no es mereixen la traidoria dels qui ara parlen de fer-ne un altre … Ja està fet …. i guanyat … cal aplicar-ne els resultats.
https://spanishpolice.github.io
https://twitter.com/jaumemoll/status/1685581094417031168?s=20

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any